roterende banner

dinsdag 19 november 2013

Een fles wijn voor een goede tacticus...

Ik ben fan van de Chesstempo website. De principes kun je leren uit boekjes, maar oefenen is een heel essentieel onderdeel om goed te leren schaken. Is het niet fantastisch dat iemand bij Chesstempo 45000 tactiek opgaven en 12000 eindspelopgaven bijeen heeft gebracht? Je krijgt zelf een rating en de opgaven krijgen die automatisch ook. Op die manier krijg je opgaven die aangepast zijn aan jouw niveau. Tactiek is gratis, maar als je betaalt krijg je de uitwerking van de opgaven en mag je ook eindspelen oefenen. In de commentaren van anderen kun je vaak handige analyses of denkwijzen lezen en soms hun frustraties als ze iets over het hoofd hebben gezien. Dat biedt soms enige troost als je dezelfde fout hebt gemaakt.
De site heeft me ook gedwongen echt te gaan rekenen. Vaak denk je dat een bepaalde zet er erg goed uitziet en speel je die op gevoel. Maar vaak word je dan genadeloos afgestraft. In de standaard mode mag je onbeperkt lang nadenken en dat moet je ook doen om je eigen rating te verbeteren. In blitz speelt de tijd die je erover doet ook mee en moet je snel handelen en zie je wel eens wat over het hoofd.
Door goed na te denken is mijn standaard rating langzaam gestegen. Eerst kwam ik boven de 2000 en dan ben je plotseling bij de beste 400 van de 13000 actieve gebruikers. Afgelopen donderdag werd mijn rating 2129 en nu sta ik op de 100e plek. Daar ben ik best trots op! Dit was de opgave met een rating van 2040, die me daar bracht. Mat in 4, toch best te doen?

Ik wil alle ENPS-ers uitdagen mijn prestatie te evenaren. Daarom loof ik een behoorlijke fles wijn van 10 euro uit aan:
• Alle ENPS-ers met een rating boven 1800 die bij de beste 100 op Chesstempo komen voor standaard tactiek.
• Alle ENPS-ers met een rating onder de 1800 die bij de beste 300 op Chesstempo komen voor standaard tactiek.

Voorwaarden:
• Je (gratis) registreren op Chesstempo met een gebruikersnaam die we kunnen herkennen als zijnde van jou met bv je achternaam erin verwerkt.
• In de comments bij deze blog vermelden wat je gebruikersnaam is, zodat we je progressie kunnen volgen.
• Positie moet in 2013 worden bereikt.
• Ik ga ervan uit dat je eerlijk speelt en geen hulp van computers of anderen gebruikt. Wie durft de uitdaging aan?

Pieter

PS, of veel tactiek oefenen echt helpt twijfel ik wel eens aan. Bij Chesstempo weet je dat er iets tactisch mogelijk is, maar in een normale partij weet je dat niet. Afgelopen vrijdag speelde ik tegen Arjan van Tuyl en speelde in de volgende stelling Pd2. Wie ziet de mooie tactische zet van die Arjan speelde?

12 opmerkingen:

  1. Ik ga meedoen, ik zal later mijn gebruikersnaam hier posten. En Pieter is het niet wat kort tijd, die limiet van 2013? Kan het niet een maandje langer .... anders red ik het vast nooit!

    Het doet me veel plezier dat er zoveel partijen van vrijdag gepost zijn. ...alleen ontbreekt er nog eentje. Bas en Peter, zou een van jullie je partij willen sturen? Dat was toch de echte topper van de tiende ronde!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig dat je alleen dit partijfragment eruit licht, aan wat er volgde word ik liever niet herinnerd :-). Leuk initiatief, ik denk dat ik ook mee zal doen, en dan zal ik hier mijn gebruikersnaam posten.

    Arjan van Tuijl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ENPS_KEES doet mee... ik heb ooit van Chiel gehoord (een autoriteit op dit gebied van de Schaak en Go winkel) dat tactiek oefenen het meest effectief is om snel beter te worden.
    Groet,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt de stelling van de partij Pieter-Arjan?
    Na 30 minuten zoeken heb ik het opgegeven, het is toch niet 1...g5 ? Want g5 is wel flashy maar leidt niet tot een betere stelling voor zwart.

    Nou, i heb uiteindelijk de stelling aan Houdini gegeven, en hij vindt ook niets.


    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En mijn Chesstempo gebruikersnaam is 'niek'

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Steve, Arjan speeld inderdaad g5. Ik verloor uiteindelijk een pion na Lxg5, Lxf2+ Kxf2 Pxd4++ Kg1 en Pxg5. Is er een optie voor wit om die pion niet te verliezen (Lg3 lijkt me ook niet goed....)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zie zwarts voordeel na 1..g5 2. Pg3 niet, en na 1...g5 2.Lb3+ Kh8 3. Lxg5 Lxf2 4.Kxf2 Pxe4 5.Kg1 Pxg5 heeft wart een pion gewonnen ok, maar hoe beordeel je de stelling dan? Na 6.Te7 heeft wit veel compensaties en staat zelf beter !

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Edit: ik zie zwarts voordeel na 1..g5 2. Lg3 niet. Het probleem voor zwart is dat zijn Toren op a8, Paard op d8 en Koning slecht staan terwijl wits stukken veel actiever zijn na het logische 2..Ph5 3.Lb3+ Kh8 4. Kh2 Lxf2 5.Lxf2 Txf2 6.Tf1

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kortom, ik ben een half uur bezig geweest op zoek naar een winst van zwart dat niet bestaat, dit gaat je een drankje kosten aanstaande vrijdag Pieter.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgens mij komt Peter H zo te laat bij de simple minds omdat ie bezig is met schaakproblemen op te lossen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Don't, don't, don't you.... Forget about the concert Peter!

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sorry Steve, je zocht naar een winst, maar ik had alleen gezegd dat er een goede tactische zet van Arjan was die ik over het hoofd had gezien. g5 was duidelijk tactisch en het wint een pion. Wat ik niet goed begrijp is dat het kennelijk niet veel beter is volgens Houdini dan een normale zet zoals Pf7, dat geen pion wint. Ik was behoorlijk down na dit pionverlies en Niek beoordeelde het kennelijk ook als dat ik achter stond.
    Als je me vrijdag uitlegt waarom dit pionverlies niet zo belangrijk is, dan ga ik akkoord met het drankje.

    BeantwoordenVerwijderen