roterende banner

donderdag 19 december 2019

Alvast een partij tegen VAS

Vorige week won ENPS1 en staat nu bovenaan in de sterke Amsterdamse competitie. Een dag daarna, zaterdag 14 dec, werd er een ronde in de landelijke competitie gespeeld. Diverse spelers van ons eerste spelen daarin mee, ook onze voorzitter Tom, die in de KNSB meedoet voor SOPSWEPS. Dat team moest tegen VAS1, toevallig net het team waartegen ENPS1 de volgende ronde moet spelen (uit, do 13 feb) en dus extra interessant voor ons om te volgen.

Tom won, zeer fraai. Op de website van VAS schreven ze "Jos speelde met wit tegen de excentrieke Tom Bottema. Hij mocht vrij aanvallen, maar betrok net te weinig stukken daarbij. Dan is Tom op zijn best. In de rebound had Jos weinig kans." Tom reageerde ontzet: "Excentriek?? Ik?!"

De partij staat hieronder en is een typische Bottema pot: Eerst flink in de touwen gaan hangen. En dan een gaatje zoeken. En dan keihard een Knock-Out uitdelen.

De partij zit vol interessants, bijvoorbeeld de stelling met die witte pion op h7 en de zwarte koning op h8. Die staat 15 zetten lang (de halve partij) op het bord. Dat ziet er best wel heel eng uit, maar soms is het sterk voor zwart. Soms is de beste bescherming van de koning een pion van de ander! die kan niet geslagen worden, en is dan een ondoordringbaar pantser.

Tom liet me het volgende mooie moment zien:

Stelling na 12. h5
Tom schreef er zelf over: Ik speelde in bovenstaande stelling dus 12.. Dc7 en dat pakte goed uit. Ik verwierp 12.. g5 vanwege 13. h6 en ik berekende 13.. Lh8, 13.. Lxh6 en 13.. gxf4, allemaal -4 en erger. De engine heeft weer een geweldige zet die de stelling gesloten houdt en laat zien dat zwart nog alle tijd heeft:
   13..Lf6!!
Zwart staat niet beter maar zit nog vol in de partij. Als ik die gezien had, had ik m zeker gedaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten