roterende banner

zondag 30 november 2014

De macht van het paardenpaar

Ik verloor vrijdag terecht van Bas. Ik miste een mat in 2 (mijn specialiteit dit seizoen) in een gelijke stelling en dit is slordig natuurlijk maar ik vind terecht dat ik verloor vooral omdat ik eigenlijk van de partij niets snapte.
Ik won het loperpaar, had het centrum onder controle en hoewel er een zwarte paard in het midden van het bord stond zag ik geen tegenspel voor Bas, ik had een volle punt voor mij gerekend. Ik zou gewoon zwakte creëren op de damevleugel, lijnen en diagonalen openen en makkelijk winnen. Toen kwam (zie diagram)
16...g5! en ineens moest ik goed uitkijken. Ik kon niet slaan want 17.fxg5 Pg4 betekent zwaar materiaalverlies, dus speelde ik 17.Le2 en na 17...gxf4 18.e4 Pe7 19.Kh1 Pg6 20.b5 axb5 21.axb5 Kd7?! 22.Lc3 (zie diagram 2)
had ik steeds het volle vertrouwen in mijn stelling. Objectief gezien is de stelling min of meer gelijk, maar ik dacht dat ik dankzij mijn mooie lopers veel beter stond toen kwam Bas tweede krachtige pionzet 22...f3!? 23.Lxf3 Df4 24.bxc6+ bxc6 25.Lg2?? (25.Dd3 is de enige zet) Pg4 en ik moest opgeven, het paardenpaar won van het loperpaar.
Steve

2 opmerkingen:

  1. geen 22.Lc3 maar 22.f3! voor wit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Anoniem (wie??): 22. f3 is praktisch gezien de beste zet voor wit inderdaad. Ik zag 22...f3 wel aankomen maar zoals boven geschreven mis ik mat combinaties in 2 zetten dit seizoen :(.
      Toch is er eigenlijk niets mis met 22.Lc3 volgens de computer want 22...f3 23.Lxf3 Df4 24.bxc6 + bxc6 25.Dd3 (only move dus) en na bijvoorbeeld het logische 25... Ph4 26.Lg2 Pxg2 moet wit niet terugslaan met 27.Kxg2?? want hij zou verloren staan (e4 en koning zwak, bijna alles wint voor zwart: Khg8+, Dg4+, Pxe4) maar de zwarte koning aanvallen met 27.d5!! (deze zet is echt moeilijk te zien) en nu moet zwart een reeks only moves vinden om de stelling te houden.

      Verwijderen