roterende banner

zondag 20 oktober 2013

Eijgenbrood en een partijfragment

Een delegatie ENPSers speelt het Eijgenbrood-toernooi, dat behoorlijk zwaar is met 5 wedstrijden in maar één weekeinde. Met nog één ronde te gaan doet ENPS het heel goed:
Steve Michel heeft een tpr van 2156 in poule A. In de B-groep spelen Sanne Visser, Huib Vriens (beide 3 uit 4), Theo Bakker, Jord Hendriks en Frans Altena.

Ik wil nog een aardig psychologisch moment laten zien uit de verloren wedstrijd van donderdagavond tegen Amsterdam West 2. Ik verloor een paar jaar geleden kansloos een externe partij van de sympathieke Rob Scheermeijer, en sindsdien groet hij mij altijd extra vriendelijk. Ik moest weer tegen hem, en was dus een gewaarschuwd man. (ook al door zijn Elo van wel 1953). Dus speelde ik wat voorzichtiger dan gewoonlijk, met als gevolg dat mijn spel bepaald geen krachtige indruk maakte. Toen ik vervolgens in één manoeuvre twee pionnen weggaf en mijn stelling als een kaarthuis dreigde in te zakken stapte Rob in een mentale valkuil. Gezien al het voorafgaande moet hij even gedacht hebben dat het spel eenvoudig was geworden. Maar dat is schaken natuurlijk nooit. Na 30. ... Tfd8 ontstond de volgende stelling. Het ziet er niet best uit voor mij (zwart)..
.. en Rob met wit speelde vlotjes 31. De7? Een aantrekkelijke zet natuurlijk vanwege de zwakke pion op g7, maar wel fout. Ik speelde hier 31. ... Dd2! Ik had al de zetten die in de partij volgden al gezien. Maar Rob dacht (neem ik aan) nog steeds dat er niks aan de hand was. Hij zag dat 32. Ta1 niet ging na schaak op d4 en speelde dus 32 Tb1. Na 31. ... Dd4+ 33.Kh1 Dd1+ 34. Pf1 Dxb1 35.h3 Lxf1 gaf hij teleurgesteld op. (Trainingsmomentje. Twee vragen: Wat is de beste zet in het diagram? En is er nog redding mogelijk na 31. ... Dd2)

Niek
UPDATE: ipv 32.Tb1 moet wit 32.Te4 doen (zie diagram) het is een vreemde zet, je geeft de onderste rij helemaal op maar dat blijkt nu niet catastrofaal zoals in de partij. Belangrijk is dat de toren veld d4 dekt zodat de zwarte dame daar geen schaak kan geven. Mijn computer geeft de volgende variant: 32. ... Dd1+, 33.Kf2 Td2+, 34.Ke3 Tg8 en beoordeelt de stelling dan gelijk: 0.03. Ik begrijp niet helemaal waarom het nou precies gelijk is, maar ik begrijp wel helemaal dat ik dus geluk heb gehad!

9 opmerkingen:

  1. Dc5 en Tf1 maar dat ziet er ook niet heel koosjer uit.
    Groet,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 31. Tb7 ziet er wel sterk uit, Niek!

    Tja, redding? Volgens mij blijft alleen 32. Tf1 nog over. Kwaliteitje kwijt maar de zwarte torens zijn nog gebonden aan f8.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kees, Bas, allebei half goed. 31. Tb7 en 31.Dc5 zijn de enige twee zetten die wit voordeel geven. Maar 32 Tf1 verliest ook, op den duur denk ik. Er is nog een andere wonderlijke zet, die wit wel redt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ahum, ik bedoelde e6 en enigszins oppervlakkig bedacht, ook dat nog.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou nee Huib, geen e6, dan geeft zwart mat met Dxe1!
    Gefeliciteerd trouwens met je score bij Eijgenbrood. Alle ENPSers deden het goed, Sanne zelfs vierde! En het waren zelfs 6 ronden in één weekende, niet 5 zoals ik schreef.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ... en Kees ook gefeliciteerd, hij liep een halve marathon! Wat was je tijd Kees?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1:51 gelopen, echte lopers lachen daarom, maar nog steeds bij de eerste 20%.
    groet, kees

    BeantwoordenVerwijderen