roterende banner

zaterdag 18 september 2010

Interne competitie ronde 3

Hieronder de uitslagen en standen, en weer een fragment uit een partij van mij. Sanne schrijft nog een verslag over de gehele ronde en Arjan mailt me nog zijn partij tegen Duck, dus stay tuned !

Uitslagen
Stand
Kruistabel

Ik speelde een leuke partij tegen Steve en na invoer in de computer liep ik toch weer tegen een leerzaam gevalletje schaakpsychologie aan. Ik speelde opening wat minder maar bleef desondanks redelijk overeind en Steve moest zijn best doen de vis op het droge te trekken. Zodoende belandden we in de volgende stelling:
Steve, met zwart, heeft zojuist 29. ... e6-e5 gespeeld. Dat had ik zetten geleden al zien aankomen en steeds had ik bedacht dan 30. f5 te spelen. Dat deed ik dus ook, maar goed was het niet. Drie zetten later moest ik opgeven: 30. ... Dc7 31. Tg3 Lc6 32. Dg6 e4 33. Dxf6 Txf6 0-1. In de diagramstand zit echter een aardige remisecombinatie, als jullie 'm vinden, schrijf hem hieronder in het commentaar! De moraal van het verhaal: blijf denken, ook bij voor de hand liggende zetten...
Niek

4 opmerkingen:

  1. Inderdaad Niek! Jammer dan :)

    Het beste verdedigingsplan was 29...f5 (i.p.v e6-e5 dus)gevolgd door Dc5-De7, waar alles gedekt is.
    Het beviel me niet tijdens de partij omdat ik de witte opstelling van wit naar Tg3 en Dg6 gevaarlijk vond. Ik zag namelijk niet hoe ik h6 kon dekken. Wat ik niet zag is dat de pion op h4 ook en prise is!

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. schaak door met paard pion slaan en dan loperslaan met dame?

    mark

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat is 'm. In schaaktaal de gehele variant die Rybka geeft:
    30. Nxf6+ Rxf6 31. Qxd7 Rxf4 32. Qxd5+ Kh7 33. Rxf4 Qxf4+ 34. g3 Qf2+ 35. Kh3 met als evaluatie 0.0000
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik dacht dat je op deze combinatie aan het spelen was, jammer dat je hem gemist hebt, of misschien wel goed voor steve.....

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen