roterende banner

maandag 9 januari 2006

De SGA CUP 2

Bas bekert verder.
De tweede ronde was een thuiswedstrijd tegen Es`80 en vond plaats tijdens een griepgolf. Ronald, die zelf ging bridgen, had deze keer Steve, Jan Velde, Regis en Ron geregeld. Regis had echter de hele week ziek op bed gelegen. Ik moest maar even navragen en eventueel Bert opstellen als hij zou komen. Maar Bert kwam niet. Uiteindelijk ging de keus tussen Regis en mij. Ik mocht het zeggen. Wat is het beste voor het team? Bij Regis zou misschien de vermoeidheid toeslaan, maar kon ik het niveau wel aan? Ik zei: “jij speelt”, en toen zijn gezicht betrok: “Jij speelt niet. Ik speel.”
Ik realiseerde me dat ik nu, aan bord 3, minstens een remise moest binnenhalen. Met Regis als voorbeeldige supporter (“Kill him.!”) ging het als volgt:
Ronald Wastiaux (1833) - Bas Jonkers (1702)SGA Cup (2), 09.12.2005 1.d4 Nf6 2.Nf3 d5 3.Bf4 Bf5 4.e3 e6 5.Nbd2 Nbd7 6.c4 c5 7.Qa4 Be7 8.dxc5 Bxc5 9.b4 Be7 10.c5 0-0 11.h3 a5



Het leek even alsof ik was ingesnoerd, maar deze zet breekt de witte damevleugel in stukken en wint meteen een pion. Het had ook een zet eerder gekund. Het witte plan was dus niet goed. Terwijl wit voor het gemak de beste zetten vermijdt, komt de zwarte aanval als vanzelf op gang: De zwarte stukken ontwikkelen zich met voortdurende aanval op dame en koning. Wit kan niet meer rokeren, komt twee pionnen achter en de toren op h1 wordt gedeactiveerd.
12.Be2 axb4 13.Qxb4 Nxc5 14.Qd4 Ra4 15.Qc3 Nfe4 16.Nxe4 Nxe4 17.Qb3 Qa5+ 18.Kf1 Rb4 19.Qd1 Rb2 20.Nd4 Rxa2 21.Rxa2 Qxa2 22.Nxf5 exf5 0-1
Wit besluit nu de witveldige loper ergens anders neer te zetten, maar komt daar in tweede instantie op terug. Bang voor mat? Nu ja, aanraken is zetten! Ik schrijf alvast een L op mijn notatieformulier.
Misschien was het ook maar goed dat het afgelopen was, want wit staat totaal verloren.

Ongeveer tegelijk won Ron het Ronduel van Van Leeuwen. Opvallend dat die mocht meespelen! We hebben nog een halfje nodig, fluisterde ik tegen Jan. Jan knikte. Twee partijen, een remise, dat moet toch lukken? Maar Jan ging de boot in in het eindspel en moest opgeven. Steve dan? Steve had het moeilijk, hoewel hij een pionnetje voor stond. Hij miste de winst, boog zijn voorsprong om in een achterstand en een vijandelijke pion brak gevaarlijk ver door. Gelukkig kon Steve hem op tijd arresteren. Een suf toreneindspel ontstond en de ES`80-speler moest berusten in remise, wat uitschakeling van zijn club betekende.

Op naar de kwartfinale, jongens! En als het goed is voor het team, zal Regis zich op het laatste moment afmelden. Dat heeft hij alvast beloofd. We krijgen in Zukertort Amstelveen (twee teams in de promotieklasse!) in ieder geval een sterke tegenstander!


ENPS/Q - ES'80 2½ - 1½
S Michel - D v d Eijk ½ - ½
J Velde - R v Velden 0 - 1
B Jonkers - R Wastiaux 1 - 0
R Heeneman - R van Leeuwen 1 - 0

Bas Jonkers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten