roterende banner

maandag 2 oktober 2017

Schaken & Statistiek

Schaken beschouw ik als het uitvoeren van het wiskunde vak statistiek & kansberekening. Immers aan het begin van de partij heeft de tegenstander de keuze uit vele goede een geen fatale zetten. De kunst is nu zo te spelen dat de tegenstander in een stelling uit steeds minder goede en steeds meer slechte zetten te kiezen heeft. De kans dat een slechte zet wordt gedaan neemt toe al waarna het punt kan worden geïncasseerd. Een manier waarop dit kan worden bereikt is “het offer”.

Een voorbeeld was afgelopen vrijdag mijn partij tegen Albert. Ik heb zojuist de zet TxPf3 gespeeld.
Het offer is niet goed of fout, de bedoeling is meer om de tegenstander met een probleem op te zadelen. Wit staat nu voor de keus hoe het materiaal terug te winnen. Maar hoe? Via het directe gxf3 of via de tussen zet Le2. Er is maar 1 goede zet de andere leidt tot verlies. In de partij maakte wit de verkeerde keuze. Wat is dan het vervolg?

Johan van der Maas

12 opmerkingen:

  1. Na Le2 lijkt me Pxd4 wel een probleem voor wit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie ik het eindelijk eens een keertje is Steve me voor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lo siento Sander!

      Dus: 1.Le2 Pxd4 2.cxd4 Txb3 3.Lxh5 Lxd2 4.axb3 Lxe1 4.Txe1 is gedwongen en zwart heeft een pion gewonnen. Wit kan toch nog doorspelen denk ik

      Verwijderen
    2. Ja zo is het gegaan. Daarna Tf8 , uiteindelijk na een zet of 20 kwam de toren in de witte stelling en won zwart nog een pion waarna het snel afgelopen was.

      Verwijderen
  3. Toch ook wel interessant om te weten of na gxf3 de positie van zwart is verslechterd. Een toren voor een paard en pion is normaal te weinig, maar de koning staat wel open. Ik denk echter dat na Dxf3 Te3 een goede zet is en wit beter staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwart kan ook Pxd4 spelen in plaats van Dxf3.
      Dus 1.gxf3 Pxd4! 2.cxd4 Lxd2 3.Te5 en Dxf3 gaat niet vanwege Lh7+ en Dxf3!. Ik weet niet waar de zwarte dame heen moet want zwart moet ook rekening houden met het motief Te5xd5 exd5 en Dxd5 schaak met aanval op de ongedekte lopers op d7 en a5. Moeilijke stelling, hoe is het verder gegaan Johan?

      Verwijderen
  4. Al met al lijkt het offer toch niet zo goed voor zwart.
    Weet iemand trouwens hoe je kunt reageren zonder steeds een profiel in te hoeven stellen en te bewijzen dat je geen robot bent?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij onthoudt de PC dat ik ingelogd ben met mijn gmail-profiel. Maar ik log ook niet uit op deze site.

      Verwijderen
  5. ? Het offer is wel correct. Le2 kost wit een pion en na de juiste zet exf3 leidt Pxd4 tot een ingewikkelde stelling maar zwart heeft wel voldoende compensatie.

    Ik ben hier ingelogd via mijn gmail account.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar waar moet dan de zwarte dame naartoe, zoals je zelf aangaf? Ik zie het ook niet. Ik heb geen smartphone, via de e-mail op de PC lukt me niet. gr. Mischa

      Verwijderen
    2. De dame kan na h4 denk ik. Trouwens ik zei dat de loper op a5 ongedekt stond maar hij staat nu eigenlijk op d2. Dit offer komt vaak voor in het frans maar dit was echter een hollands partij. Tot vanavond!

      Verwijderen