roterende banner

woensdag 11 december 2019

Met dank aan Victor!

Afgelopen zondag speelde ik in derde ronde van het Kattenburg Open tegen een sterke tegenstander. In zo’n geval bedenk ik bij mezelf dat verliezen vaststaat, want wat ga je doen tegen ruim 400 rating punten meer? Een hele opluchting, dan hoef ik niet meer te denken aan die onzin als winnen of verliezen, maar kan ik focussen op het vinden van goede zetten.

Dat is ook wat Willy Hendriks propageert in zijn geweldige boek “Move First, Think Later”. Stukje bij beetje vormt zich een partij, door middel van het vinden van goede zetten. Achteraf kan je een plan destilleren uit wat gebeurde. Dus dat doen we hier dan maar.

Voor de zomer op Science Park besprak ik eens met Victor een van zijn partijen. Zoals dat gaat keuvel je dan wat over de opening. Hij vertelde over een niet zo veel gespeeld ideetje in het Aljechin waarin wit super agressief ontwikkeld en zwart precies moet zijn. Daarna ontstaat gewoon een partij, maar ben je tenminste een beetje van de gebaande paden af. Voordeel voor iemand als ik die nog niet zo diep in het bos der openingen verstrengeld is. Grappig genoeg kon ik zijn tip meteen de volgende dag toepassen met winst.

Terug naar afgelopen zondag. Na mijn 1.e4 kwam dus 1…Pf6 op het bord. Ik heb meteen al geen idee wat er theoretisch gaande is, behalve dat ik moest denken aan Victor en mijn partijtje van deze zomer. Ik wist nog wel dat de loper via c4 naar b3 gaat, de dame naar h5 en als zwart dan e6 speelt (de enige goede zet), je de dame een veilige terugweg moet geven naar e2. Dat ging allemaal best aardig en al snel kon ik een pion winnen. Maar ja.. dan speel je tegen een 2162 speler, dus verlies je liever geen tijd met het nemen van een ongedekte pion, zeker als je tegenstander later gewoon middels zwischenzug een stuk weggeeft en opgeeft.

Dat mijn tegenstander een stuk blunderde heeft natuurlijk niets te maken met deze opening, maar wel dat wit, zoals te zien in de onderstaande partij, hier prachtige kansen krijgt (zoals onder andere het gemiste loper offer op h7 op zet 17). Daarom alle dank aan Victor, zijn ideetje werpt zijn vruchten af!

Hier de partij:

Michiel

3 opmerkingen:

  1. Mooie partij, Michiel. En wat een fantastische schaaknaam: Finkenflugel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is werkelijk te veel eer. Dat idee heb ik ook maar uit een boek, te weten Openings for Amateurs, door Pete Tamburro, een Amerikaanse schaakcoach. Hij schrijft dat de variant met 4 Lc4 populair is gemaakt door de Peruaanse grootmeester Esteban Canal. En hij geeft twee partijen, Canal-Perez, Madrid 1951 en Sax-D.Buric, Bisovac 2002. Het doet me veel plezier dat Michiel er zo veel succes mee heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelden zo'n warrig stuk gelezen.

    ''In zo’n geval bedenk ik bij mezelf dat verliezen vaststaat, want wat ga je doen tegen ruim 400 rating punten meer? Een hele opluchting, dan hoef ik niet meer te denken aan die onzin als winnen of verliezen, maar kan ik focussen op het vinden van goede zetten.''

    In elke partij kan je je focussen op het vinden van goede zetten. Speel het bord, niet de tegenstander.

    ''Stukje bij beetje vormt zich een partij, door middel van het vinden van goede zetten.''

    Grappig, want deze partij had bijna meer slechte zetten dan goede zetten. Was hier dan geen sprake van partijvorming, of alleen in beperkte mate?

    ''Maar ja.. dan speel je tegen een 2162 speler, dus verlies je liever geen tijd met het nemen van een ongedekte pion.''

    Nogmaals, speel het bord en niet de tegenstander. Als het objectief goed is, kun je ook tegen Carlsen een ongedekte pion nemen. Zei je net niet zelf dat je je kon focussen op het vinden van goede zetten?

    ''Dat mijn tegenstander een stuk blunderde heeft natuurlijk niets te maken met deze opening, maar wel dat wit, zoals te zien in de onderstaande partij, hier prachtige kansen krijgt''

    Dus het blunderen heeft te maken met de 'prachtige kansen' van wit? Zou de variant niet vaker gespeeld worden als wit zulke 'prachtige kansen' krijgt?

    ''Daarom alle dank aan Victor, zijn ideetje werpt zijn vruchten af!''

    Dus het had 'natuurlijk niets te maken met deze opening' maar de beste meneer die de variant had voorgesteld krijgt wel de credits. Juist.

    BeantwoordenVerwijderen