roterende banner

woensdag 29 november 2023

Een echte feestmaand

Een maand geleden postte ik een berichtje onder de titel feestmaand november. Een goed gekozen titel kunnen we achteraf concluderen, want deze drukste maand ooit (met 11 externe wedstrijden) is inderdaad een feestmaand geworden.

Gisteren (28/11) speelde ons eerste tegen de favoriet van de hoofdklasse Caissa 1. Ondanks het ontbreken van onze sterkste twee spelers (DaanZ en TomB) wonnen ze!

En eergister (27/11) speelde het vierde tegen het sterke Wachter gelijk:

Afgelopen vrijdag (24/11) won het derde met 7-1 van Volewijckers 2

Klein dipje tussendoor: Een dag daarvoor (23/11) verloor het vijfde van VAS6

Maar 21/11 haalde ons gouden bekerteam keihard uit door Pegasus in een verre uitwedstrijd met 4-0 te verslaan

Vrijdag 17/11 won het vijfde van debuterend captain Bart Klein Obbink zijn eerste wedstrijd met 5-3 van Laurierboom-Gambiet2

Woensdag 15/11 was zo mogelijk nog feestelijker: het tweede won van favoriet Raadsheer 1. Lees het topverslag van Victor er nog maar eens op na

Een dag daarvoor (14/11) was weer een klein smetje op het blazoen: we verloren de bronzen beker.

Maar de zilveren beker (10/11) was daarentegen weer ouderwets topwerk: we wonnen weer met grote cijfers, het werd 3½-½ tegen Laurierboom-Gambiet

Op diezelfde avond (10/11) verloor het eerste van Caissa2. Om positief te blijven: dit onderstreept alleen maar de grootse prestatie van gisteren, de winst van ons eerste tegen Caissa 1

Tot slot de eerste wedstrijd van de maand (03/11): ENPS4 verloor erg ruim van het toch ook wel erg sterke Chaturanga 1.

Samenvattend: 11 wedstrijden, 4x verloren, 1x gelijk en 6x gewonnen. Maar waar de verliesmatches enigszins waren te verwachten, de andere wedstrijden waren vrijwel zonder uitzondering óf enorm, óf heel verrassend. Heerlijk!

Niek

PS het uitzoeken van bovenstaand bevestigde wat ik al dacht: het uitslagen/standensysteem dat de SGA tot vorig jaar gebruikte is beter dan dat van nu (netstand). Spelers worden nu niet meer gekoppeld aan gemiddelde bordnummers, en de teams krijgen in de kruistabellen geen gemiddelde ratings en TPR's mee. Hierdoor is het veel moeilijker kracht en opstelling van toekomstige tegenstanders in te schatten. Jammer jammer! Met terugwerkende kracht is dit een extra groot compliment aan ons oud lid Ben de Leur, de programmeur van het oude systeem. Bas vertelde me nota bene laatst nog dat Ben speciaal voor dit project PhP leerde, een programmeertaal die hij helemaal niet beheerste!

18 opmerkingen:

  1. Wat een successen! Het gaat maar door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog even over het eerste:

    1. E1 heeft nu nog steeds minder bordpunten dan C1 voor de wedstrijd.
    2. Spelen tegen C2 was zeker te min voor E1? In ieder geval: een mooie revanche!
    3. In de sterkste opstelling haalt E1 een hogere gemiddelde rating dan alle teams in de eerste twee rondes!

    Kortom: we mogen nog best het een en ander van dit team te verwarmen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook een nadeel van netstand voor sga is dat het niet meteen duidelijk is hoeveel wedstrijden elk team gespeeld heeft. Bij knsb doet dat er niet toe doordat per ronde alle wedstrijden tegelijk worden gespeeld, maar bij sga wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind netstand ook een klote systeem. Hoop dat we (snel) teruggaan naar het vorige systeem.
    Theo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog een opmerkelijke statistiek ! Tot aan de wedstrijd De Wachter 1 - ENPS 4 ,had ENPS 4 slechts 1.5 punt behaald uit de wedstrijden tegen Caissa en Chaturanga aan de eerste 4 kopborden ! En wie scoorde die 1.5 bordpunten ? Juist ja die concert idolaat ene Daan P ,die tegelijkertijd ook topscorer is van E 4 .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor wat betreft De Wachter 1 - ENPS 4 vind ik vooral petje af voor Johan en Theo, die hadden flink sterkere tegenstanders. Theo had zelfs nog op het laatst kunnen winnen maar dat was wel in vliegende tijdnood!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Daan, althans niet volgens de computer. Maandagavond werd gesuggereerd dat Lb3 of Lc2 zou winnen, maar dit is niet zo. (Wit: Kc6, Le2, en pion op b5; Zwart Kh6, La5 en pionnen op

      Verwijderen
    2. b6 en a5 (hierboven La5 moet La4 zijn! (ook een witte loper))
      Hoor graag jouw winst.
      Gr. Theo

      Verwijderen
    3. Oh, ook nog zwart is aan zet.
      Theo

      Verwijderen
    4. OK, bedankt voor de uitleg, Theo. Ik ging uit van wat de omstanders zeiden! Hoe dan ook, prima resultaat, die remise!

      Verwijderen
  7. PS: jij natuurlijk ook bedankt Bert! Jammer dat je je voorsprong van 2 pionnen niet in winst kon omzetten. Begreep van jou en je tegenstander dat remise de logische conclusie was. Hoop dat je ons bij een volgende uitwedstrijd weer kunt helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bert had toch 2 pionnen minder ?!
      Theo

      Verwijderen
    2. Theo ! Theo ! Je haalt alles door elkaar ! Tegen de Raadsheer 1 had ik drie pionnen minder in het eindspel maar stond alsnog gewonnen in het eindspel ! Uit coulance toch het remise AANBOD aangenomen ! Tegen de Wachter stond ik 2 pionnen voor ! Maar mijn tegenstander 1995 elo is een sluwe oude vos 58 jaar in zijn toptijd 2000-2011 was het een 2300 speler .De eerste ,die gekke dingen zou uithalen in onze partij legde zijn hoofd op het hakblok ! HIJ BOOD remise aan en het was trouwens herhaling van zetten ( 3x ) Iemand als Albert Termeulen moet je nooit onderschatten !

      Verwijderen
    3. Mijn tegenstander Termeulen speelde in zijn toptijd tegen de hele Nederlandse en Europese top .Hij is 58 en eigenlijk op schaakpensioen net als ik ( 74 jaar ) Zo,n oude rot onderschatten is het domste wat je kunt doen ! 😄🤪🤣

      Verwijderen
    4. THX voor de uitleg Bert.
      Gr. Theo

      Verwijderen
  8. Met jouw tegenstander had ik trouwens een woordenwisseling in 2019 .Er was de wedstrijd ENPS 3 tegen de Wachter 1 .Bogouslavkii speelde tegen Ronald Post aan bord 2 .Bord 3 van hun was N.O .Daar vulde Niek mijn naam in en claimde zo het punt ! ENPS 3 won met 4.5-3.5 .Bogouslavskii beweerde nu dat ik geen schaker was maar de koffie zetter ! Ik wilde een speciale Indische militaire operatie inzetten ! David Schelhaas die mij al jaren kent kon die driftkikker tot bedaren brengen .Punt aan bord 3 werd aan E3 toegekend BYE BYE Taras Bogouslavskii !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik laat in het midden of ik nou wel of niet een schaker ben of toch de koffiezetter ! Maar ik was /ben lid van ENPS ! DAT maakt mij tot een schaker ! Maar ik doe ook de keuken Dat maakt mij tot de koffie ( af) zetter ! Volgens mij ben ik geen van beiden ! Die koffie is niet te zuipen en ik kan nauwelijks nog een paard van een loper onderscheiden ! Zou die Russki dan toch gelijk hebben gehad ❓

    BeantwoordenVerwijderen