roterende banner

zaterdag 24 mei 2014

Eerste finale partij

Nitscke Peter (1968) - Hoekstra Peter (NED) (2078)

Result: 0-1
Site: Amsterdam
Date: 2014.05.23
[...] 1.d4 ♘f6 Een ongebruikelijke volgorde voor mij omdat ik normaal gesproken 1...g6 speel om zo de Trompovsky (2.Lg5) te vermijden, maar ik ging er vanuit dat Peter dit niet zou spelen. Ik heb overigens nog wel even gekeken wat te doen in het geval Peter dit wel op het bord zou brengen. Voordeel van 1...Pf6 is dat Peter in ieder geval niet naar een Maroczy Bind achtige stelling kan gaan, mits hij dat natuurlijk lekker vind om te spelen, bijv. (1...g6 2.e4 ♗g7 3.♘f3 c5 4.c4 cxd4) 2.c4 g6 In de dagen voorafgaand aan de partij heb ik er nog aan gedacht om Nimzo-Indisch of Benoni/Wolga op het bord te brengen, aangezien ik met beide wel enige ervaring heb en het verrassingseffect misschien van invloed zou kunnen zijn. Uiteindelijk besloot ik dat in het Konings-Indisch ook genoeg afgeweken kan worden om iets verrassends op het bord te brengen. 3.♘c3 ♗g7 4.e4 d6 5.♘f3 O-O 6.♗e2 e5 7.O-O exd4 Tot zover is Peter ook niet afgeweken van zijn repertoire. De variant die ik hier het meeste speel is 7...Pa6 en ook 7...Pc6 en Pbd7 heb ik al eens gespeeld. In deze partij kies ik voor de tekstzet omdat ik het idee had dat Peter iets minder daar voorbereid op zou zijn dan ik. Deze variant geeft zwart goede kansen op actief stukkenspel, echter dien je het wel nauuwkeurig te spelen want voor je het weet kan de (achtergebleven) pion op d6 een nare zwakte worden. 8.♘xd4 ♖e8 9.f3 c6 10.♔h1 Tot zover spelen we de hoofdvariant. 10.Pc2 en 10. Le3 worden als zwakker beschouwd omdat zwart vrij snel tot d5 kan komen.
10.♗e3 d5 11.cxd5 ♘xd5 12.♘xd5 cxd5 waarna de diagonaal voor de loper op g7 mooi geopend is.
10.♘c2 ♘a6 11.♗e3 Nu is d5 een kansrijk pionoffer11...d5 12.cxd5 cxd5 13.exd5Hier is 13...Pb4 een erg sterke zet.
10...♘h5 De normale zet is hier 10...Pbd7 maar dan heeft wit nog een oerwoud aan mogelijkheden. Om het voor mezelf allemaal wat makkelijker te maken had ik woensdagavond naar dit zetje gekeken en het wel als interessant en kansrijk bevonden. 11.g4 De meest principi�le zet, die wel een klein beetje de witte pionnenstructuur op de koningsvleugel verzwakt. Jan de F. vroeg me nog wat ik na 11.f4 zou doen. Mijn antwoord hierop was dat e4 dan zwak zou worden bijv
11.f4 ♕h4 zwart is niet bang voor een dubbelpion12.♗xh5 ♕xh5 13.♕xh5 gxh5 14.♗e3 ♘a6 15.♖ad1
15.♗g1 ♘c5 16.♖ae1 hierna heeft zwart door het bezit van het loperpaar voldoende compensatie voor de verzwake pionnenstructuur.
15...♘c5 en wit moet de zwakte op d6 oplossen door e5 te spelen16.e5 dxe5 17.♘xc6 bxc6 18.♗xc5 ♗e6 en zwart staat zeker niet slechter omdat hij het loperpaar bezit in deze vrij open stelling.
11...♘f6 12.♗f4 h5 13.g5 ♘h7 Er waren sommige clubleden die het paard op h7 buiten spel vonden staan, maar het paard kan vrij makkelijk weer in het spel gebracht worden via f8 en e6 waarna hij controle uitoefent op de zwarte velden d4 en f4. 14.♖g1 Dit was voor mij de eerste nieuwe zet omdat normaal gesproken de pion gedekt wordt met 14.Dd2, waarschijnlijk maakt het allemaal niet zoveel uit omdat zwart meestal de loper op h3 zet waarna de toren alsnog naar g1 gaat. Peter N dacht overigens dat Dd2 niet kon vanwege Lxd4, maar na
14.♕d2 ♗xd4? beter is (14...♘d7 15.♖ad1 ♘e5 16.♗e3 ♗h3 17.♖g1 ♕d7) 15.♕xd4 ♘xg5 16.♗xd6 gaat zwart het gemis van zijn zwartveldige loper snel genoeg voelen.
14...♘d7 15.♕d2 Na 15.Lxd6 komt uiteraard 15...Pxg5 waarna zwart zijn enige zorgenkindje heeft ingeruild voor de witte g-pion waarna de openingsproblemen volledig achter de rug zijn. 15...♘e5 16.♖ad1 ♕e7 17.♘b3 ?! Ik had het idee dat Peter hier het kleine openingsvoordeeltje wat hij had verspeelde. Nu wordt mijn zwakte (d6) geruild voor een pion op c4, bovendien krijg ik ook nog eens een vervelend paard op c4. Beter leek mij 17.Le3 met het plan om ooit met f4 te komen. 17.Pc2 was ook beter geweest want na
17.♘c2 ♗e6 18.♕xd6 ♕xd6 19.♖xd6 ♗xc4 20.♔g2 ♗xe2 21.♘xe2 ♘c4 22.♖d7 b6 is de zet b3 mogelijk na23.b3 ♘f8 24.♖c7 ♘e6 25.bxc4 ♘xf4 26.♘xf4 ♗e5 is de stelling in evenwicht
17...♗e6 18.♕xd6 ♗xc4 ?! Tijdens de partij had ik al het gevoel dat dit niet de sterkste was. Nu ik deze stelling thuis nog eens bekijk, blijkt er toch een klein voordeel in te zitten voor zwart na de vrij lange geforceerde zettenreeks
18...♕xd6 19.♖xd6 ♗xc4 20.♔g2 ♗xe2 21.♘xe2 ♘c4 22.♖d7 b6 23.♖c1 ♘xb2
23...♘f8 24.♖b7 ♘xb2 25.♖xc6 ♘e6 26.♖d7 ♖ac8 27.♖xc8 ♖xc8 28.h4 ♖c2 29.♖d2 ♘xf4 30.♘xf4 ♖xd2 31.♘xd2 ♗c3 heeft zwart een meerderheid op de damevleugel gecombineerd met een loper. Waarschijnlijk is dit niet genoeg maar het geeft in ieder geval kansen en nog een pijnlijke avond voor de witspeler.
19.♕xe7 ♖xe7 20.♗xc4 ♘xc4 21.♗c1 ♘f8 Hier dacht Peter N beter te staan op basis van zijn bezit van de d-lijn en de betere structuur en ruimtevoordeel in het centrum in het geval de f pion ooit oprukt naar f4. Ik ben het hier nog steeds niet mee eens. Ten eerste is de pionnenstructuur op de koningsvleugel niet optimaal. Misschien dat mensen zich de zomerles van Kees van vorig jaar nog herinneren waarin Kees vertelde dat de pion die niet tegenover een tegenstander zijn pion staat het verst opgerukt zou moeten staan. In dit geval staat de pion op g5 net even te ver. Zou de pion op g3 staan dan staat wit inderdaad iets beter. Ook is het zo dat zwart zijn liche stukken actiever staan en de opmars f4 heeft ook nog niet plaats gevonden, tevens lijkt mij de zwarte pionnenmeerderheid mobieler dan die van wit. Mijn inschatting is dat de stelling hooguit een miniscuul plusje voor zwart is. 22.♖ge1 ?! Deze zet is verrassend genoeg niet zo sterk als ik gedacht had. Ik had hier gelijk kunnen profiteren met 22...Pe6 gevolgd door 23...Le5 waarna de witte pionnen een halt zijn toegeroepen en zwart met de opmars van de dame vleugelpionnen de druk kan gaan verhogen. Want ook hier is 23.f4 niet mogelijk 22...♖ae8 ?! Ik mis dus ook dat f4 hier ook niet mogelijk is vanwege de combinatie die later in de partij ook volgt.
22...♘e6 23.f4? wederom niet goed vanwege23...♘xf4 24.♗xf4 ♘xb2
23.♔g2 ?! Hier mist wit net zoals op de vorige zet zijn kans om met 23.Pd4 de stelling evenwicht te brengen. Hierna is ofwel 23...Td7 met neutralisatie van de d-lijn mogelijk ofwel 23...Pe6. Houdini geeft in beide gevallen een stellingsoordeel van 0.00 23...♘e6 24.f4 ? Dit is een blunder die gelijk de partij beslist. Na bijvoorbeeld
24.♘d2 ♘f4 25.♔g3 ♘xb2 26.♗xb2 ♘d3 27.♗a1 ♘xe1 28.♖xe1 ♖d7 29.♘b3 ♗e5 30.♔g2 h4 31.♖c1 ♗f4 32.♖c2 ♗xg5 staat zwart welliswaar beter maar heeft hij nog heel wat te bewijzen.
24...♘xf4 25.♗xf4 ♘xb2 26.♖c1 ♘d3 27.♗d6 ?? Nu is het nog makkelijker voor zwart. Na 27.Tf1 viel er nog te vechten voor een halfje. 27...♘xe1 28.♖xe1 ♗xc3 29.♖c1 ♖e6
Powered by Aquarium

6 opmerkingen:

  1. Uit de analyse blijkt toch maar dat je heel wat in huis moet hebben om kampioen van ENPS te worden. Interessante analyse. Na 22. Tge1 geef je aan dat zwart Pf4 moet spelen, maar die zet is niet mogelijk, want het paard staat nog op f8. Verder begrijp ik niet goed wat het voordeel is van 23. Pd4. Het paard heeft geen goede velden. Is het om Pe6 te voorkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad is Pf4 niet de zet die ik bedoelde (ik heb overigens al een correctie op de analyse verstuurd naar Niek. Pf4 had inderdaad vervangen moeten worden door 22...Pe6 waarna 23.f4-Pxf4 nog steeds sterk is.
    Het voordeel van Pd4 is dat eventueel het paard naar e2 kan of misschien wel ruilen op e6 indien daar een paard terecht komt. Het witte paard op b3 staat een beetje onhandig. Op e2 oefent het paard invloed uit op de zwarte (verzwakte) velden d4 en f4 en dekt het paard ook nog eens het paard op c3 waardoor in de toekomst b3 mogelijk zou zijn waarna het paard op c4 weg moet en ook de loper op c1 wellicht weer een actiever veld kan bestrijken.
    Overigens begrijp ik nu ook waarom Tg1 toch ietsje minder is, na bijv een Le3 en f4 is het veld g1 niet meer vrij voor de loper waardoor Pg4 een lastige zet is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het bleek helemaal geen moeite, het staat er dus nu al op. De code is aangeleverd door Peter zelf, mooi werk: ik hoefde alleen maar te copy/pasten. Dat zie ik graag. Top Peter, ziet er goed uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gespeeld Peter, leuk dat je een privé variante kon gebruiken.
    Prachtig nieuwe applet (heet het zo?) Niek! Of komt het van Peter? Ik snap niet wat je bedoelt met "code"

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Peter heeft nieuwe schaaksoftware waarmee je je partij en analyses kunt invoeren, en dan genereert het programma zelf een hoop htmlcode en javascript etc. die ik zo in een keer op het blog kan zetten. Dat laatste vebaasde me nogal, dat het geen aparte HTMLpagina is maar in de blogomgeving ook werkt. Het programma heet Aquarium.

    BeantwoordenVerwijderen