roterende banner

woensdag 16 november 2016

De creativiteit van Niek

Niek is een creatieve jongen en komt soms met opvallende zetten, die je van je stuk kunnen brengen. Neem nou onze partij van afgelopen vrijdag, Na de normale zetten 1. e4 d6 2. d4 speelde hij 2....f5!

Tsja, wat moet je ermee. Ik kon me herinneren dat ik in een eerdere stelling met een vroege f5 niet wilde nemen, omdat ik dan zwart help de loper mooi te ontwikkelen. Maar in een van de lessen van Tom vond hij dat toch niet zo'n groot bezwaar. Als je 3. Pc3 speelt kan zwart ruilen en staat je paard wel mooi in het centrum, maar ben je ook je centrumpion kwijt. Dus hoe slecht is het nu eigenlijk? Natuurlijk is de zwarte koningsstelling verzwakt en ik heb ook nog over 3. Dh5+ nagedacht, maar helpt 3....g6 zwart niet in zijn ontwikkeling. Ook na 3. exf5 Lxf5 zijn er nog allerlei schaakjes mogelijk of 4.Df3 met de dreiging 5. Dxb7. Maar ja, Niek heeft dit vast uit een nieuw boekje en heeft het voorbereid, dus om dan de tactische mogelijkheden achter het bord te verzinnen, dat is dan niet handig. Achteraf zei hij dat hij deze zet achter het bord had verzonnen! Dat is nog eens creatief. Wat zouden jullie doen en waarom?

Ik besloot te ruilen en daarna rustig te ontwikkelen. Volgens de computer verdween mijn voordeel, maar Niek's 13e zet was niet goed en om de zaken te compliceren deed hij daarna een gevaarlijk ogend torenoffer, zodat we in de volgende stelling terecht kwamen:

Wit staat een stuk voor en kan nu ook nog de toren nemen, maar er zijn gevaren. Wat is de beste zet?

Pieter

8 opmerkingen:

  1. Lxg6 misschien?

    Arjan van Tuijl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, iedereen roept wat anders. Ik doe Kxf2

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 2...f5 heeft zelfs een naam: de Balogh variant van het Hollands. Ik zou zelf Pc3 spelen, maar exf5 geeft historisch betere resultaten.

    http://www.365chess.com/opening.php?m=5&n=839&ms=e4.d6.d4.f5&ns=3.51.29.839

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is nou de oplossing met dat torenoffer?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er waren een heleboel zetten goed, maar Kxf2 was het beste. Ook Dxf2 was goed. Ik deed zelf Te2 en ook dat was lang niet slecht. Lxg6 lijkt me niet zo goed. Na Txd2 en Lxe8 raak je door g6 de loper waarschijnlijk weer kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen