roterende banner

zaterdag 6 september 2014

Steve verslaat de eerste ronde!

Partijen - Ranglijst

Steve – Sander: Het ging mis voor Sander in de opening en wij waren snel klaar. Ik had dus de tijd om naar de andere partijen te kijken, het was een spannende eerste ronde:

Peter N. – Victor: Victor kwam in een privé variantje van Peter terecht, deed het onhandig en verloor een stuk in de opening. Hij bleef vechten maar kreeg geen kans om terug te komen.
Andre – Kees: Ik liet mij vertellen dat André een bijzonder lastig tegenstander is voor Kees, en dat bleek ook vanavond, hoewel Kees uiteindelijk won in een eindspel met toren en paard voor allebei met pionnen aan beide vleugels.
Tom K – Arjen (nieuw lid): Tom won een stuk in het middenspel, Arjen speelde door maar het mocht niet baten.
Bert – Niek: (volgens Niek dé partij van de avond) was een zeer spannende en lange partij. Niek richtte zoveel materiaal mogelijk op Bert's koning, won op een of een andere manier een kwaliteit en won het eindspel.
Johan – Chiel: Chiel won maar vertelde na de partij dat hij veel geluk had gehad. Tijdens de partij hoorde ik Johan mopperen dat de stelling te complex was, teveel mogelijkheden.
Albert – Bas: Het leek alsof Bas makkelijk zou winnen, hij stond namelijk 2 pionnen voor voor weinig compensatie maar hij onderschatte Alberts aanval op zijn koning. Zetherhaling en remise.
Theo B. – Roeland: Ik heb alleen het einde van de partij gezien, ik zag Theo een volle toren offeren op de rokade van Roeland (wat brutaal zeg), en dat leek tot mat te leiden, Roeland gaf op.
Robin – Dirk: een zeer taktische en spannende partij met veel (korrekte?) offers. Volgens mij heeft Robin een half pak cigaretten gerookt om een beetje bij te komen. De partij ontwikkelde zich naar een stelling met toren en loper voor beide spelers (de lopers waren ongelijk) met pionnen aan beide vleugels, en uiteindelijk in een eindspel met een randpion en een verkeerde loper voor Dirk tegen Robins kale koning, wat tot remise moet leiden maar Robin wist het niet, ging uit de hoek met zijn koning en verloor. Een leerzame partij voor hem in ieder geval.
Eric – René (Nieuw lid): speelden ook een lange partij. René was creatief in de opening, offerde en stuk tegen 3 pionnen maar deze bleeken niet mobiel genoeg te zijn en Eric won uiteindelijk.
Leo – Har: Leo speelde de opening mischien wat te frivool, rokeerde niet en wordt door Har afgestraft.
Arjan – Jan de V: Jan won een kwaliteit maar moest echt goed uitkijken want Arjan's aanval met toren een twee paarden was tricky. Toch kon Jan zijn punt verzilveren dankzij zijn techniek.
Aran (nieuw lid) – Pieter O: de verrassing van de avond: Pieter won! Het was een Nimzo-indische partij, op een gegeven moment won Aran een pion in een eindspel met Dame en Toren en ik dacht dat hij zou winnen. Later worden de dames geruild, het toreneindspel was steeds gunstig voor Aran had ik het gevoel maar eenvoudig was het zeker niet. En later nog worden de toren geruild en mischien had Aran het pionneneindspel verkeerd ingeschat. Mooi gedaan Pieter!

Steve Michel

PS Niek: Inkoper Bert had zijn werk goed gedaan:

PS2 Niek:  Partij Arjan-Jan
1. e4 b6 2. Nc3 Bb7 3. Bc4 e6 4. d3 Bb4 5. Bd2 d5 6. exd5 exd5 7. Bb3 d4 8. Qe2+ Qe7 9. Qxe7+ Nxe7 10. Ne4 Bxd2+ 11. Kxd2 f5 12. Ba4+ Nd7 13. Ng5 Bxg2 14. N1f3 Bxh1 15. Rxh1 c6 16. Re1 b5 17. Nxd4 bxa4 18. Nxf5 O-O 19. Nxe7+ Kh8 20. Re4 Rxf2+ 21. Ke1 Raf8 22. Rh4 Rf1+ 23. Kd2 R8f2+ 24. Kc3 h6 DIAGRAM
25. Ne4 Rg2 26. Nxc6 Rh1 27. Nd6 Rhxh2 28. Rc4 Rxc2+ 29. Kd4 Rxc4+ 30. Nxc4 g5 31. Nxa7 g4 32. Ke3 h5 33. Nb5 h4 34. Nd4 Rh3+ 35. Ke2 g3 0-1

PS3 Niek:  Partij Bert - Niek
1. Nf3 g6 2. g3 d6 3. d4 Bg7 4. Bg2 Nd7 5. O-O e5 6. d5 Nb6 7. e4 Nf6 8. Nc3 O-O 9. b3 Bd7 10. a4 a5 11. h3 Qc8 12. Kh2 Rd8 13. Be3 c5 14. Nd2 Nh5 15. Ne2 f5 16. exf5 gxf5 17. Bg5 Rf8 18. c4 Qe8 19. Ra2 Qg6 20. Bh4 Rae8 21. f3 Nc8 22. g4 Nf6 23. Bxf6 Bxf6 24. Rg1 fxg4 25. fxg4 e4 26. Kh1 Bh4 27. Qc2 e3 DIAGRAM
28. Qxg6+ hxg6 29. Nf3 Bf2 30. Rf1 Kg7 31. Ng5 Rh8 32. Ne6+ Bxe6 33. dxe6 Rxe6 34. Bd5 Ree8 35. Nf4 b6 36. Kg2 Ne7 37. Bf3 Ng8 38. Re2 Nf6 39. Nd3 Bh4 40. Bc6 Re7 41. Rf3 Bg5 42. Ne1 Rc7 43. Bb5 Ne4 44. Nc2 Nd2 45. Rfxe3 Bxe3 46. Rxe3 Rf8 47. Rd3 Ne4 48. Ne3 Rf2+ 49. Kg1 Rcf7 50. Bc6 Ng3 51. Nf5+ Nxf5 52. gxf5 R2xf5 53. Rxd6 Rg5+ 54. Bg2 Rf6 55. Rd7+ Kh6 56. Rd8 Re6 57. Kf2 Rf5+ 58. Bf3 0-1

18 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het verslag, leuk om te zien en te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag Steve ! Goed om ook weer wat van de ex voorzitter te horen,maar het mag wel wat uitgebreider dan alleen " lekker stuk " Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Steve, leuk geschreven. In mijn partij tegen Aran kwam hij veel beter uit de opening, maar na pionwinst was hij ook het initiatief een beetje kwijt. Het had eigenlijk in remise moeten eindigen. Jeugdige overmoed leidde van beide kanten tot onverantwoorde winstpogingen. Ik kon eerst remise afdwingen via zetherhaling, maar was te optimistisch en ruilde torens naar een pionneneindspel waar ik nog in de problemen kwam. Nadat ik deze problemen had opgelost was het in mijn ogen potremise geworden. Daarna probeerde Aran nog een doorbraak te forceren, maar die was helaas voor hem foutief. Ik hoop volgende week tegen Tom te moeten, je kunt die kanonnen maar vast hebben gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tom, wat mij betreft graag, want het is een goede voorbereiding op de KNSB competitie. Het is alleen niet geheel volgens het reglement, want we delen in met de computer. Wat vindt de intern wedstrijdleider hiervan?

      Verwijderen
    2. Van mij mag het ook,ben alleen de interne wedstrijdleider niet maar alleen de nieuwe inkoper maar een kniesoor die daarop let ! Moet wel zeggen dat Pieter tidak takut is ( niet bang ) Natuurlijk regelt alleen de interne wedstrijdleider dit !

      Verwijderen
    3. Lijkt me een onwenselijke situatie om 2 redenen:
      - Vorig seizoen kreeg ik een verzoek van de WL om tegen Stefan L (die eenmalig vanuit de US overkwam) te spelen. Natuurlijk weiger je zo'n verzoek niet, maar op het end van de cyclus kwam ik wel mooi de punten tekort die ik waarschijnlijk wel had behaald tegen een hoger geplaatste tegenstander. Maar goed dat was uiteindelijk niet zo erg want nu kon er een tweekamp verspeeld worden.
      - Ik weet nou niet of het de bedoeling is dat spelers elke week hun voorkeur voor een tegenstander gaan uitspreken en we op basis hiervan gaan indelen? Daarvoor heb je toch niet zulke mooie (competitie-)reglementen gemaakt lijkt me.

      Verwijderen
    4. Bedoelde met punt 1 eigenlijk te zeggen dat het onwenselijk is dat een WL (onbedoeld) het competitieverloop beinvloedt.

      Verwijderen
    5. Het idee was bedoeld als training voor de KNSB competitie en in de gedachte van het teambelang. Maar als er bezwaren zijn dan doen we het natuurlijk niet.

      Verwijderen
    6. Trainen kan altijd en de interne competitie is daar een uitstekend middel voor, maar nogmaals het lijkt me niet dat we op basis van voorkeur voor een tegenstander gaan indelen.
      Om nou op basis van de diverse teambelangen te gaan indelen lijkt me een moeilijke zaak. Wat dat betreft dienen we aan het clubbelang te denken en is het in ons aller belang een zo sterk mogelijke interne te hebben met de daarbij behorende regels om iedereen een zo gelijkwaardig mogelijke tegenstander toe te bedelen.

      Verwijderen
    7. Ik dacht eerlijk gezegd dat het een grapje was van Pieter. Het lijkt mij ook onverstandig. En onnodig, want er zijn er heus meer waar jij een pittige training aan hebt, Pieter... ;)

      Verwijderen
    8. Om te trainen kan je ook bij Caissa spelen, het kost niets :)

      Verwijderen
  4. Mooi verslag Steve.
    Krijgen de afwezigen geen punten dit jaar of is dit iets eenmaligs?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat betekent een * bij een naam in de stand van de interne?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een * betekend dat je meespeelt voor de Broadway trofee. Een ratibgprijs voor spelers tot 1650.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. er is een nieuwe computer, dus waarschijnlijk moeten de instelling nog even goed gezet worden, normaal gesproken krijg je 1/3 van je eigen waarde per ronde die je niet hebt meegespeeld, dat lijkt nog niet te zijn verwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor het antwoord Kees. Afgelopen januari viel het me namelijk ook al op en was benieuwd of het nu wel goed ging. Ik reken erop dat de WL dit tijdig aanpast.

      Verwijderen