roterende banner

zaterdag 8 februari 2014

E3 - Amsterdam West 4

Omdat we met teveel ENPS's actief waren, werd voor deze wedstrijd uitgeweken naar de "ENPS bridge" Oranjekerk.

Het begin was vrij moeizaam, dit kwam omdat Amsterdam – West 4, niet wist dat we in de Oranjekerk zouden spelen. Ze kwamen dus met z'n allen naar de Vredeskerk. We gaan dit beter organiseren voortaan!

De wedstrijd. Wij waren volledig, op teamcaptain Kees na, ik viel voor hem in. (en dat terwijl mijn boys tegen Raadsheer 1 in de Vredeskerk speelden!) Gelukkig hield Sander me op de hoogte van de ontwikkeling daar.
Klasse 2A         Ap Mp Bp  1   2   3  4  5   6  7   8   9   Ra   TPR
1. Het Grasmat 1 5 10 27½ x . . 5½ . 6½ 6 4½ 5 1724 1824
2. Oosten-Trn 2 5 8 26½ . x . 3½ 5 6 . 5½ 6½ 1816 1810
3. ZZ 1 4 7 19 . . x 5½ . 5 4½ 4 . 1664 1756
4. ENPS 3 5 6 20 2½ 4½ 2½ x 5 . 5½ . . 1662 1689
5. Caïssa 10 4 4 16½ . 3 . 3 x 6 . . 4½ 1593 1726
6. VAS 6 5 2 14 1½ 2 3 . 2 x . . 5½ 1684 1596
7. Fischer Z 3 4 2 12½ 2 . 3½ 2½ . . x 4½ . 1680 1589
8. Pegasus 1 4 1 13½ 3½ 2½ 4 . . . 3½ x . 1707 1668
9. Amsterdam W 4 4 0 10½ 3 1½ . . 3½ 2½ . . x 1713 1579

We stonden in de competitie dik voor op onze tegenstander, de nummer laatst. Maar als je naar de ELO's kijkt, zijn ze eigenlijk ietsje sterker. Zouden de heren van Amsterdam-West dat uiteindelijk ook waar maken?

Bord 5, Johan met zwart speelde in de opening de loper naar f5, hij dacht dat dat nog wel zou gaan. Niet lang daarna had wit zijn paarden op c6 en d6 staan. Deed Johan daar dan niets tegen? Jawel hij had inmiddels de koning en dame op elkaars plaatsje gezet. Ik vroeg nog of ze wel de goede beginstelling hadden. 0-1 achter. Misschien wel leuk, om ons nog even die opening te laten zien op de website.

Ondertussen had ik via Sander vernomen dat E1 met 1-0 voorstond. Een van mijn Raadsheer makkers, Ron v Dijk had tegen Peter H de dame weg gegeven.

Bord 6, Raf kwam denk ik gelijk uit de opening maar plots werden zijn stukken wat overbelast. Of dat nu de doorslag gaf weet ik niet, maar we stonden 2-0 achter.

Marco op bord 1, kreeg een remise voorstel. Hij leek het niet meer te kunnen winnen, maar die tussenstand ...... Ik vroeg hem om maar een half uurtje te denken. Leek me goed voor de rest van t team.

Ondertussen maakte Johan aanstalte om de twee borden die uitgespeeld waren vast weg te brengen naar de vredeskerk. Ik dacht toen, goed idee! Dat wil ik wel! Johan gaf mij "zijn rol", vervolgens met twee schaakborden en het bridge hondje Tessa (die kon natuurlijk even mee) naar de vredeskerk. Het zag er spannend uit. Ruud net remise, Sanne inderdaad tegen mijn makker Ramon, ongeveer gelijk (heel knap van onze invaller op bord 1!). Steve leek in de problemen, Peter N mi iets beter? Bas een pion achter en minder ruimte, Mark gelukkig weer eens een goede stelling extern, Niek iets beter.

Ondertussen hadden we uitgezocht dat we komende week weer "gewoon" een wedstrijd in de Oranjekerk hebben. Ik dus met 2 schaakborden en Tessa weer terug.

Inmiddels was het 1-5-2,5

Mark inderdaad remise, en Peter K op bord 2 een nuttig puntje.

Ik begreep van zijn tegenstander Bert (die later in cafe Dopeys vertelde dat die Peter een leuke speelstijl heeft) mis greep in een stelling die wellicht toch al goed was.

Martin op 3 ging er uiteindelijk vanaf. Hij stond de hele partij wat onder druk, maar ergens in het middenspel won ie nog wel de kwaliteit. Maar dat was dus toch niet genoeg. 1,5-3,5

Huib op 4 speelde een soort van partij uit 1 stuk. Hij stond al dik gewonnen, en offerde op het laatst de dame om vervolgens met 2 lopers mat te zetten! Leuk hoor 2,5-3,5

Nu waren er nog twee over, Andre op 7 en Theo op 8. Op die kleine driehoek tafeltjes.....

Andre had het moeilijk, moest een dubbelpion incasseren op f6. De zwarte heerser op g8 werd echter niet echt op de proef gesteld. Uiteindelijk kreeg Andre via de G lijn wat tegenspel.

Het ruimte voordeel van de tegenstander bleef echter aanwezig, maar in het eindspel ontsnapte Andre heel handig naar remise 3-4

Alle aandacht voor Theo dus, hij had een kwaliteit voor, maar tegen 2 pionnen en versplinterde pionnen structuur. Uiteindelijk werd dit ook remise,

Kortom verloren van de nummer laatst, maar deze nummer laatst was inderdaad veel beter dan dat. Maar E3 inhalen, dat zal ze niet meer lukken.

Ronald

4 opmerkingen:

  1. Je hebt er maar druk mee Ronald. De titel ENPS-vader is dan wel een eer, het schept ook verplichtingen! Bedankt voor het verslag, was leuk te lezen, jammer van de nederlaag.
    En jij telt zeker mee als actief gisteravond. 35 dus, een record.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ik ben toch iets conservatiever dan Pieter (dat ik dat ooit zou schrijven!) en houd het op een evenaring van het record van 34. De Onvolprezen Post in deze als actief meetellen is net zoiets als Ponomariov een ex-wereldkampioen schaken te noemen. En daar begin ik dus niet aan. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Komt ie Ronald. De miniatuur.
    De Heer - johan.
    1. e4 - c6
    2.d4 - d5
    3.exd5 - cxd5
    4.Pc3 - Pf6
    5.Lf4 - Lf5
    6.PB5 - Pa6
    7. c3 - e6 ??
    8. Da4 - Dd7?(Pd7 was beter)
    9.Pf3 - Kd8
    10.Pe5 - De7?(De8 was beter)
    11.Pd6 - Lg6
    12Lxa6 -
    1 - 0

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hield het acht zetten langer vol dan Johan, maar ik laat mijn partij NIET zien (heb het notatieformulier niet meer, ergens met opzet per ongeluk verloren).
    En ik heb mezelf beloofd dat ik nooit meer Catalaanse opstellingen met wit zal spelen, te moeilijk voor mij.
    Raf

    BeantwoordenVerwijderen