roterende banner

woensdag 1 november 2023

HET VERSCHIJNSEL BYE

Al enige jaren speel ik in het Open Nederlands Kampioenschap in Dieren.
Vorig jaar raakte ik in gesprek met een van de wedstrijdleiders, omdat ik me afvroeg of ze in dat toernooi de zogenaamde bye hadden. Ik neem aan dat iedere lezer die wel kent, maar volledigheidshalve: je kunt dan (meestal in de rondes 1 t/m 4) jezelf afmelden en dan krijg je een half punt. Niet dat ik daar gebruik van wilde maken overigens…ik was gewoon nieuwsgierig.

In Dieren deden ze daar niet aan. Ik zei tegen de wedstrijdleider met wie ik in gesprek was, dat het nemen van een bye wel mogelijk was geweest in het Amsterdam Science Park Chess Tournament waar ik kort daarvoor had gespeeld. Van dat toernooi maakte ook deel uit het Persoonlijk Kampioenschap van de SGA, ook wel bekend als het Wil Haggenburg Toernooi. De wedstrijdleider hierboven genoemd wist mij te vertellen dat wijlen Wil een bloedhekel had aan het verschijnsel bye.
Ik weet eerlijk gezegd niet of er bij dat vroegere Persoonlijk Kampioenschap (waaraan ik diverse keren heb deelgenomen) een bye mogelijk was…Weet iemand van jullie dat wellicht nog?

Hoe dan ook: ik ga ervan uit, dat die wedstrijdleider het bij het rechte eind had, en neem aan dat Wil zich in zijn graf zou hebben omgedraaid als hij had vernomen dat het opnemen van een bye in een naar hem vernoemd kampioenschap mogelijk was…

Een tweetal vragen aan de lezers van het bovenstaande:
  1. Hebben jullie nog een aanvulling of correctie op het bovenstaande? En vooral:
  2. Hoe denken jullie over het verschijnsel bye?

Benieuwd naar de reacties!
Schaakgroet van Daan Poldermans

10 opmerkingen:

  1. Ik kende Wil Haggenburg een beetje! In de jaren '90 werkte ik veel bij schaaktoernooien, ik deed dan de website en de elektronische borden (in een tijd dat die nog niet commercieel verkrijgbaar waren). Wil Haggenburg was een hele aardige, maar een heel erg principiële man. Hij maakte o.a. de indeling en de standen, maar de eerste drie ronden wilde hij geen stand publiceren: "Dat zegt toch helemaal niks, zo vroeg in het toernooi". Nou, zei ik dan, daar heb je misschien gelijk in, maar ik denk dat spelers toch met pelzier er naar kijken. "Prima dat je dat vindt, maar de ranglijst krijg je niet" was de onveranderbare reactie van Wil

    En verder, over Bye's heb ik geen geen mening ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een bye is toch heel gebruikelijk volgens mij. Sommige toernooien geven al 2 byes, daarvan zou Wil H zich dan helemaal in zijn graf omdraaien :) Ik vind het wel een vorm van faciliteren om aan een schaaktoernooi mee te kunnen doen. Meestal neem ik de 'luie' bye oftewel zaterdagochtend, maar de meesten doen de zaterdagavond bye om uit te gaan enz.

    Boudewijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrijpelijke reactie, Boudie! Ik heb er zelf geen principiële mening over, maar ben benieuwd hoe anderen erover denken...
      Overigens...maar dan ligt Wil na 2 byes toch weer goed, vooropgesteld dat 1 zo'n draai 180 graden is? 😜

      Verwijderen
  3. Hoe gaat dat dan in zn werk als iedereen een strategische bye neemt tegen de sterkste speler in de poule neemt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je neemt geen bye tegen iemand. Je laat van te voren, voordat de indeling gemaakt is, weten dat je in ronde nr zoveel niet kan spelen. En dan krijg je een halfje.
      Ron H

      Verwijderen
    2. Dank je, Ron. Ik wist niet dat je je bye vóór de indeling moest opgeven.

      Verwijderen
    3. Je kunt je natuurlijk ook na de indeling afmelden, maar dan krijg je zeker een 0 en waarschijnlijk ook een boze wedstrijdleider.

      Verwijderen
  4. Antwoord op je vraag... nee, je kon geen bye opnemen toendertijd..

    Paul Neering

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In een weekendtoernooi vind ik het een beetje onzinnig, maar voor zo'n toernooi als Katttenburg op 7 zondagen door het jaar heen vind ik het wel redelijk om een halfje te gunnen aan deelnemers die een keertje andere verplichtingen hebben naast het schaken, ziek zijn of wat dam ook.

    BeantwoordenVerwijderen