roterende banner

zondag 8 november 2009

Opgave

Ik hoop dat Amadee, een van de nieuwe gezichten en een Franse vriend van Sanne, een blijvertje is. Hij is een sterke speler en bereikte afgelopen vrijdag de volgende gewonnen stelling:

Niek - Amadée

Zwart aan zet wint.

De oplossing is vooral leuk omdat hij weerlegd lijkt te kunnen worden, maar zwart kan op zijn beurt de weerlegging weerleggen! Je moet dus tweemaal nadenken. Amadee kwam er niet helemaal uit, wie wel? De oplossing kun je geven onder ‘comments’, en let op: alleen de eerste zet is dus niet voldoende!
Niek

11 opmerkingen:

  1. Ik kom tot 1... Pxc3. Het duurt even tot 2. Le3 en dan werkt het allemaal net niet meer maar heb ik na 2. ... Pe2+ 3.Kh1 Pd4 in ieder geval een pion. Is er beter?

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lijkt me:

    ... PC3x
    bc3x Db3X en torenwinst?

    Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat in de variant die bas geeft zwart beter heeft in de vorm van 1. ..Pxc3 2. Le3 Db5, zodat je de dreiging van xb3 en mat op d1 er in houd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pxc3 Le3 Db5 en dan na bxc3 is Dd3 de moker.

    mooi opgave 4 sterren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wat indien in plaats van ... bxc3 Lc4? waar gaat de Dame dan naartoe?

    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De Dame blijft dan gewoon staan en het paard slaat de toren op b1. Wit kan dan niet de Dame slaan omdat er mat op d1 drijgt.
    Kees (ik vermoed dat hij de man van "de moker" is) had het weer eens juist.
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Loper kan er dan tussen op f1 Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Na loper c4, kan de dame naar b7 waarna het paard niet geslagen kan worden, maar de vork nog steeds staat......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geef het op, T x e6 werkt nooit Anoniem is king en Amadee had moeten winnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel goed allemaal, ik vat nog even samen en geef de afloop (want tja, hoe win je zo’n stelling!?)
    19. ... Pxc3! 20. Le3 (20. bxc3 kan niet wegens Dxb3! en wit gaat mat op de onderste rij) 20. ... Pe2+? (Nu won 20. ... Db5! 21. bxc3 Dd3 direct) 21. Kf1 Pd4 22. Lxd4 Txd4 23. Tbe1 Tfd8 24. Txe6 (Leuke zet, de toren kan niet genomen worden) 24. ... Tf4 25. T6e2 a4 26. Lxf7+ (Leuke zet, de loper kan niet genomen worden) 26. ... Kxf7? 27. Dxh7+ Kf8 28. Dh6+ 1-0

    BeantwoordenVerwijderen