roterende banner

zaterdag 16 december 2017

ENPS bekert verder!

Donderdagavond 14 dec. stond voor ENPS de 2e ronde in de SGA-cup tegen Isolani op het programma.
Zoals onze teamkapitein Bas Jonkers had aangegeven zou het zinnig zijn om bijtijds van huis te gaan om de speelzaal voor 20.00u. te bereiken,die raad heb ik ter harte genomen en kwam, na eerst vanaf station Ganzenhoef de verkeerde kant op gelopen te zijn,op tijd aan bij het speellokaal(19.50u.).
Peter Hoekstra kwam om 20.05u. aan en had de zelfde fout gemaakt als ik door te veronderstellen dat er wel ergens een zij-ingang zou zijn bij het complex Groenhoven,maar nee!,iedereen die daar binnen wil komen moet absoluut door de patio.

Patio


Patio in Montevarchi (AR)TOS, Italië
Een patio (van het Spaanse patio, "achtertuin" of "achterplaats") is een ommuurde tuin of binnenplaats. Bij een patio zijn de beslotenheid en het privékarakter van belang.

En dat betekende dat Peter die mij binnen al zag,een flink eind om moest lopen om de enige ingang met automatisch opengaande schuifdeuren te vinden.

De klokken gingen om 20.10 aan.Peter en ik konden beginnen.
20.20 Kapitein Bas heeft de speelzaal gevonden.
20.35 Aankomst Francisco,hij was in eerste instantie naar het woonadres van de voorzitter van Isolani gegaan,maar met goed mobiele telefoon coaching van Peter wist hij de speelzaal te vinden.
En dan nog Steve...hij kwam naar eigen zeggen reeds om 19.45 aan op Ganzenhoef,maar als je dan de verkeerde kant op loopt dan kan het gebeuren dat je ruim 3 kwartier te laat aankomt.
Deze tijdshandicap bleek niet goed voor een optimale schaakprestatie en Steve verloor zijn partij met zwart.Jammer genoeg was hij ook snel verdwenen.
Peter H. maakte naar eigen zeggen een fout in de opening omdat hij een zetvolgorde van een bepaalde theoretische variant omdraaide,daardoor kwam zwart beter te staan,maar met het nodige kunst en vliegwerk kon Peter de mindere stelling weer ombuigen en uiteindelijk gedecideerd winnen
Fransisco speelde met zwart de Sveshnikov verdediging en had in het middenspel groot voordeel,onder druk van de tijd speelde hij echter niet foutloos en zodoende mocht wit nog hopen op een gelijk spel en na nog een onnauwkeurigheid van zwart heeft wit zelfs even gewonnen gestaan.Toen zijn tegenstander verzuimde om de beste zet te spelen kon Fransisco alsnog winnen.
Aran kwam ook met groot voordeel uit de opening,maar mistte de beslissende zet op de 13e zet:

stelling na 12...Kf8 Aran K.-Almar Sternau
Er zit nu een winnende zet in de stelling die ik wel degelijk overwogen heb,maar besloot op algemene gronden tot 13.Tad1 kijkt u zelf even welke zet beter is...
Het werd na mijn zet Tad1 nog een hele hectische partij,waarin ik bij de stand 2-1 voor ENPS in een voor mij vermoedelijk verloren paardeneindspel remise aanbood,hetgeen mijn tegenstander accepteerde.
We zijn een ronde verder!
Bekercompetitie Isolani  - ENPS 
Almar Sternau (1919)     - Aran Köhler (2204)          ½-½
Cees van den Berg (1833) - Francisco Hernandez (2031)  0-1
Hemmo ten Hoor (1899)    - Peter Hoekstra (2027)       0-1
Carlo Assink (1740)      - Steve Michel (2008)         1-0
Aran
De beste zet is 13.Lc6!

10 opmerkingen:

  1. Jammer genoeg kan ik de stelling na 12...Kf8 niet zien.

    Francisco had na 39. Lc8! meteen kunnen opgeven. Zijn dame op e6 was gepend en alleen te redden door dames te ruilen op b6, waarna wit, die met axb6 terug zou slaan, terstond een nieuwe dame haalt, tenzij zwart zijn laatste stuk opoffert om dit te verhinderen.
    Ons bekersprookje zou dan wel uit zijn geweest.
    Gelukkig speelde Cees Dd8 want dat was wel schaak.
    Francisco won uiteindelijk nog toen Cees dacht een pion te kunnen winnen door zijn loper te offeren en na een schaakje de andere loper te veroveren. Het probleem was namelijk dat Francisco schaak had opgeheven door zijn koning op een voor hem zeer veilige en voor de witte koning zeer onveilige plaats te zetten: Hij dreigde mat.

    Oke mannen, het spijt me dat ik de vorige keer geklaagd heb dat de uitslag te groot was. Het was niet de bedoeling jullie door het oog van de naald te sturen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It was even more bizarre than that. When he resigned in the final position, he had a perpetual check! The game was, as I suspected, drawn.

      Verwijderen
  2. hoera, op naar weer een mooi cup avontuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het probleem zat 'm dus in het vinden en niet in het verslaan van de tegenstander. Nee ik zie ook geen stelling maar alleen een klein wit groen vlakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb het diagram opnieuw geladen. raadselachtig waarom het niet zichtbaar was, ik zag het wel gewoon!

    en het andere plaatje, van de patio, is wel zichtbaar voor edereen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk stuk Aran!
    Ik vind het heel gek dat ze bij Isolani de captain van een bezoekend team niet even informeren over de route en de standaard foutjes die je kennelijk gemakkelijk maakt op weg naar hun voordeur. Laat ze een voorbeeld nemen aan ENPS! Bert heeft een grote beletterde box gemaakt, voor bij onze voordeur, om de bezoekende schakers te laten zien dat de ingang van de pastorie ook de ingang van onze speellocatie is.

    Isolani heeft de uitslagen ook nog niet bijgeschreven op de sga-site. Foei foei, wat een oliebollen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeveel schaakclubs hebben zo,n bord ? Ik denk in Amsterdam niet 1 ,voordeel van zo,n bord ook langs lopende buurtbewoners zien ,"" he hier speelt een schaakclub ! "" Naar de reacties gemeten van mensen uit de buurt ,weten ze allemaal dat er vrijdags een schaakclub speelt .

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  6. als ze een lichtbak maken, word ik een jaar lid van ZZ

    BeantwoordenVerwijderen