roterende banner

maandag 22 november 2010

geen Victor de Verschrikkelijke, geen victorie

debuut teamcaptains verloopt teleurstellend

Maandag 15 november moest ons vierde team aantreden tegen het tweede team van Het Grasmat. In het begin van het seizoen was er nog geen teamcaptain voor het vierde, Bas heeft die taak de eerste wedstrijd waargenomen. Daarna hebben Theo Hendriks en ik afgesproken als teamcaptain op te treden. Na druk mail- en belwerk moesten we tot de conclusie komen dat we de eerste wedstrijd slechts zes spelers op zouden kunnen stellen. Van de elf mogelijke invallers bleek er niet een op die dag te kunnen spelen. Jan en Sander stelden nog voor om op zondag vooruit te spelen, maar dat konden we helaas niet meer op tijd regelen. Gelukkig was Sander bereid een andere, erg belangrijke afspraak af te zeggen om ons team te komen versterken. Zo zouden we toch met zeven spelers kunnen beginnen, en stonden we met 1-0 achter en niet met 2-0.

Rond acht uur begonnen we aan de partijen, maar toen ik na een tijdje ging rondkijken zag ik twee lege borden bij ons. Niet alleen bord twee was leeg gebleven, maar ook bord vijf, waar ENPS met wit speelde! Victor was er nog niet. Ik hoorde dat hij vaak wat later kwam, en hij had me gemaild dat hij zou komen, dus echt zorgen maakte ik me niet. Bovendien waren beide teamcaptains de lijst met telefoonnummers vergeten (dat moet volgende keer beter), zodat we Victor niet eens hadden kunnen bellen. Helaas was om negen uur het bord nog steeds leeg, en zo werd het 2-0 voor Het Grasmat. Victor bleek het vergeten te zijn. Note to self: volgende keer iedereen twee dagen van tevoren nog even benaderen ter herinnering.

Je taken als teamcaptain gaan voor die van speler, maar ik speelde op bord 1 en moest na een naar mijn idee wat mislukte opening zien te redden wat er te redden viel, zodat ik weinig tijd had om bij de andere borden te kijken. Collega-captain Theo had z'n zaakjes beter voor elkaar. Hij liet de 2-1 aantekenen. Hij had op het juiste moment een stuk geofferd (nou ja, hij had het al een paar zetten eerder kunnen doen, maar hij deed het tenminste). Vrijwel gelijktijdig met Theo won Albert. Heel goed, Albert! Twee uit twee! Op dat moment begon ik wat hoop te krijgen. Dick stond al heel lang een stuk voor, Sander stond een pion voor en bij Joost zag ik het ook wel rooskleurig in. Ik had zelf inmiddels een koningsaanval opgezet en ik dacht dat ik goede winstkansen had. Als Dick en ik winnen, dacht ik, hebben we aan een remise genoeg. Hoe anders was de werkelijkheid.

Sanders tegenstander dreigde een pion aan de overkant te krijgen, waarna Sander remise aanbood. Dat aanbod werd aangenomen. Joost zag even later over het hoofd dat z'n tegenstander met mat in een dreigde en verloor. Dick zag niet hoe hij kon winnen en raakte in tijdnood, waarna hij met remise genoegen nam. Ik had inmiddels een winnende stelling bereikt, maar ik zag niet hoe ik het moest afmaken. Ik koos op de 31e zet voor het voor de hand liggende Th3, waar ik met Tf3 minimaal een dame voor een toren had gewonnen. Theo kwam mij vertellen dat we met 4-3 achterstonden en dat ik dus moest winnen. Prompt bood mijn tegenstander remise aan. Dat kon ik natuurlijk niet aannemen, maar ik had nog steeds geen winstplan. We hadden allebei ongeveer nog tien minuten over toen ik weer niet de beste zet deed (32 g4 had me minstens een loper opgeleverd) en ineens was m'n voordeel grotendeels vervlogen. Het werd nog erger. Op de 34e zet wist ik de verliezende zet te vinden. Twee zetten later stond ik mat.

Als, als, als…
Als Victor erbij was geweest…
Als Dick had gewonnen met z'n stuk meer…
Als Joost niet mat was gegaan…
Als ik, uijlskuiken dat ik ben, nou gewoon Tf3 had gespeeld in plaats van Th3…

Met pijn in het hart zeg ik: Volgende keer beter.

Arjan van Tuijl

Uitslagen:


1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 a6 6. Be2 b5 7. Be3 Bb7 8. Bf3 Nbd7 9. O-O e6 10. a3 Qc7 11. Nde2 Be7 12. Ng3 Rd8 13. Re1 Nc5 14. Qe2 O-O 15. Rad1 Rfe8 16. Bd4 h6 17. Nh5 Nxh5 18. Bxh5 Bf8 19. Qg4 Nd7 20. Rd3 e5 21. Be3 Nf6 22. Qf3 Nxh5 23. Qxh5 Re6 24. Bc1 Qe7 25. Rg3 Qf6 26. Nd5 Bxd5 27. exd5 Ree8 28. Bxh6 g6 29. Bg5 Qf5 30. Qh4 Rc8 31. Rh3 31. Rf3 Qd7 32. Bf6 Bg7 33. Bxg7 Kxg7 34. Qf6+ Kg8 35. Rh3 31. .. Bg7 32. Be7 32. g4 Qd7 33. Qh7+ Kf8 34. Bh6 Bxh6 34. .. Qxg4+ 35. Rg3 Qf5 36. Qxg7+ Ke7 37. Bg5+ Kd7 38. Bf6 Rf8 35. Qxh6+ Ke7 36. Qg5+ f6 37. Rh7+ Kf8 38. Qxf6+ Kg8 39. Rh8# 32. .. f6 33. Bxd6 Rxc2 34. Qb4 Qxf2+ 35. Kh1 Qxg2# 0-1

2 opmerkingen: