roterende banner

vrijdag 11 maart 2016

Go en AI

Het staat al op alle grote nieuwssites, maar toch, voor wie het gemist heeft wil ik het nog even noemen: er is een super interessante match aan de gang. De sterkste Go speler wordt momenteel ingemaakt door een computer: het staat 2-0 voor de computer in een match over 5 partijen. Gezien de complexiteit van Go en de huidige stand van de techniek zou dat eigenlijk helemaal nog niet mogelijk moeten zijn. Interessant dus, de ontwikkeling van de kunstmatige intelligentie gaat nog harder dan verwacht. Waar gaat dat eindigen?! Meer info op: google of  youtube
tot vanavond! (om 19:00 uur aanschuiven bij de eindspelclub!)
Niek

2 opmerkingen:

  1. En ook de derde partij is gewonnen door AlphaGo, en daarmee ook de match en het miljoen. Ongelooflijk, er is weer geschiedenis geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn er eigenlijk ENPS-ers die wel eens Go hebben gespeeld?
      Ik heb het ooit geleerd in mijn studententijd, lang geleden in de vorige eeuw. Ik vond het wel intrigerend en een mooi spel, maar ook moeilijk.
      Het leuke is overigens dat ze een soort uitgebreider variant van de voorgift in het schaken hebben.
      Afhankelijk van het onderlinge krachtsverschil krijg je als ik me goed herinner 1 tot maximaal 9 stenen voorsprong!

      Verwijderen