roterende banner

zondag 10 maart 2024

Cowboy Stefan vangt een paard

Tweede achttal wint ook van VAS 3

Vastberaden is het woord. Het tweede achttal heeft zijn vijfde overwinning op een rij geboekt, tegen VAS 3: 4 ½ - 3 ½. Het was een enerverende wedstrijd. Het begon voorspoedig, met al snel 2 ½ punt op het scorebord. Daarna volgde een nul aan het laatste bord en moesten de overgebleven spelers zich terdege inspannen om de zege binnen te slepen.

Jildo Kalma was het eerste klaar. Op mij maakte de opening een bizarre indruk. Jildo, zwart, had twee pionnen meer, maar ook een onontwikkelde konings- en damevleugel, terwijl zijn jonge tegenstander Ryan Busa over de open b-, c-, d- en e-lijn kon opereren. Jildo vertelde me na de partij dat het allemaal nauwluisterende theorie was, die zijn tegenstander in vreeswekkend tempo feilloos op het bord zette. Daarna maakten beide spelers, nog altijd volgens Jildo, foutjes en kon hij de partij naar zich toetrekken. Hij besliste de partij met de gecombineerde dreiging van mat en stukwinst.

Mark Hecker
kwam naar me toe. ‘Mijn tegenstander heeft remise aangeboden.’ ‘Nou, dat mag je aannemen.’ ‘Mag ik het ook weigeren?’ ‘Ja, dat mag ook'. Mark (zwart) speelde door. Volgens een teamgenoot, later, meer dan terecht. De partij liep uit op een eindspel van zwart paard tegen witte loper bij een iets betere zwarte pionnenstelling en werd tenslotte toch remise.

Stefan Lehmann en Michiel Smit hadden van bord en kleur geruild, omdat Michiel liever met zwart wilde spelen en de opstelling, zoals Stefan zei, zo net iets minder voorspelbaar was. We liepen wel een traktatie mis. Stefans tegenstander speelde Aljechin (1 e4 Pf6), een opening die Michiel graag en met succes bestrijdt met zijn lijfvariant 2 e5 Pd5 3 Lc4. Stefan pakte het rustiger, maar niet minder doeltreffend aan. Hij speelde laconiek 2 d3 en bouwde een breed en stevig centrum op. Een pionzet als een lassoworp (g2-g4) leverde hem een op h5 verdwaald paard op en daarmee de partij.

Het zag er goed uit, 2 ½ - ½, maar nu kwam er een kink in de kabel. Bas Jonkers (wit) kreeg een koningsaanval over zich heen. Hij stuurde zijn dame op tegenaanval, zonder succes. De vijandelijke dame viel uit naar de eerste rij en dreigde het een en ander, gesteund door een paard op g3. Bas moest opgeven. (2 ½ - 1 ½)

We konden opademen toen Steve Michel zijn partij won. Een Alapin-Siciliaan (1 e4 c5 2 c3) waarin wit na een paar zetten dxc5 kon spelen – ik hoop dat ik het goed gezien heb. Er resulteerde een open stelling met bijn alle witte stukken inclusief de koning nog op het uitgangsveld en de dames geruild. Wel had Steve een zwart paard naar d8 gedrongen en was ook de zwarte ontwikkeling achtergebleven. Na verloop van tijd rokeerden beide spelers lang. Steve verklaarde me later dat de zwartspeler ten onder ging aan 1) een zwakte op b6 en 2) een paniekaanval.

Dirk van der Meiden sprak het verlossende woord. Hij bood een zwarte aanval op de damevleugel, met een veropgerukte b-pion, koelbloedig het hoofd en won dankzij een matdreiging op e7. Daarmee hadden we de wedstrijd gewonnen: 4 ½ - 1 ½.

Aan de twee resterende borden werd onversaagd doorgevochten, maar meer bordpunten waren voor ons niet weggelegd. Michiel speelde aan het eerste bord Frans – en wel een tamelijk ongebruikelijke variant: 1 e4 e6 2 c4. Hij boette een pion in, maar zag ver in de partij kans de witte koningsvleugel te verscheuren. Hij ging met een stuk achter ten onder in de tijdnoodfase – onnodig naar zijn eigen idee. Zijn foeterende commentaar: 'Tactic overzien. Ik had kunnen winnen van een 2000-plusser.’

Kees speelde tegen het Catalaans (d4 en c4 gecombineerd met Lg2) en reageerde met dxc4. Hij trad de witte operaties actief tegemoet en voorkwam dat wit zijn slechte loper op g5 zou kunnen ruilen tegen de goede zwarte op e7, door eerst met Pxc3 de witte dame aan te vallen en daarna f6 te spelen. Waarom en hoe precies de partij verloren ging, heb ik niet gezien.

Zo blijven we bovenaan, met tien matchpunten uit vijf wedstrijden, oftewel de volle honderd procent. Onze achtervolgers De Raadsheer 1 en Amsterdam West 2 hebben er beide zeven en kunnen ons met twee wedstrijden te gaan nog altijd voorbijgaan. Onze volgende tegenstander is Amsterdam West 4. Zij vechten tegen degradatie, dus we zullen opnieuw sterk voor de dag moeten komen.

Victor, 10 maart 2024

 


4 opmerkingen:

  1. Correctie!
    In mijn partij was het veld d6 zwak. Mijn tegenstander wilde in tijdnood iets actiefs doen (18...Pb6??) waarna het gelijk uit is.
    Hier voor de liefhebbers: https://lichess.org/rX4GtrNQ#1
    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stond de gehele partij moeilijk, het koste mij veel tijd om steeds de juiste zetten te vinden. Uiteindelijk met succes. In het eindspel stond ik een gezonde pion in de plus. Maar hier brak mijn tijdgebrek mij op. Met minder dan een minuut op de klok gaf ik twee pionnen weg en daarna ook nog een theoretisch remise eindspel. Gelukkig toch een goed weekend met een fijne team overwinning…
    Groeten, kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Kees : Je vergeet er bij te vertellen ,dat je al een uurtje inspannende les hebt gegeven ! Of dit nou een ideale voorbereiding is ? Bert .

      Verwijderen
  3. Machtig mooi verslag weer!

    BeantwoordenVerwijderen