roterende banner

zaterdag 4 september 2010

Interne competitie, ronde 1

De eerste ronde zit er weer op, er waren 16 man aanwezig, en de uitslagen waren als volgt.
Naar het schijnt was de partij Amédée-Har een kunststukje, maar die heb ik niet te pakken gekregen.
Ik verloor van Mark. Het ging direct in de opening al mis, ik trapte in een val in een variantje van het italiaans. De val bleek bij de meeste van onze clubleden bekend te zijn, maar natuurlijk niet bij mij. De naam van de variant is curieus, het is de "gebakken lever". Ook die naam bleek bij een groot aantal leden bekend te zijn. Ter lering en vermaak:
Mark - Niek
Na 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nf6 4. Ng5 d5 5. exd5 Nxd5 6. Nxf7 Kxf7 7.Qf3+

wist ik het niet meer en speelde 7. ... Qf6?, de stelling werd een ruïne. Met 7. ... Ke6 8. Pc3 Pcb4 zou zwart niet slecht staan was de algemene opinie.
Toch maakten Mark en ik er nog een spannende partij van, die achteraf door Mark fijntjes, maar voor iedereen hoorbaar, kansloos voor zwart werd genoemd. Het doet me veel plezier om vanaf deze plek hard terug te kunnen roepen: NIET WAAR HOOR! De computer geeft welliswaar meestal wit de beste papieren maar ook zettenlang geeft Rybka zwart voordeel of gelijk spel. Maar ja de winnaar heeft uiteindelijk het grootste gelijk natuurlijk.. Hieronder nog een karakteristiek en spannend moment uit de wedstrijd, zwart aan zet:

Niek

8 opmerkingen:

  1. Ik zie geen kracht zetten, maar gegeven de ongelijke lopers lijkt me de stelling remise-achtig. Ik zie niet hoe wit vorderingen kan maken na het dichtschuiven van de stelling met bijvoorbeeld f3.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou eigenlijk is de stelling inderdaad behoorlijk gelijk, maar je kunt over een paar leuke zetten nadenken, je kan bijv. kiezen uit h3, f3, hxg3 of fxg3.
    Ik speelde h3 maar had ik de kwaliteit kunnen winnen: 31. ... hxg3 32. hxg3 Le2 33. Txe2 f3+ met een iets betere stelling volgens Rybka. In elk geval geen ongelijke lopers dan.
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow 32...Le2, mooie zet inderdaad!

    Ik was te moe om te spelen, ik kom wel volgende week naar de club toe.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  4. idd een mooie zet, maar nog steeds remise. na f3+ Kf1 f*e2 K*e2 kan wit eenvoudig de f voor de e pion ruilen. De stelling is daarna niet te winnen voor zwart. Toegegeven al met al een zorgeloze stand voor zwart.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zwart staat na 7. ... Ke6 8.Pc3 Pcb4 niet slecht? Zou kunnen, maar wit heeft duidelijk voordeel. Na bijvoorbeeld 9.Lb3 c6 10.a3 vind ik wit beter staan. Wit kan nog rokeren, heeft een ontwikkelings voorsprong en penningen, zwart heeft een actieve koning en een centrumpion. Geef mij maar wit. Volgende keer toch maar beter niet op d5 terugslaan Niek, maar bijvoorbeeld Pa5 (hoofdvariant) spelen. Zit je veel rustiger achter het bord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat ik dat dan maar ga doen... :)
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niek , ik denk dat je (eindelijk) een openingsboek moet kopen- en gaan studeren. Ik heb wel een goed adres voor je :)

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Niek,

    Via e-mail lukt niet, de e-mail adressen die ik van je heb werken niet, dus daarom langs deze weg:

    Op de ledenvergadering is besloten dat de contributiebetalingen in het komende seizoen voor 1 januari voldaan moeten zijn. Kan dit op de site worden vermeld?

    Ik dacht aan:

    De contributie is 70 euro per jaar en moet voor 1 januari worden overgemaakt naar postgironr:
    P81210
    ENPS
    1097 RC Amsterdam


    Groeten
    Roel

    BeantwoordenVerwijderen