roterende banner

zondag 7 oktober 2007

Er is maar 1 Tony!

Heren en dame ook natuurlijk, de kop is eraf. E1 heeft haar eerste potje in de promotieklasse erop zitten.
Het is zeker dat we de laatste 25 jaar niet zo hoog hebben gespeeld, maar ook daarvoor zaten we volgens mij nooit zo hoog

Hoe ging het, geweldig dacht ik zo. Mark en Erik konden er niet bij zijn. We hadden Klaas en Kees als invallers. Nieuwe man Ben vd Leur debuteerde in ons team, aan bord 1! Gelukkig nam Gambiet het niet zo serieus denk ik, ze misten een paar van hun beste spelers begreep ik

De pot

Klaas (erg op dreef dit jaar overigens) met wit aan bord 8 was als eerste klaar (hoop zijn partij nog op het net te laten zetten). Na een mooie opening kwam al snel de beslissende doorbraak. Daarna maakte hij het heel netjes af 1-0

Pieter was op 2 de volgende, pion voor, nog een pion voor. Wel wat tegenspel maar het eindspel keurig uitgespeeld. Een heel net puntje 2-0

Bas op 7 speelde een beetje bizar ogende partij. Ik denk dat er eigenlijk nooit iemand echt in het voordeel was, remise was het resultaat 2,5 – 0,5

Ben op 1 stond gedurende het middenspel naar mijn smaak ietsje beter. Tegenstander wist er helaas toch wat tegenspel in te gooien. Uiteindelijk kwam het evenwicht weer terug. 3-1

Bert op 3 kwam eigenlijk niet lekker uit de opening, kwam onder zware druk en leek te gaan bezwijken.
B, heeft het nog lang volgehouden maar heeft uiteindellijk besloten om zijn tegenstander te moeten feliciteren 3-2

Er waren er nog 3 over, Tony op 6, was naar mijn smaak, na een paar zetten het wit voordeel al kwijt. Moest dan ook verdedigen. Verloor her en der wat hout maar bleef a la Tony doorknokken. Een beetje van, je kunt beter achter het schaakbord zittend een biertje drinken dan dat je erbij moet staan. Maar goed.... Tony kwam ook achter in tijd, nog meer hout achter. Een klein menselijk drama dus!
Maar het echte drama moest nog komen.... Er kwam een schaakje in de stand (Td8) en daarna met Dd6 stond Tony misschien wel in een keer gewonnen.

In alle rust voerde hij zijn zetten uit, gelukkig werd ie niet gehinderd door zijn klok, (die zag ie namelijk niet) want die ging richting 1 minuut. Tony zette zijn tegenstander gewoon mat, en had ruim genoeg tijd over!
4-2 Ik denk dit de op een na meest memorabele schaakpartij van Tony: huiskamer vraag, wat was zijn meest spraakmakende schaakwedstrijd ooit?

Ik hoorde een van onze jongens zeggen... ik wou dat ik zo kon schaken!

Nog een halfje nodig. Kees op 4 en Jan op 5.
Tijdens de partij kwam Jan heel behoorlijk uit de opening, toe ie eenmaal d5 had gespeeld was ik gerust, die gaat niet meer verliezen. Het werd toch behoorlijk spannend op het bord maar uiteindelijk werd Jan de matchwinner voor ENPS, het beslissende halfje was binnen
Tegelijkertijd was zijn tegenstander, onze eigen Arjan, dus degeen die de nederlaag voor het Gambiet “veilig stelde”. Nee hoor Arjan, je hebt mooi gespeeld, goed gedaan! 4,5-2,5

Kees kwam op 4 een beetje onder druk te staan, maar of ie echt ingevaar is geweest .... durf ik niet te zeggen. Uiteindelijk een lekkere uitbraak. (tussenschaakje met paard en daarna de dame redding)
5,5 – 2,5
  1) Tal/DCG 2     1 2 6  
2) E1 1 2 5,5

3) VAS 4 1 2 5
4) Euwe 3 1 2 4,5
5) Raadsheer 1 1 1 4
6) Zukertort 4 1 1 4
7) Euwe 2 1 0 3,5
8) Almere 2 1 0 3
9) Gambiet 1 1 0 2,5
10) Caissa 3 1 0 2

Overigens, omdat het erg goed ging met het Amsterdamse schaken in de derde klasse KNSB, zitten we nu met 10 teams in de afdeling. 9 potjes ipv 7 dus. Gevolg.... de volgende wedstrijd komt er alweer aan!
De nummers 7 t/m 10 lager degraderen overigens, maar goed.... daar doen wij dus niet aan mee

Vrijdag 19 oktober (ja binnen twee weken dus!) thuis tegen Almere 2

Ronald Post

4 opmerkingen:

  1. Nieuwe eis voor onze clublocatie: volgend jaar moeten we er ook op zaterdag terecht kunnen.

    En een hint voor de huiskamervraag (Tony's meest spraakmakende partij): de uitslag heeft een maand of drie op zich laten wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zon schijnt dus ook in het nieuwe clublokaal. Prachtig nieuws en mooie verslagen. Perfectamente !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een hint, over twee weken speelt het eerste tegen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En nog een hint: klik op de link van mijn naam.

    Ik vraag me af of er nog enps-ers zijn die niet weten waar het over gaat...

    BeantwoordenVerwijderen