roterende banner

maandag 7 december 2015

Niet mijn dag, niet mijn maand en misschien zelfs niet mijn jaar

Vanwege de grote belangstelling hierbij mijn partij van vrijdag, ter lering ende vermaeck zullen we maar zeggen. De eerste drie zetten zijn niet fout, maar te automatisch gespeeld. Het boekje over de Sicilian-Kan heeft mij vertelt dat ik eigenlijk en elke situatie deze opstelling kan spelen (de DVD van steve kreeg ik pas vlak voor de wedstrijd). Dat is uiteraard niet waar en ik moet dus eigenlijk blijven opletten, dat deed ik wel, maar vond dat ik mij niet moest laten afleiden en moest blijven bij mijn plan. Op zich geen heel foute redenatie toch? Op zet 4 gaat het fout, a3 is waardeloos. In het zelfde voornoemde boekje staat namelijk ook dat je allen Pf6 mag spelen als je paard goed naar d5 kan. Ik zag wel dat dat niet kon, maar dacht,... ja wat dacht ik eigenlijk...... dat de pion op e5 de loper op b2 toch lelijk blokkeert. Na 6 Pe4 begint het al dramatisch te worden, maar verloren is het natuurlijk nog niet. Dat was goed op te lossen door de aller aller aller slechtste zet te vinden die er is, Dc7, normaliter de kroonzet van de Sicilian-Kan. Ik dacht dat ik na 7 Pd6+ met de loper zou kunnen slaan en dan met de dame de pion zou winnen. Helaas slaat de loper op b2 (die zo mooi door de e5 pion geblokt zou zijn) dan in op g7. In verloren stand kies ik dan weer de slechtste zet, al maakt het dan al in zekere zin niet meer uit. Kijkt en huivert...
Forza ENPS2 Kees

2 opmerkingen:

  1. Dapper dat je dit drama aan de wereld wilt openbaren. Internet vergeet niets en misschien dat een van je nazaten een goede schaker wordt en over 100 jaar laat zien dat opa Kees er weinig van kon. Dan kan hij mooi deze partij als illustratie gebruiken.
    Ikzelf wil derhalve ook niet in het openbaar herinnerd worden aan mijn eigen drama van afgelopen vrijdg door in gewonnen stelling de klok te vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Respect voor opa Kees ! Respect voor Opa Pieter ! Maak jullie niet druk ! Niraf chris of zo ( weet ik veel ) heeft het goed gezegd "" Ik vertrouw die gasten niet !"" Hij heeft helemaal gelijk ! Een wijs man !

    BeantwoordenVerwijderen