roterende banner

donderdag 5 januari 2006

De SGA CUP 1

Van ruilen komt huilen.
Voor de eerste ronde van de SGA-Cup moesten we naar Diemen voor een uitwedstrijd tegen Donner. Ronald is teamcaptain en had Steve, Regis, Peter en Eric als spelers geregeld. Omdat hij zelf niet aanwezig kon zijn, zou ik als plaatsvervangend NPC optreden. Tot zo ver alles in orde.
Op de dag van de wedstrijd bleek dat Regis moest overwerken en helemaal niet beschikbaar was. Ik moest zelf spelen! O jee, mijn debuut in het bekerteam. Zou dat wel goed aflopen? Ik troostte mij met de gedachte dat we al door zouden gaan als mijn teamgenoten samen twee punten zouden halen, ongeacht mijn resultaat. Dat moest toch kunnen?
Donner bleek nogal nogal veel moeite te hebben om vrijwilligers te vinden die tegen ons wilden spelen. Ik kreeg uiteindelijk Peter van Pinxteren tegenover me, een speler zonder rating. Hij is eerstebordspeler van Donner 2, vierde klasse! Hij won daarin tot nu toe wel al zijn partijen.
Het ging zo:
Peter v Pinxteren - Bas Jonkers SGA Cup (1), 17.10.2005
1.e4 c5 2.Nf3 Nc6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 g6 5.Nc3 Bg7 6.Be3 Nf6 7.Qd2 d5 8.exd5 Nxd5 9.Nxd5 Qxd5 10.Nxc6 Qxc6 11.0-0-0 0-0 12.Bh6 Bf5 13.Bxg7 Kxg7 14.Qd4+ Kg8 15.Qc4 Qb6


Wit heeft zich uitsluitend bezig gehouden met het ruilen van stukken. Zwart heeft dit gelaten over zich heen laten komen en ondertussen stiekem wat stukken ontwikkeld. Nu ga ik voor het eerst een ruil uit de weg en sta meteen erg goed.
16.Qd4 Rac8 17.c3 Qa5 18.Bc4



Het is al helemaal mis. De nu volgende combinatie van zes zetten is geforceerd: Eerst de dame en de loper wegschoppen, vervolgens inslaan op c3. Zwart wint twee pionnen en ruïneert de witte koningsstelling. 18...e5 19.Qh4 b5 20.Bd3 Rxc3+ 21.bxc3 Qxc3+ 22.Kb1 Bxd3+ 23.Rxd3 Qxd3+ 24.Kb2 Rc8 25.Qb4

25. ... a5
Toch nog een slordigheidje. 25. ... Tc4 (26. Db3 Dd4+) wint wel de dame. Nu heeft wit nog 26. Db3, maar hij maakt er geen gebruik van en gaat mat.
26.Qxa5 Rc2+ 27.Kb1 Re2+ 0-1
Het verbaasde me wel hoe snel en gemakkelijk het ging in zo`n Siciliaan. Door het getreuzel van Van Pinxteren (man, man, man, wat dacht hij lang na op het eind. En het was al uit!) was ik helaas niet als eerste klaar. Eric was mij voor met een tactische remise. Hij had gezien dat de andere borden goed stonden en gaf zijn tegenstander de keus tussen een zekere remise en een waarschijnlijke nederlaag. Dus toch het eerste volle punt! Later wonnen Peter en Steve allebei hun partijen gladjes voor een eenvoudige overwinning.

Donner - ENPS/Q ½ - 3½
T Schakel - Steve Michel 0 - 1
S de Vos - Erik v Rijkom ½ - ½
J Vanis - Peter Nitscke 0 - 1
PvPinxteren - Jonkers 0 - 1


Bas Jonkers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten