roterende banner

zaterdag 29 november 2014

ENPS 4 - MSK 2

Een week geleden werd deze jongen aangesproken in de plakhoek door Bert W, alias de snor. Dat er ook verslagen moesten volgen van de thuiswedstrijden. "Maar die kunnen mensen toch zelf volgen?" Bert W, toch een beetje de Holleeder onder de ENPS'ers, herhaalde de boodschap en aldus geschiedde.

Het is wat lastig partijen van anderen te beschrijven als je zelf aan het spelen bent, maar ik ga er vanuit dat mijn teamgenoten een aanvulling kunnen geven. De jonge traditie onder ENPS 4 is dat ik de manschappen een beeld geef van wat ons te wachten staat in de komende wedstrijd. Deze keer schreef ik iets in de trant van: Ze hebben 1,5- 6,5 verloren van Amsterdam West, waar wij 4-4 tegen speelde. Ik bedoelde eigenlijk: Hakken!

ENPS 4 trad in volledige samenstelling op om de eer te verdedigen. Op bord 1 werd Har al vrij vlot remise aangeboden door de tegenstander. Har stond een pion achter en het zag er allemaal een beetje onnatuurlijk uit. 1/2-1/2.

Op bord 2 kwam Renee beter uit de opening door een verstoorde pionstructuur van de tegenstander. De stukken kregen een fijne samenwerking en het paard kon diep in de stelling druk geven. Niet veel later hoorde ik gemompel en seinde Pieter mij de winst.

Albert speelt Dh4-e1 mat. Met 1 sec op de klok.
Op bord 3 gebeurde toch wel wat heel opmerkelijks. Albert kwam al vroeg in de partij kwetsbaar te staan met een opengeslagen rokade front. Ook kwam hij - weer- in tijdnood. Ondertussen probeerde ik de andere borden te peilen en rekende met zekerheid een verliespunt voor bord 3. MAAR...doordat hij tot de laatste seconde stug bleef doorschaken (enps optimisme noemen we dat) begon zijn tegenstander in een sneller tempo mee te spelen, hoewel deze nog ruim de tijd had. Tot ons groot genoegen vergat hij ook nog de klok in te drukken waardoor Albert 1 (!!) seconde voor het einde van zijn partij mat kon geven met de dame achter de koning. De koning stond midden op het bord ingesloten door een vijandelijke pion. Albert kon het zelf ook maar moeilijk geloven. De tegenstander toonde zich een groot verliezer en nam het goed op. Prachtig!

Op bord 4 werd Martin Jones remise aangeboden. De stelling was niet bijzonder in het voordeel  Martin maar hij stond voor in tijd en er zat nog strijd in. Ook gezien de nog lopende partijen speelde Martin door. Er werd gevochten om de damevleugel en Martin speelde de langst lopende partij en wist deze naar zich toe te trekken.

Op bord 5 Speelde Victor een partij met zwart waarbij hij iets meer ruimte en activiteit kon bemachtigen. Het was echter nog niet geheel duidelijk (voor mij) hoe dit om te zetten in winst maar de tegenstander hielp een handje. Er werd een dubbele aanval aangeboden en Victor won.

Op bord 6 speelde ik een rustige partij. Ik probeerde voor een goede samenwerking van de stukken te gaan en rukte op met de pionnen. Ik kreeg iets betere velden maar er zat weinig spektakel in. Duwen, trekken, schuiven, het ging Ron Heeneman allemaal veel te mak. "wanneer gebeurd er nou een wat, kom op!" Maar langzamerhand werd mijn actieve loper tegenover zijn passieve loper een steeds groter probleem. Remise werd afgewezen. Mijn tegenstander ging door zijn vlag maar de oprukkende pionnen waren ook niet meer te houden.

Op bord 7 speelde Joost met de zwarte stukken. Ik heb het begin niet gevolgd maar hij kwam met twee torens in een eindspel tegen een toren en een paard. Pionnen opruimen gas geven en doordrukken, lekker hoor.

Op bord 8 speelde Robin met de witte stukken. Het werd de enige verlies partij van de avond. Ik weet niet precies waar het fout ging maar de g2 loper voor de koning werd afgeruild en de tegenstander gaf druk en dreiging op de koningsstelling en het schip begon te zinken, jammer volgende keer beter.

ENPS 4 - MSK 2: 6,5- 1,5.

Tom Korff de Gidts

5 opmerkingen:

  1. Goed verslag, de snor kan tevreden zijn. Mooi mat ook, ik moest nog even goed kijken, maar op f3 staat een witte pion!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag! Jammer dat we verloren hebben. Ik zat zelf aan bord 8. Het ging echt goed mis toen Robin zijn paard voor zijn dame had staan en een toren schuin voor zijn dame. Ik viel het paard aan met een toren en met een loper viel ik zijn toren aan. Ja en als je dan met het paard mijn loper eraf slaat, en ik zijn dame sla, dan kom je wel erg veel achter te staan. Groet, Renee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed verslag Tom ! Natuurlijk weet ik dat het moeilijk is om een verslag te schrijven als je zelf ook speelt maar misschien kun je dit oplossen door de eerste speler die klaar is een stukje te laten schrijven,belangrijkste regel is volgens mij dat je wel elke speler opnoemt ( kijk naar het verslag van Bas ,een meesterstukje ) Natuurlijk niet iedereen schrijft als Bas ! Als het verslag maar met oog op detail wordt gedaan ! Bert

    BeantwoordenVerwijderen