roterende banner

dinsdag 19 april 2022

Wederopstanding ENPS 4

Volledig in de Paasgedachte won ENPS 4 na 2 nederlagen verrassend van het hoger ingeschatte Isolani 1. Ikzelf speelde op bord 1 in een Konings-Indische opening met wit. Mijn tegenstander rokeerde op zet 4 waar d6 gebruikelijker is, om e5 van wit te voorkomen. Ik speelde dan ook prompt e5 en f4 waarna het grote ondermijnen van mijn (te ver vooruitgeschoven) centrum begon. Na een hoop kunst- en vliegwerk dacht ik de boel stabiel te hebben en rokeerde lang. Helaas had ik een variant in de afruil van de dames  gemist waarna mijn stukken te ongecoördineerd stonden en ik het onderspit moest delven. Met Johan op bord 2 ging het niet veel beter. In een gecompliceerde, drukke stelling waarin beide partijen besloten lang te rokeren, verloor Johan een stuk in de drukte en daarmee de partij. Gerben op bord 3 moest na de opening het verlies van een pionnetje toestaan, toen nog 1 en ik meen ten slotte een kwaliteit, maar ik heb deze partij niet voldoende kunnen volgen. De materiële achterstand bleek te groot.
Op bord 4 speelde Pieter een solide partij. Hij had de druk over de G-lijn richting de vijandelijke koning stevig opgebouwd en ging er met de winst vandoor. Daan op bord 5 had op zet 8 reeds een stuk geofferd op f7 waardoor de koning van de tegenstander in grote problemen was gekomen. Het resulteerde in een eindspel van een dame tegen paard, loper en toren van Daan. Remise werd afgedwongen door een eeuwig schaak om Daan van de overwinning te houden. Gerard speelde soeverein naar de winst op bord 7 en kwam geen moment in de problemen. Albert kwam op zijn beurt met een loper voor uit de opening, maar deze loper stond wel ingesloten achter vijandelijke pionnen. Gelukkig wist Albert zich hieronder vandaan te spelen en kon naar winst afwikkelen.

De stand was gelijk: 3,5-3,5 en alleen de partij van Martin was nog gaande. Martin had al een remise aanbod afgewezen. Hij had 2 stukken voor een toren en een gevaarlijke vrijpion door het centrum. Maar Martin was onder de 5 minuten tijdgrens gezakt en veel zware stukken stonden nog op het bord. Martin’s koning en dame stonden bepaald niet veilig en al snel ging er een toren verloren en leek de partij de verkeerde kant op te draaien.  Martin’s tegenstander speelde Te1-f1 om de opgerukte pion op f2 op te rapen en het initiatief definitief naar zich toe te trekken, toen Martin pardoes Db7++ uit de hoge hoed trok (Zie foto voor de eindstelling). De winst was binnen: 4,5-3,5

Arjen Wiering

(Partij direct op LiChess, incl analyse, bekijken)

Daan Poldermans - Simon van Sloterdijck
1. e4 c5 2. c3 Nf6 3. e5 Nd5 4. d4 cxd4 5. cxd4 d6 6. Nf3 Nc6 7. Bc4 Nb6 8. Bxf7+ Lang over nagedacht, ik wist ook helemaal niet of mijn tegenstander een van de hogere ratings was, maar ik dacht, ik ga ervoor.... Kxf7 9. Ng5+ Ke8 Kg8 was iets beter zegt Fritz 10. e6 Bxe6 Hier had zwart 10. ... Pd5 moeten spelen 11. Nxe6 Qd7 12. Qe2 Lang over nagedacht, dacht dat d5 niet kon maar dat kan wel na 12. ....Pb4 13. 0-0 Pxd5 14. Tf1 Nd5 Dit is een blunder van zwart... 13. Qh5+ g6 14. Qxd5 Fritz geeft mij + 3,5, ik sta hier gewoon gewonnen Nb4 15. Qb3 Rc8 16. Na3 a5 17. Nxf8 17. d5 was nog beter geweest... Rxf8 18. O-O Qg4 19. Be3 h5 20. Rac1 Nc6 21. d5 Waarom niet simpel 21. Dxb7? Veel beter, ik liep af en toe naar het café om Slavia - Feyenoord te kijken.... Ne5 22. Rxc8+ Qxc8 23. Bh6 Rf3 24. gxf3 driedubbel vraagteken!!! Ik had veel langer en geconcentreerder achter mijn bord moeten blijven zitten, simpel 24. Da4 schaak , nemen op f3 en Df4, nix aan de hand.... Qh3 25. Re1 Nxf3+ 26. Qxf3 Qxf3 27. Nb5 Qg4+ 28. Kh1 Qf3+ Zwart staat hier gewonnen, gewoon met de h-pion naar voren, ik had niet meer dan een minuut of 10 , hij had veel meer tijd maar zag het niet en ging over tot eeuwig schaak en dus remise... 29. Kg1 Qg4+ 30. Kh1 Qf3+ En hier bood zwart remise aan...per saldo was ik er niet ontevreden over, het was een leuke partij, een niet geheel correct offer waar mijn tegenstander lang over nadacht, daarna verblunderde hij een stuk, en vervolgens zat ik aan het eind te kloten. Gelukkig kwam de teamzege niet in gevaar! 1/2-1/2

4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het verslag, Arjen. Ik heb mijn partij voorzien van commentaar aan Niek gestuurd. Het is een iets ander verhaal dan uit jouw verslag valt af te leiden, het was inderdaad een offer (niet geheel correct), daarna verblunderde mijn tegenstander een stuk en stond ik huizenhoog gewonnen en vervolgens begon ik zelf te kloten, en kwam er net achter dat mijn tegenstander op het laatst eigenlijk gewonnen stond. Heb me te veel laten afleiden door onze club maar gelukkig heeft het team uiteindelijk gewonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een + is hier voldoende. Ik zie wel drie mogelijkheden om het schaak op te heffen. De4+ is het leukste: schaak schaak schaakmat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is wel een fotootje waard dacht ik zo!!

      Verwijderen
    2. Je hebt natuurlijk gelijk, Bas. Het is inderdaad geen mat. Maar het voelde wel zo :)

      Verwijderen