roterende banner

vrijdag 28 september 2012

Mijn duim, de externe en de SGA

Mijn duim
Zes jaar geleden werd ons huis casco opgeleverd en ik heb zelf (met familie en vrienden) alles afgetimmerd. In die tijd en ook daarvoor heb ik een indrukwekkend gereedschapsarsenaal opgebouwd, ik kan zo als zelfstandig timmerman aan de slag. Ik ben daar ontzettend trots op. Maar afgelopen zondag werd mijn prachtige zaagtafel (een Makita) mij noodlottig. Ik zal jullie de details besparen, maar ik eindigde in het ziekenhuis met een gebroken duim en een lelijke wond. Over de ernst: het is niet echt erg in die zin dat ik verwacht dat ik over een paar maanden alles gewoon weer kan gebruiken zoals je dat van een duim verwacht. Maar het is wel erg omdat het nu veel pijn doet en ik denk dat het behoorlijk zichtbaar zal blijven. En natuurlijk omdat ik vanavond niet kan komen :-(

Externe, een tooltje
Maar elk nadeel heb z’n voordeel. Ik liep al een tijdje rond met het idee om iets te maken waarmee je via de website op een prettige manier de agenda en resultaten van de externe kan bekijken. Omdat ik deze week thuis moest blijven, mij verveelde en omdat ik nog 9 goedwerkende vingers heb, is het nu gemaakt. Het resultaat zie je in de rechterkolom. Geheel geautomatiseerd kijk je onder “De eerstvolgende externe wedstrijden” drie weken in de toekomst, en onder “Recente uitslagen externe wedstrijden” drie weken in het verleden. Zo ben je altijd op de hoogte van de actualiteiten; vanavond speelt dus het vijfde - succes mannen en vrouw - Door op de teams te klikken kom je op een pagina van de SGA, met daarop de uitslagen en standen van de poule waarin het team zit. Nu maar hopen dat de SGA een beetje snel doorkomt met de upates van die pagina’s.
Dat brengt me op het volgende onderwerp…

Een open brief aan de SGA
Ik weet niet of er mensen van de SGA, de Schaakbond Groot Amsterdam, meelezen op dit blog, maar ik richt me nu toch graag even tot hen: “Beste SGA, allereerst bedankt voor al uw goede werk, waar ik veel plezier aan beleef. Ik wil u echter graag wijzen op een verbeterpunt. U heeft een website met een aandachtig en toegewijd publiek. Ik ken de statistieken niet, maar ongetwijfeld worden jullie (zeer?) druk bezocht. Ik vind het daarom jullie plicht (ondanks dat het natuurlijk allemaal vrijwilligerswerk is, dat snap ik ook wel) om de website te verbeteren. Het ziet er nu namelijk niet meer uit, zowel het uiterlijk als de techniek. Het is een website die echt aan de standaarden van de vorige eeuw voldoet, daar overdrijf ik helemaal niks mee. Ik noem een paar dingen die me dwars zitten, maar er zijn er meerdere. Zo is er geen rss-feed, populaire websites zonder rss bestaan helemaal niet meer! Ik zou op dit ENPS-blog graag jullie nieuws willen tonen, maar dat kan niet zonder RSS. Dan het updaten van de externe wedstijden. Dat duurt soms een week, soms enkele weken. We hebben het over internet! Alle gebeurtenissen van belang, waar ook ter wereld, zijn daarop met een paar seconden vertraging bekend. En tot slot het uiterlijk. Het hoeft niet designerig, liever niet zelfs, maar je hoeft potentieel toekomstige leden ook weer niet weg te jagen met het huidige rommelige en gedateerde voorkomen. Hopelijk kunnen jullie er wat aan doen, ik hoor en zie het graag!
met vriendelijk groet, Niek Verweij”

Externe, de statistieken
Maargoed, ik was dus in de weer met het ontsluiten van de data van onze externe competitie wedstrijden. Over die cijfers het volgende. Onze externe competitie duurt een kleine acht maanden, de eerste wedstrijd was 24 sept 2012, de laatste wedstrijd is op 15 mei 2013. In totaal gaat het over 36 avonden, waarvan de helft, 18 dus, thuiswedstrijden zijn. November is de drukste maand, we moeten dan 7x een team op de been brengen. Januari is het rustigst, ENPS speelt dan slechts 2x. ENPS 5 moet veel spelen, 9 keer. ENPS 2 en 3 spelen het minst: elk 6 wedstrijden. Er zijn slechts vijf verre uitwedstrijden dit jaar, ENPS 1 mag een keer naar Noord, ENPS 2 naar Uithoorn. ENPS 4 gaat naar Amstelveen (Pegasus) en Muiden en het 5e mag ook naar Uithoorn. Het derde speelt al zijn wedstrijden in Amsterdam. Drie teams zitten in een poule met een oneven aantal deelnemers, waardoor er elke ronde een team vrij is waardoor de standen minder duidelijk laten zien wie aan kop staat en de beste kampioenskansen heeft. Voor wat betreft die kampioenskansen lijkt het dit seizoen ons goed te gaan. Op rating zijn 2 of 3 van de 5 teams kampioenskandidaat. ENPS 1 en vooral ENPS 2 zijn op papier voorlopig duidelijk de sterkste in hun poules,.. ik vind het nu al spannend!

Niek Verweij

6 opmerkingen:

  1. Het mooiste berichtje in een lange tijd! Niet van je duim natuurlijk, dat is niet zo mooi.
    Maar ik ben ontzettend blij met het externe tooltje! Echt geweldig!

    Wat betreft de SGA-site: die heb ik zelf ooit ontworpen en in elkaar gezet. Dat is al een lange, lange tijd geleden. Ik geloof in 2000 of 2001. Het afgelopen jaar is er iets veranderd, zo is er aan de linkerkant een menu verschenen (niet zo mooi vind ik zelf, maar wel handig).

    Samen met Rimme was ik afgelopen voorjaar op de SGA-vergadering omdat daar ons nevenlid Gerie in het zonnetje werd gezet bij zijn afscheid als competitieleider van de SGA. Een ander agendapunt van de vergadering was de SGA-site. Er zijn plannen voor een update, en tijdens de vergadering werd daar budget voor vrijgemaakt. Ik weet niet wat de plannen precies inhouden, maar wie weet worden je wensen gehonoreerd...

    Het updaten van de wedstrijden verloopt altijd via de competitieleider van de SGA en blijft zo mensenwerk, vandaar de vertraging. De competitieleider kijkt bijvoorbeeld of de opgestelde spelers wel speelgerechtigd waren. Het komt nogal eens voor dat dat niet zo is en de uitslag uitgepast moet worden.

    Dat de uitslagen sinds een aantal jaar ingevuld kunnen worden vond ik al een mooie verbetering.
    Maar misschien ben ik wel erg snel tevreden...

    En ik heb erg veel zin in het externe seizoen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de uitgebreide uitleg Sander!

      Er is in 12 jaar heel veel veranderd. De website was destijds state-of-the-art, maar nu niet meer. Ik ben het met je eens dat de kolom links het er lelijker op maakt. De website biedt inhoudelijk heel veel goeds, ik zeg het nog maar eens, maar hoe prettig zou het zijn als het ook smakelijk opgedisd zou worden. Een gehele remake lijkt me gewenst! Dat geldt niet alleen voor de website zelf, maar voor alle afzonderlijke componenten: het uitslagen invullen, de clubratings, etc.. het werk technisch allemaal prima, maar ik heb tegelijk overal wel kritiek op, ook qua vormgeving of eenvoudigheid in bediening/bereikbaarheid.

      Maar de snelheid waarmee de externe standen geupdate worden moet echt omhoog vind ik. Speelgerechtigheid checken kan toch binnen een redelijke tijd gebeuren? Volgens mij zou iedere dag een update mogelijk moeten zijn. Natuurlijk kost het vrijwilligerstijd en –liefde maar dat is onder de Amsterdamse schaakliefhebbers zeker wel ergens voorradig.

      Maar misschien ben ik wel erg kritisch...

      Verwijderen
  2. Hulde Niek, en veel beterschap!
    gr.rimme

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Balen van dat ongeluk, Niek... Ik hoop dat het snel en goed geneest!

    Dat nieuwe tooltje is echt super handig, dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldige aanvulling op de site, ik ben niet meer weg te slaan.
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat wordt wat lastiger liken, Niek!

    gr.rr :)

    BeantwoordenVerwijderen