roterende banner

zaterdag 7 januari 2023

Het koppelschaaktoernooi

 Vrijdag was het nieuwjaarstoernooi bij ENPS


We speelden schaak zonder rokade.
Hoe pak je dat aan?
Sommigen probeerden f3, e3, Kf2, Pe2, g3, Lg2 om toch maar eerst de koning te beschermen. Veiligheid voor alles.
Anderen zetten meteen vol in op koningsaanval. Wit valt aan, zwart moet zich zonder rokade verdedigen. Gambietjes waren populair.
Ook een langzamere aanpak bleek een goede mogelijkheid te zijn. Als de koning te lang in het midden blijft staan,  komt hij er niet meer weg.
Soms werd hij zelfs naar het midden van het bord gejaagd, waar dan zijn Waterloo lag.

De indeling in paren waarbij de ene helft van het paar op elo de zelfde rang van boven heeft als de andere helft van beneden, 
leidde ertoe dat veel wedstrijden eindigden in 1-1.

Na vijf rondes eindigden drie paren gezamenlijk bovenaan, onder wie de gebroeders Mehra, die te gast waren.
Zij mochten de alcoholische prijzen verdelen, maar niet dan nadat de nummers laatst beslag hadden gelegd op de troostprijzen.

De kruistabel en de eindstand:


Bas


8 opmerkingen:

  1. mooi je bloes Tom en Kjell (ik ben jaloers) 👍😜

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wat een opkomst ! Had ik ook niet verwacht ! 20 man ! Die Michiel had weer iets nieuws bedacht ,rokade verboden .Ik speelde de eerste partij tegen Pieter ,goed dat hij er weer was ! Pieter speelde op een gegeven moment K e2 ! Ik snapte er niks van ,waarom rokeert hij niet ? Tja oude mensen als mijn persoon vatten nieuwe ideetjes niet meer zo snel op ! Pieter had het nieuwe spel beter begrepen .Trouwens ik had een sterke partner Bart ! Hij haalde 4 uit 5 ,ik zelf kwam niet verder dan 3 uit 5 .Verder moet ik een pluim geven aan Gerben .HIJ RUIMDE DE BOEL OP !!!! Hoop dat zijn goede voorbeeld doet volgen ! Zeggen ze niet "" Als er 1 schaap over de brug is !""

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gefeliciteerd Bert / Bart Mark / Victor Roger / Raoul met de 1e plaats !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pieter en Gerben volgende keer BETER (!) 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier nog eentje voor de statistieken ! Welk duo was het oudste ? Het gaat dan om die twee duo,s die eerste zijn geworden Bert/Bart en Mark /Victor .Aangezien Mark een jaar of 16 is wint het duo Bert/Bart met gemak .Die Bert heeft nog gespeeld tegen Aljechin ( dan weet je het wel )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klinkt toch wel als een erg leuk format. En dan ook nog zes winnaars, wat een gelukzaligheid. Daan en ik hebben wat gemist! Volgend jaar ben ik er bij.

      En ja Mark zestien, daar zit zeker wat in. Die spelletjes die hij op zijn telefoon speelt, ik heb er geen verstand van, maar dat doen dacht ik alleen jochies!
      Niek

      Verwijderen
    2. Werd er nou toch met koppels tegen elkaar gespeeld??

      Verwijderen