roterende banner

zaterdag 6 oktober 2018

ronde 5: Boudewijn heerst

Na vijf ronden staat Boudewijn bovenaan. Heel terecht, want hij heeft 3 uit 3 en vanavond versloeg hij Steve. En vorige week won hij nog van Kees, in de externe weliswaar, maar toch.

Uitslagen 5e ronde   -   Stand    -   kruistabel   


Boudewijn vroeg me het commentaar er nog apart bij te zetten:
8. Re1 {Dit is de positie op de foto. Wellicht kan zwart op behoud van zijn pluspion spelen met 8 ...Le7}
14. ... Bd7 {14 ... Bd6 lijkt me beter maar Steve vond het niet erg dat de zwarte lopers geruild werden}
17.... Qb6 {beter direct 17 ... Qc7}
22. Nf3 {na het omspelen van mijn paard staat Pb5 er een beetje verloren bij}
26. h6 {leek ons beter dan g6}

28. Qg4 {?! Qg3 is nauwkeuriger blijkt straks} Kh8 29. Bxe6 {! dreigt 30. Qg8# en op 29 ...Qxe6 volgt 30. Qg7#. Deze zet volgt ook na alternatieven zoals Kf8 en Bg6} Bh5 {! dit had na 28. Qg3 niet geholpen}
30. Qxh5 Qxe6 {30...fxe5 31. Qxe5...#} 31. Nf7 Kg8 32. Rd8 Rxd8 33. Nxd8 {mijn tijd was bijna op, maar het eindspel blijkt nog steeds erg goed voor wit mede dankzij pion h6} 33...Qd7 {33 ... Qe1 34. Kg2 Qe4 33. Kg3 Qe5 34. Qxe5 fxe5 35. Pxb7} 34. Nxb7 {!} Qxb7 {? die ging dus niet ...} 35. Qe8#

5 opmerkingen:

  1. Jij had gelijk Boudewijn, ik had Ld6 moeten spelen. In deze variant moet Zwart de b8-h2 diagonaal controleren voordat wit het doet, dat zegt ook Vitiugov in zijn boek "the french defence reloaded".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank jullie wel Niek en Steve! Sommigen kunnen met Knightvision de comments niet zien op hun mobiel. Ik zie trouwens een foutje in het comment bij de 8e zet, dat moet 8...Le7 zijn, en een nog grotere fout: ik heb de kleuren verwisseld. Dit komt omdat ik het tekstbestandje gecopieerd had van een partij begin dit jaar waar ik met zwart van Steve gewonnen had ;)
    De correcte partijdetails staan op https://lichess.org/iRu8pfrq

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de namen en de zet aangepast Boudewijn!
      Ik vind het een erg mooie partij, een grootmeesterlijke opzet: eerst rustig alles stukken goed neerzetten, dan vastberaden ten aanval. Ik heb het niet met de PC gecheckt, maar het lijkt me een modelpartij!

      Verwijderen
  3. Ik heb even zitten googlelen maar er was in de middeleeuwen geen Boudewijn de Verschrikkelijke...Die hebben we nu dus wel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een bijnaam die natuurlijk niet past bij zo'n aimabel mens maar wel bij de manier waarop hij op het schaakbord huis houdt...
      Boudewijn for champion??

      Verwijderen