roterende banner

woensdag 31 oktober 2018

Boudewijn strikes again


1. d4 d5 2. Nf3 a6!? Ik speelde de opening zodanig dat deze als een rode lap op een stier werkte op mijn tegenstander ;) en wellicht ook op Steve, die mogelijk zelfs liever zou zien dat ik terugswitch naar de Chigorin verdediging 3. Bf4 Nf6 4.e3 e6 5. Bd3 c5 6. c3 b5 7. O-O Bb7 8. Nbd2 Nbd7 9. Re1 Be7 10. Ne5 O-O 11. Qf3 c4 12. Bc2 b4 13. Qh3 bxc3 14. bxc3 g6 15. Reb1 Rab1 leek me beter maar we dachten dat er hier toch iets in moest zitten voor wit, maar Jildo vond het niet Ra7 16. Bh6 Re8 17. f4 Qa5 18. e4 beter 18.Nxd7 Nxe5 19. fxe5 Nxe4 20. Bxe4 dxe4 21. Nxc4 Qc7 22. Nd6 Bxd6 ik moest wel op het ongelijke loper middenspel ingaan waarin zwart makkelijk op g7 matgezet lijkt te kunnen worden, maar ik dacht dat ik dat kon voorkomen 23. exd6 Qxd6 24. Qh4 e5 25. Rf1 f5 26. Rad1 e3 27. Bxe3 f4 28. Bc1 Qc6 de matdreiging op g2 is zwarts belangrijkste wapen ... 29. Qh3 Raa8 30. dxe5 Qc5 ... daarom was het natuurlijke 30...Rxe5 beter, ik kom enkele zetten later in groot gevaar 31. Rd4 Qxe5 32. Bxf4 Qc5 33. Bd6! Qc6 34. Rdf4 Bc8?! 35. Rf8 mist 35. Qh6!! en ik zou de eer van het verslagje aan Jildo gelaten hebben ;) Rxf8 36. Rxf8 Kg7 37. Qd3 Qb6 38. Rf2 Bf5 39. Qd5 Rd8 40. Be5 Kh6 41. Bf4 Kh5 42. g4 Kxh4!? speelt met zijn leven maar blijkt toch te kunnen, natuurlijk niet 42...Kxg4? 43. Qg2 ... # 43. Qe5 Kh3! Jildo wilde geen remise na de in zijn ogen inferieure opening en alle gemiste kansen, maar 44 Qe3 met dameruil bleek de enige speelbare zet, er dreigt nu 43 ... Rd1# en 44 Qe2 Bxg4 vonden we er lastig uitzien voor wit 44 Be3? Rd1 45. Rf1 Rxf1 46. Kxf1 Bd3 47. Kf2 Qb2 0-1 wit gaat mat op een wit veld of verliest zijn dame na 48. Kf3 Qe2 49. Kf4 Qxh2 0-1

16 opmerkingen:

  1. Weer een slachtoffer gemaakt met je 2...a6?! SOS'je, gefeliciteerd Boudewijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat op ons niveau een op zich leuke en spectaculaire partij vol fouten zit, valt nog te begrijpen, maar dat met de huidige stand van de techniek een partij van commentaar wordt voorzien op een manier waar de honden geen brood van lusten, is toch wel bedenkelijk. Ik ben kennelijk niet de enige schaker die lui en oppervlakkig is. En nee, geen knipoog-emoticon, dat vind ik altijd zo laf bij dit soort opmerkingen...
    Goed, alleen op een paar cruciale punten mijn commentaar, want ik ben - inderdaad! - te lui om alles voor te kauwen; dat zoekt de enkeling die interesse heeft zelf maar uit.

    Zo zou 35.Dh6 volgens Boudewijn een dubbel uitroepteken verdienen, maar na 35...Lf5 gaat de strijd (op ons niveau) nog wel even door, terwijl het door mij gespeelde 35.Tf8+
    na 35...Txf8 36. Txf8+ Kg7 37.Tf7+! mat loopt. Helaas speelde ik 37. Dd3, overigens nog steeds straal gewonnen voor Wit. En waar ik op zet 44 genoegen zou moeten nemen met remise (De3+, enige zet volgens Boudewijn) won nog steeds Ld2, of zelfs De1.

    Boudewijn, ga je huiswerk over doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Jildo of Boudewijn of allebei: Wat gebeurt na 35. Dh6 Lf5 36.T1xf5 Td1+ (enige zet)? Kan 37.Kf2 dan? Of 37.Tf1 xf1 xf1 Dxd6 en dan wat?
      Ben te lui om dit allemaal te rekenen :)

      Verwijderen
    2. Mijn variant klop niet sorry :) 35.Dh6 Lf5 36.Txf5 gxf5 37.Qg5 + Kh8 38.Df6+ is minimaal euwig schaak maar winnen niet duidelijk.

      37.Tf7+!! is mat inderdaad, jammer dat je deze combinatie gemist hebt Jildo!

      Verwijderen
  3. mijn voorspelling is dat ik vrijdag het e-board helemaal aan de praat heb..... het laatste ontbrekende puzzelstukje is waarschijnlijk gevonden..... hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk die Kees doet zijn huiswerk wel goed !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou nou nou, dat de honden er geen brood van lusten vind ik wel wat sterk aangezet. Leuk stukje van Boudewijn, mét een fout in zijn commentaar, maar dat moet kunnen hoor. Goed dat je het rechtzet en voor mij reden de partij nog eens wat aandachtiger te bekijken Jildo!

    Voor wat Kees betreft: woorden schieten te kort voor zijn energie en optimisme. De noord-zuidlijn aanleggen lijkt wel gemakkelijker dan een DGT-bord aansluiten. Wat een mentaliteit, wat een doorzettingsvermogen heeft Kees. De ellende duurt nu ruim 2 jaar. Twee jaar!! In het begin zou ik de techniek oppakken, maar waar ik na 2 maanden teleurgesteld afdroop heeft Kees nooit opgegeven. Heel knap, en hopelijk lukt het vrijdag.


    (Lees ondertussen dit stukje nog maar eens)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geloof me Niek, ik ken die honden. En trek je nou eerst de conclusie dat er maar één fout staat in de analyse van mijn gewaardeerde teamgenoot, om vervolgens pas de partij wat beter te gaan bekijken? Foei! Jij krijgt geen huiswerk maar strafwerk: geef een uitputtende opsomming van alle fouten en omissies in Boudewijn's commentaar. Zoals ik al zei: ik ben zelf te lui om dat allemaal neer te pennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Strafwerk!?!!
    Maar Jildo, je houdt helemaal geen rekening met míjn luiheid. Jij en Boudewijn zijn zeker de enigen die lui mogen zijn. Maar iedereen heeft recht op luiheid!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Trouwens, ik vind het wel lekker oldschool, zo'n analyse zonder PC.
    Ik had eens een tijd geleden een Mastenbroek-lezing gegeven bij ENPS. Ik besprak een partij van Klaas Mastenbroek uit de jaren 50. Die had ik uit het bondsblad, waarin die werd geanalyseerd. En man-o-man, werkelijk íedere opmerking in het commentaar werd door de computer weerlegd. Zo ging dat kennelijk vroeger. Boudewijn is lekker retro bezig dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Niek, dat waren tijden, de pre-computer era. Ik erger me altijd aan commentaren alleen gebaseerd op engine evaluaties in de trend van "en wit staat beter omdat de engine 0.36 zegt"

      Verwijderen
  9. Sorry Niek, ik wist niet dat je een van ons was. Welkom bij de club van luie schakers. Als je ook nog impulsief en oppervlakkig bent, heb je bij mij een streepje voor. Eigenlijk heeft Boudewijn gewoon alle zin en onzin die hij en ik tijdens de analyse hebben uitgekraamd integraal overgenomen in zijn verslag. Mijn wijsheid kwam ook pas met het aanzetten van de PC, heel modern en verschrikkelijk lui dus. Hopelijk staan we allebei op scherp voor de match tegen West 3, morgenavond.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk deze schriftelijke bokswedstrijd. Ik vind dat Jildo op punten voor staat.
    Theo Bakker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar leg ik me onmiddellijk bij neer, Jildo wint.
      En, voor de volledigheid: ja, ik ben óók impulsief en oppervlakkig.

      Verwijderen
  11. Dank jullie wel allemaal voor de levendige discussie! En special thanks to Steve die inderdaad een fout commentaar weerlegd heeft. w.b. de andere fout: inderdaad ziet 44 Ld2 er sterk uit, zowel met aanvallende (dreigt 45 Qg3#) als verdedigende functie (verhindert ...Td1#). Mijn dame offeren na 44 Ld2 Dxf2 45 Kxf2 Txd2 46 Ke1! helpt niet omdat zowel mijn toren als loper nog aangevallen staan afgezien van de onveilige koningspositie. Ik beperk met dan even tot dit comment, maar eigenlijk zou ik inderdaad de analyse over moeten doen. Ik erken dat ik deze partij puur door blufschaak gewonnen heb!
    Maar ik gebruik als excuus voor geen verdere analyse met bord en/of engine, dat ik ook vooruit wil kijken naar de wedstrijd van morgenavond.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Juist ja Boudewijn en Jildo gaven het al aan .De wedstrijd morgenavond tegen West 3 ,zeer belangrijk ,ENPS 2 verrast mij ,wij hebben de allerlaagste rating in de Hoofdklasse maar doen het toch verrassend goed teamrating 1832 team TPR 1986 .WIJ (ENPS 2) moeten "ZO" spelen We hebben NIETS te verliezen ,we kunnen alleen winnen !! Forza E 2.

    BeantwoordenVerwijderen