roterende banner

zondag 12 september 2021

De tweede ronde

Ofwel hoe te winnen van Tom
Partijen in Ronde 2 - 10-9-2021.

1  Tom Bottema           -  Niek Verweij (B)     0-1
2  Kees Bakker           -  Arjen Wiering (B)    1-0
3  Michiel Smit (B)      -  Bas Jonkers          0-1
4  Ardin Bosboom         -  Gerben Sloot (B)     1-0
5  Ron Heeneman (B)      -  Mark Hecker          0-1
6  Albert de Roo (B)     -  Jeannot Tuijnman (B) 1-0
7  Allard de Liefde (C)  -  Mischa de Rue (B)    0-1
8  Rob Lange (C)         -  Martin Hulsing (C)   0-1
9  Richard de Weger (C)  -  Martin Rekelhof (B)  0-1
10  Robin Blenderman (C) -  Victor Bartman (C)   1-0
11  Roeland Kief (C)     -  Yalcin Cihangir (C)  0-1

Wat Mischa vorige week niet lukte kreeg ik tot mijn grote verbazing wel voormekaar:

Analyse door lichess.org
Stelling na 16. ... Pc7
Met 17. Qh5+ begon Tom een verkeerd plan. De zet zelf is nog niet verkeerd, maar na 17. ... g6 had de dame terug naar d1 gemoeten en dan staat wit iets beter. Maar Tom koos voor een soort van logische consequentie van de dameuitval: 18. Qg5 en deze zet krijgt 2 vraagtekens van LiChess. Ik vond het ook een verdachte zet en voelde dat ik na 18. ... Qf8 echt beter stond. Maarja, je speelt tegen Tom. Ik heb wel vaker een goede stelling tegen hem gehad, EN MISCHA OOK, maar hij maakt het dan ingewikkeld en wint evengoed nog vrij eenvoudig. Dat was precies wat ik verwachtte, en hij speelde dan ook 19. d5 Heel moeilijk te beoordelen deze stelling, veel mogelijkheden, en je zou het zomaar kunnen verpesten. Mooi studiemateriaal eigenlijk, zie diagram:
Stelling na 19.d5
  • 19. ... Le7 Dit is de grote kandidaatzet. De witte dame is gevangen en wit is gedwongen om zijn paard te offeren met Pxg6. Maar krijgt wit dan misschien een gevaarlijk initiatief?
  • 19. ... c5 Dit sluit de c-lijn af en de witte loperdiagonaal ook. Lijkt lekker veilig, maar na Pe6 krijgt wit toch weer open lijnen
  • 19. ... cxd5 Opent alle lijnen en diagonalen. Dit durfde ik niet eens te overwegen. De computer echter, vindt het niet slecht.
  • 19. ... Le5 valt b2 aan en dreigt Lf6
zeg het maar, wat zou jij doen? Ik koos voor nog een andere zet: 19. ... axb3, dat was niet de beste, maar ook niet slecht. Het bleef ingewikkeld en er valt genoeg te analyseren. Ik had geluk, want hoewel ik niet alles begreep koos ik wel steeds de beste of ten minste een kansrijke voortzetting - en won!

Francisco kwam binnenvallen. Te laat om mee te doen met deze ronde, maar mooi op tijd om aan te kondigen dat hij weer een jaar in Amsterdam is en graag intern en extern meedoet! Hier speelt hij een paar vluggertjes tegen onze kamppioen Ardin. 

En en waren nog andere nieuwe leden komen aanwaaien! Hier Richard de Weger (hij verloor) en er was ook nog Martin Hulsing (hij won) maar die heb ik nog niet op de foto.


Niek

11 opmerkingen:

  1. Vreemde foto van onze geliefde voorzitter ( Si Botak ) en onze niet minder geliefde Web-site baas si Niek .Waarom vreemd ? Nou er staat GEEN DRANK OP TAFEL !!! Of hebben beide gabbers van elkaar ,stiekem een thermosfles thee onder tafel ? Gelukkig dat die gestoorde Indo hulp in de keuken er niet was ,die had meteen stennis gemaakt ! Schaken o.k maar zuipen ( Omzet ) gaat voor ! Die twee jonge jongens op foto 2 deden het beter ,gewoon allebei een flesje bier voor de neus .Over foto 3 zullen we maar niks zeggen ,alhoewel daar ook geen drank te bekennen is ,ja wat er onder de tafel staat ? keine ahnung !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Bert, als de kat van huis is dansen de muizen op tafel! Je moet ook wat vaker komen want dit komt er van, het loopt vreselijk uit de hand op onze club. Ik heb verschillende mensen rond zien lopen met een cola, thee en zelfs een glas water in de hand

      Verwijderen
  2. Cola,Thee en zelfs een glas water in de hand !!!!!!!!!!!!!! Nee maar krijg bijna een hartattack ,kan toch niet waar wezen !! Zeg mij dat het niet waar is !Je vroeg mij waarom ik niet vaker kom ,ja goede vraag ,heb tegenwoordig T.B.S opgekregen als zijnde een gevaarlijke Indische gek ,mag alleen onder geleide weg maar misschien met een goed woordje van onze Hilversumse kopschopper /voorzitter kan daar wel een mouw aan gepast worden .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja beste Bert, ik maak mij net als jij grote zorgen over de om zich heen slaande verloedering binnen onze club. En niet alleen binnen onze club (zie hieronder). Ik was eigenlijk van plan om weer eens te komen maar ik begrijp dank zij jou dat ik er heel verstandig aan heb gedaan om daar nog even mee te wachten.
      Ik zou overigens zoals ik hierboven al min of meer aankondigde een en ander in een breder perspectief willen zien, in dier voege dat hier een historische lijn in te ontwaren valt. Onder aanvoering van de huidige wereldkampioen worden er tijdens de schaaktoernooien voetbalwedstrijden gespeeld. Tsja. In the good old days kon men in Wijk aan Zee een enigszins beschonken Timman aantreffen. Waar zijn die tijden gebleven? Men doet aan fitness, god betere het. Wat zouden Tal en Donner hiervan hebben gevonden? En met het toenemende aantal vrouwelijke schakers worden de zaken er natuurlijk niet beter op....
      in mijn jonge jaren trof ik nog wel eens een jenever drinkende dame aan. De enige vrouw die dat bij ons doet schijnt naar Den Haag verhuisd te zijn, is hier een causaal verband aan te wijzen?
      Vraag: mocht ik weer komen dri pardon schaken moet ik dan mijn eigen C2H5OH meenemen??

      Verwijderen
  3. Ik heb inderdaad een middag met Timman aan de bar van De Moriaan gezeten. Mijn tegenstander was ziek en Timman speelde een zeer snelle remise. Na een x aantal consumpties kreeg hij mot met de commentator (een zekere GM Hans R.) over diens term "salonremise". Timmans secondanten hadden er tientallen uren aan besteed maar snel bleek dat zijn tegenstander (Ik weet niet meer wie.) het kende.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De achternaam van de commentator verschilt één letter met de mijne maar ik houd zijn identiteit verder strikt geheim.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Ik houd zijn identiteit verder strikt geheim "" ......... Tja ik ook ,wil wel zeggen /verklappen dat die zekere GM Hans R tegenwoordig bij Caissa speelt /speelde en vroeger wel eens bij Het HOK kwam .Hans R is nu natuurlijk wel een beetje op leeftijd net als die altijd dronken keukenhulp van ENPS ,ja dat waren nog eens tijden !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanavond Live de Topper Niek V vs Kees B

    https://view.livechesscloud.com/#4c9e323f-ec77-46b5-a686-9b6d204e0d78

    BeantwoordenVerwijderen
  7. https://view.livechesscloud.com/#4c9e323f-ec77-46b5-a686-9b6d204e0d78

    BeantwoordenVerwijderen