roterende banner

zaterdag 9 maart 2024

Bot gezegd

"To put it bluntly: het afgelopen decennium was er een extreme deflatie van de FIDE ratings. De ratings van spelers liggen veel meer uit elkaar dan zou moeten, en die verschillen worden elk jaar groter. De FIDE zou krachtige stappen moeten zetten om de gevolgen van deze deflatie ongedaan te maken en voorkomen dat het nog een keer gebeurt. Ik stel twee corrigerende maatregelen voor om deze twee doelstellingen te bereiken."

 Aldus Jeff Sonas. Steve stuurde mij een linkje waarin Jeff zéér uitvoerig uitlegt wat mis is en wat er gebeuren moet, en de FIDE heeft zijn advies opgevolgd. En daarna de KNSB dus ook. Jeff Sonas is de man achter de onvoorstelbaar ongelooflijk geweldige website chessmetrics.com en moet dus wel een verstandige kerel zijn.

Maar toch vind ik zijn ratingvoorstel vreemd. Als ik naar mijn omgeving kijk heb ik helemaal geen "extreme deflatie" gezien de afgelopen 10 jaar. 

Heb ik wat gemist? Of, to put it bluntly, zijn Jeff, de FIDE en de KNSB helemaal gek geworden?

Niek

Zie ook: http://schaakclub.blogspot.com/2024/03/ratinginflatie.html

6 opmerkingen:

  1. Misschien vergeet je een ding Niek, althans ik heb maar een ding bedacht. Je bent al jaren lid van de club, besteedt al jaren veel tijd aan schaken, je hebt heel veel geleerd en kunt daardoor extreem veel beter schaken dan pakweg 10 jaar geleden. Toch is je rating al die tijd ongeveer hetzelfde gebleven, kabbelt alleen wat op en neer. Dat is toch frustrerend?
    En dat geldt niet eens alleen voor jou!
    Eindelijk krijgen we een beetje loon naar werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo wordt nu pas duidelijk dat door de progressie die wij gemaakt hebben bijvoorbeeld Martin Rekelhof en Albert NU ongeveer even sterk zijn als Ron tien jaar geleden en Ron op zijn beurt NU ongeveer even sterk is als Bert tien jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bedacht Bas! Misschien deels waar maar ik geloof er niet helemaal in. Ikzelf blijf toch echt jaar in jaar uit hardnekkig dezelfde fouten maken. Ik dacht juist dat het ratinggetal voor iedereen erg stabiel was, speelkracht lijkt me een persoonlijke eigenschap die maar heel moeizaam door training is te verbeteren. Dus na een bepaalde leeftijd verandert je Elo niet veel meer is/was mijn waarneming. Totdat je door ouderdom weer zwakker wordt natuurlijk (geldt niet voor Bert!)

      Verwijderen
  3. Als je je oor een beetje te luisteren legt bij diverse schakers ,kun je alleen maar concluderen dat die rating opschaling zeer gunstig ontvangen werd bij hen en dan vooral die personen met een rating van 1300 + ! Kan ik mij wel een beetje voorstellen ! Stel je schaakt al 40 jaar of meer en je blijft maar steken op 1300 + ,dat werkt demotiverend ! Robin elo 1375 heeft zelfs daarom zijn lidmaatschap opgezegd ! Nu Robin plotseling elo 1625 heeft behaald ,verwacht ik hem dan ook snel weer terug ! Idem dito Roeland eerst rating 1375 nu 1624 elo wil zelf een groot feest organiseren ter viering van dit heugelijke feit ! Nee Niek die Jeff Bluntly o.i.d. heeft het goed gezien ! Wat mij persoonlijk betreft ,had er ook graag 200 of meer elo punten bij gehad ,zou dan boven de 2000 elo terecht komen ,wat mij op eigen kracht nooit zou gelukken ! Bert 🥷😎🥷

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik in 2002 mij meldde bij ENPS had ik een rating van 1960 .Nu 22 jaar later had ik elo 1890 .Ik wilde alles op alles zetten om die rating van 2002 weer terug te halen ,al was het maar tijdelijk ! Dankzij Jeff Bluntly en zijn maten ( Ik kreeg 30 punten cadeau ) gaat het misschien ook nog eens lukken ! Eigenlijk had ik dit voor onmogelijk gehouden maar ja "" Wie niet waagt ,wie niet wint !"" Kees vroeg mij in 2002 hoe ik aan zo,n hoge rating kwam ! Antwoord: Ik speel alleen tegen hoogbejaarden van 90/ 100 jaar ,die of blind of doof zijn ,het liefst beiden ! En ook alleen tegen peuters en kleuters ,die het verschil niet weten tussen een paard en een loper ! "" ECHTE schakers vermijd ik als de pest ! Zie daar het geheim van de smid ! Bert 😎🥷😎

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik meen met te herinneren dat de KNSB al eenmalig een Corona correctie heeft doorgevoerd voor de gehele jeugd. Daar werd dus toen al gecorrigeerd. Nu wordt er dus extra gecorrigeerd door klakkeloos de rekenformule van de FIDE over te nemen.

    Ik denk dat doordat er al zoveel geschaakt wordt in de KNSB en er al gecorrigeerd is dat de rekenformule van de FIDE nu overcompenseert. Maar goed... over een jaar zal alles wel weer op een organische manier gecorrigeerd zijn.

    Tot die tijd kunnen we denk ik niet meer categoriseren op 100-tallen, maar op 50-tallen, dus 1600, 1650, 1700, 1750, etc.

    BeantwoordenVerwijderen