roterende banner

donderdag 18 oktober 2018

Peter N wint zijn partij tegen VAS5

Morgen mag ENPS 1 tegen het sterke VAS 5. Omdat Peter Nitschke dan in Spanje zit, hij gaat Rimme opzoeken, speelde hij vanavond zijn partij vooruit.

Zijn tegenstander was Karel Terstall die zei dat hij voor het eerst na een paar jaar weer eens schaakte. Zijn spel was inderdaad wat roestig geworden, want Peter speelde hem weg met fris en actief spel. Hoewel Karel wat vroeg opgaf (na 18. .. Kh8 zou zwart volgens mijn computer slecht staan, maar nog niet verloren) een topprestatie van Peter.

Fijne vakantie jongen!


8 opmerkingen:

  1. Bravo Peter! Goed gespeeld. 9...cxd4 is fout denk ik.
    Peter gaat een pion winnen want e6 kan niet meer gedekt worden (18...Tfe8 19.Pf5-d6) maar hier opgeven is zeer opmerkelijk, zeker in een teamwedstrijd!
    Na de voor de hand liggende 18...Kh8 19.Pxe6 Pxe6 20.Lxe6 Pf6 staat zwart nog niet verloren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarschijnlijk heeft hij Kh8 helemaal niet overwogen.
    Toen hij opgaf zei Karel: 'ik heb geen zetten meer, ik heb geen idee wat ik hier zou kunnen doen'

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ENPS verliest 3,5 -4,5 :(

    Peter won donderdag 1-0
    Kees was na 15 minuten klaar 1-1

    Ardin heeft naar eigen zeggen heel veel winstkansen gemist, als ik het goed zag liet hij uiteindelijk eeuwig schaak toe. 1,5 - 1,5

    Ik speelde remise tegen een invaller met een lagere rating dan ik maar de uitslag was terecht. Ik kwam goed uit de opening maar koos een verkeerde plan dat mij een pion kostte. Gelukkig kon ik afwikkelen in een eindspel met ongelijke lopers. 2-2

    Het ging mis in de opening voor Fransisco, hij verloor vroeg een pion en later de partij in het eindspel 2-3

    Aran won na mijn inzicht de beste partij van de avond. Die komt vast op de blog 3-3

    Peter H en Tom waren als laatste klaar. Tom en zijn tegenstander hadden allebei nog 3 minuten in een stelling dat ik niet goed kon zien vanwege de kibbitzers die de tafel omringden, Tom verloor helaas. 3 - 4

    Peter stond een pion voor in een toren eindspel maar had zeer weinig tijd. De stelling was sowieso waarschijnlijk niet meer te winnen en is remise geworden. 3,5 - 4,5


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zonde mannen. Onnodig. Ze waren op papier amper sterker, of helemaal niet zelfs.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kibbitzers ? Wat zou die Fransoos daar nou mee bedoelen ? Google geeft uitleg ,kibbitzers is een term ontstaan in schaakcafes van Centraal en Oost Europa en slaat op schakers / omstanders die zich rond een schaakbord opstellen om de partij te volgen en zo nodig van commentaar voorzien.In dit geval waren het spelers van VAS want de ENPS ers stonden buiten te roken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En volgens mij was dat commentaar meestal ongevraagd, dus daar zal jij je ongetwijfeld bij thuis voelen, Wijchgelmans...

      Verwijderen
  6. Liefst 15 ENPS spelers w.o 2 ex ENPS -ers ,doen volgende week vrijdag mee aan het Eigenbrood toernooi,dat is toch wel een grote delegatie voor zo,n kleine club .

    BeantwoordenVerwijderen