roterende banner

zondag 17 maart 2024

Eindspel en Eindspeltraining

Afgelopen vrijdag speelde ik met zwart een spannende partij tegen Michiel. De partij ging de hele avond gelijk op en na afloop hadden we discussie over of het in de volgende stelling remise is of niet?
Michiel had gelijk het is idd remise-achtig. Althans de computer geeft een volledig evenwicht aan. Ik dacht onterecht dat er nog iets te halen zou zijn met mijn pionnen op de witte velden. Na een paar zetten staat het als volgt:
Met h6-h5 zet ik ook mijn laatste pion op een wit veld. De vraag is hoe houdt wit remise? Passief met Kh3 of actief met g*h5? De verkeerde keuze is winst voor zwart.

De afgelopen weken heb ik met veel plezier eindspel-lessen gegeven. Elke week zijn er voldoende nieuwsgierigen zodat ik er nog wel even mee door wil gaan. Wellicht dat we het onderwerp een keer kunnen veranderen (suggesties zijn welkom). Vrijdag hebben we een speciale avond. Boudewijn zal vertellen over eindspel-miniaturen. Twee weken geleden heeft hij al een keer een voorbeeld laten zien en dat was van bijzonder fraai. Kom gezellig om 19:00 naar de club en laat je verrassen, bovendien speelt om 20:00 het vierde team dat alle support kan gebruiken om van de laatste plaats af te komen….

Forza ENPS,
Kees

5 opmerkingen:

  1. gxh5 lijkt me incorrect, niet zozeer omdat zwart een vrije pion krijgt (wit kan het arresteren) maar het maakt het veld f5 beschikbaar voor de zwarte koning (wit kan niet Kg6-f5 verhinderen).
    Conclusie: wit moet passief verdedigen met Kh3 (Kf3 moet ook goed zijn). Als zwart op g4 neemt dan Kxg4 uiteraard houdt de zwarte koning op afstand.
    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Duidelijk uitgelegd Steve! Ik snap het nu, had eerst geen idee waar ik moest beginnen met denken.
      Kracht van Kees is niet alleen het eindspel, maar ook de wil om te winnen blijkt weer eens. Hij stopt nooit!

      Verwijderen
    2. Ik heb de stelling met de computer geanalyseerd. Mijn engine geeft 0.00 na Kh3 maar in de praktijk is het lastig te verdedigen voor wit.
      Hier is een link naar de stelling: https://lichess.org/OHYAj9DM

      Steve

      Verwijderen
  2. Dank voor je reactie, Kees! Het gaat om zgn baby-studies, een naar mijn mening wat ongelukkige term voor studies met vier of vijf stukken. Een selectie uit 'Anthology Of Miniature Endgame Studies' van Yochanan Afek (2022). Fijn dat er nog steeds belangstelling is voor de trainingen. Ik kijk er naar uit!
    Boudewijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. https://view.livechesscloud.com/#ff66a4ee-712d-4d1f-981e-f25c380626cc

    ENPS IV - Almere I , Richard S vs A van Veen

    BeantwoordenVerwijderen