roterende banner

zaterdag 12 april 2008

Klaas Mastenbroek is overleden

Vanmorgen om 8:05 uur is Klaas onverwacht overleden in het verpleeghuis De Poort. Ze wisten in het verpleeghuis niet precies de oorzaak, Klaas was benauwd geworden waarna de ambulance is gebeld maar het was te laat. Waarschijnlijk iets met zijn hart zei de verpleegster die ik sprak.

Het is een ongelooflijk verlies, Klaas is meer dan 70 jaar lid van ENPS geweest en was tot op het laatst een van onze allersterkste spelers.

Klaas zou op 2 juli 88 zijn geworden.


Zijn laatste partij.

Op 7 maart 2008 speelde Klaas zijn laatste partij. Hij won van Bas Jonkers. Hij won dit seizoen trouwens bijna alles. Wonderlijk dat ik uitgerekend die avond mijn fototoestel bij me had. Hieronder een foto waarop hij diezelfde avond meehelpt de zaal opbouwen.



Een mooie partij die Klaas een paar dagen daarvoor in de promotieklasse won staat in het stukje Helaas.
Er zijn nog heel veel meer stukjes over Klaas te vinden op deze website, bijvoorbeeld Klaas periodekampioen en een stukje over zijn leeftijd.

Niek

9 opmerkingen:

  1. Rust zacht lieve Klaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Shit. Heel ENPS gecondoleerd. Als je zo'n monument verliest, kraakt je hele club een beetje. Veel sterkte ermee.

    Groeten,
    Gerie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanuit Phoenix. Ook ik ben natuurlijk bedroefd en geschokt met het verlies van onze sympathieke trouwe en sterkste speler ooit.


    groetjes Johan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wederom een groot drama bij de ENPS (paar weken terug was het bij onze bridge tak ook helemaal mis)

    Klaas, terecht ons erelid (de enige van de laatste 30 jaar, van daarvoor is het onbekend) heeft ons zeer onverwacht moeten verlaten.
    Gelukkig hebben we hem de laatste tijd, tot die stomme valpartij, weer op de clubavonden gezien (en hebben heel veel ENPS ers weer eens een ouderwets pak slaag mogen incasseren)

    Zoals bekend kwam Klaas reeds in 1937 voor in ons clubblad, in de daarop volgende 70 jaar, is ie (schat ik) zeker 40/50 keer club kampioen geweest. Heeft wellicht een halve eeuw op bord 1 gespeeld....

    Zo'n ENPS'er zullen we nooit meer mee maken.

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klaas had altijd een onverwachte zet in petto. Eeen groot verleis voor onze schaakwereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klaas had altijd een onverwachte zet in petto. Eeen groot verleis voor onze schaakwereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat en schock. Een groot verlies.
    Gecondoleerd.
    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb jammergenoeg maar kort in het zelfde team mogen spelen als Klaas, maar ik heb hem leren kennen als een begaafd schaker, absoluut veel beter dan ik met een heldere stijl die mij aan die van Fisher deed denken.

    Maar nog meer zal ik Klaas gedenken als die jammergenoeg steeds verder uitstervende menssoort, de specifieke Amsterdammer, vol verhalen van vroeger, scherpe humor en een groot optimisme.

    BeantwoordenVerwijderen