roterende banner

woensdag 9 oktober 2013

Winnen met een slechte zet

Mijn partij van afgelopen vrijdag tegen Caïssa was niet echt spectaculair, maar er zat wel een aardigheidje in. Mijn 19de zet is Kh2, een grote onnauwkeurigheid, want na 19 ... Pxd2 moet de koning als nog naar h1. Als ik 19 Kh1 gespeeld zou hebben is het verstandig voor zwart om met eeuwig schaak remise te nemen (mijn tegenstander was dat ook van plan). Door mijn fout speelt hij verder en komt na wat basale zetten (volgens de computer is het remise-achtig tot zet 23 ... Kf7, met 23 ... d4 kan zwart zich nog redden) totaal verloren te staan. De les in deze is dat een slechte zet de partij voor mij gewonnen heeft. Dat kan dus ook, winnen met een slechte zet.
Groet, Kees

1 opmerking:

  1. Voor ons, de schaaktechnisch minder bedeelden:
    Er is dus nog hoop!!

    Huib

    BeantwoordenVerwijderen