roterende banner

dinsdag 31 oktober 2017

Verslag SGA cup

Het ENPS SGA viertal won gisteren 4-0 van de Laurierboom. Een enigszins geflatteerde uitslag vond Aran.

Het speellokaal was niet het café zelf maar een mooie kleine kunstgalerie met grote ramen aan de overkant waar precies 4 borden inpassen. Zo gingen de partijen mijns inziens:

Aran op bord 1 met wit was als eerste klaar.  Zijn tegenstander Wilbert de Kruiff speelde te passief en planloos in de opening (een Colle systeem). Hij verzwakte zijn rokade met h7-h6 terwijl Aran juist een aanval op zijn koning was begonnen. Aran richtte alle stukken op hem: Dd1-e1-h4, g2-g4-g5 en had ook nog een paard op h3, een loper op d3 en een toren op g1. Een reactie in het centrum kwam te laat voor zwart en de partij was snel beslist. 1-0

Fransisco op bord 4 bracht het tweede punt. Ook in deze partij speelde de tegenpartij (Theo Weijers) te passief in de opening. Theo speelde een zijvariant in het siciliaans: 1.e4 c5 2.c3 Pf6 3.e5 Pd5 4.d4 cxd4 5.Dxd4. Hij miste kansen om het initiatief te grijpen, in het middenspel was het min of meer gelijk maar in het eindspel met een toren en lopers van dezelfde kleur wordt hij weggespeeld. Fransisco won vrij snel een pion en later de partij. 2-0

Het derde punt kwam van Peter H op bord 2 . Hij speelde een konings indisch met de zwarte stukke. Hoe het gebeurd is weet ik niet maar hij had vrij snel een groot materiaal voordeel: 2 lichte stukken en een pion voor een toren. Zijn tegenstander Joost van Steenis speelde lang door maar heeft denk ik nooit echt een kans gehad. 3-0

Ik (Steve) op bord 3 was als laatste klaar. Ik kreeg voor de zoveelste keer een Benko gambiet tegen mij, het lijkt alsof ik een Benko-magneet ben. Niet dat ik het een probleem vind, in tegendeel zelf want ik geloof dat de Benko eigenlijk weerlegt is! Mijn tegenstander Mark de Wild Propitius was snel out of book en speelde ook nog een dubieuze variant. Er worden lange tijd weinig stukken geruild, op een volle bord was mijn plan om druk te blijven oefenen op zijn zwakke pionnen en velden en ervoor zorgen dat hij geen tegenspel zou krijgen. Dat lukte wel, uiteindelijk ging mijn tegenstander door zijn vlag in een verloren eindspel. 4-0!
Steve

17 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Verloren met 5.5 ▪ 2.5

      Verwijderen
    2. Wat een sof! E3 heeft zijn zeperd alweer binnen maar de goede overwinningen komen nog. Ik houd vertrouwen in jullie!

      Verwijderen
  2. Geflatteerd? Stond Aran ergens verloren dan? De overige 3 partijen gingen verdiend naar ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zei Aran tegen Fransisco en ik in de Laurierboom maar hij had toen al een paar biertjes op. Hij vroeg zich ook af hoe je dat in het engels moest vertalen, daar was ik er ook niet zeker van. Eigenlijk is het hetzelfde: a flattering result. In het frans zeg je flatteur maar in het spaans moet je gek genoeg halagador zeggen. Bert kan dit vast wel vertalen in het indonesisch en surinaams.

    Mijn partij was schoon (clean!), jouw partij ook Peter geloof ik. Fransisco's opening was waarschijnlijk iets te traag maar Theo maakte er geen gebruik van. Theo ontwikkelde zijn loper naar e2 maar Lb5 met het idee Lxc6 bxc6 en Pd4 met aanval op c6 en Fransisco's loper op f5 was wel een probleem geweest, te minstens dat vonden Fransisco en ik in de post mortem analyse.

    Aran was niet zo tevreden over 8.f4 want i.p.v 8...0-0 blijkt 8...c6-c5 sterker. Na 9.c3 zou 9....cxd4 10.cxd4 volgen en dat is niet zo gunstig voor wit, en na 9.Ph3 gebeurt 9....c5-c4 10.Le2 en wit is minder actief dan in de partij.
    De opstelling 10...Pc6 en 11...b6 is vreemd. Na Pc6 moet zwarts plan Tb8 en b7-b5-b4 zijn, en als zwart zijn loper op b7 wil fianchetteren dan moet het b8 paard op d7 met het plan Pf6-e4.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie taalkundige beschouwingen Steve!
      Maar we vergeten Stefan helemaal. Stefan: Aran dacht gisteravond even aan een geschmeicheltes Ergebnis. En Peter was het niet eens!
      Als ik het zou moeten uitleggen zou ik iets zeggen als 'the result seemed more than deserverved'

      Verwijderen
    2. Ik vind geschmeicheltes Ergebnis heel mooi klinken!

      Wij hebben nu ook een rus op de club: Eugen. Hij heeft niet altijd de tijd op vrijdag maar hij vertelde me dat hij ENPS een leuke club vindt.

      Een geflatteerde resultat zeg je zo in het russisch : лестный результат

      Verwijderen
  4. Of: elke zege was verdiend maar 0-4 is wel sneu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sneu? Heerlijk bedoel je!

      Eigenlijk is het bad karma. Je was erbij Bas toen een speler van de laurierboom zei voor de match dat we zwakker (ja ja) waren dat ze het verwacht hadden omdat Tom niet opgesteld was. 4-0 met een B-Team is het antwoord geweest :)

      Verwijderen
    2. Ja wie zei dat nou toch. Was dat de vent die van 'invaller' Peter een pak slaag kreeg?

      Verwijderen
    3. Ach die "Vent" is mijn oude gabber Joost ,hij zei het alleen om zijn ploeggenoten een hart onder de riem te steken,hij is altijd positief optimistisch.

      Verwijderen
    4. Jahoor, het was een geintje. Ik heb nog gisteren met hem gevleugerd in de Boom.

      Verwijderen
  5. Kom morgen donderdag 2 november zeker kijken bij Oosten/Toren-ENPS 1 .Hoop wel dat ze nu koud bier verkopen ,afgelopen seizoen mochten ze de koelkast niet gebruiken ,waarin een klein dorp klein kan zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kom ook even kijken!

      Verwijderen
    2. Ik had het er effe over met de nieuwe voorzitter ,als het maar EVEN is Verwey !

      Verwijderen