roterende banner

vrijdag 22 maart 2019

Gisteravond: ENPS4 wint met 3-5 van VAS8

ENPS 4 heeft een lastige seizoensstart gekend. Na 3 nederlagen werd vorige maand gelukkig de eerste overwinning geboekt. Degradatie lag echter nog steeds op de loer. Een uitwedstrijd tegen titelkandidaat VAS 8 komt dan niet erg gelegen. Twee weken geleden had ENPS 3 slechts nipt gewonnen van VAS 9. Gelukkig hadden we in Adrienne en Haydar sterke invallers voor Theo en Peter.

Na een wat verlate aanvang vond ik dat we als team behoorlijk uit de opening waren gekomen. Ik zag pluspionnen bij Michiel, Albert en Marco. De tegenstander van Adrienne had een stuk geofferd voor een pion en wat dreiging, maar Adrienne leek de boel te controleren. Haydar stond een pionnetje achter maar had wel het loperpaar als compensatie. Ailko zijn pionnenstructuur was beschadigd en had niet gerokeerd. De zwartveldige loper van zijn tegenstander stond er echter vrij hulpeloos bij. Martin, op het eerste bord, leek vrij solide te staan in een dichtgeschoven partij. Ikzelf had in een Hollandse opening, die ik bijna nooit tegen me krijg, door een vroege Lh6 mijn tegenstander belet om snel te rokeren. Punt van zorg was wel ons tijdmanagement. Bij 4 van onze borden hadden we een half uur achterstand in tijd opgelopen.

Albert haalde het eerste punt binnen. Hij dreigde op de achterste rij een paard te winnen via een penning. Zijn tegenstander onderkende de dreiging en gaf op. Martin moest helaas opgeven. Vermoeidheid speelde hem parten en dan is een foutje snel gemaakt. Michiel speelde een puike partij. Een mooi paardoffer leverde de de winst op. Ik hoop dat hij kans ziet zijn partij op de site te plaatsen. Ailko moest genoegen nemen met remise. Ik dacht dat hij lange tijd sterker stond, maar de verdediging bleek te stug. Adrienne werd gedwongen nog een pionnetje af te staan maar een ervaren speelster als Adrienne weet hoe je met een stuk extra de winst binnen kunt slepen. We hadden al 3,5 punt met nog 3 partijen aan de gang!

Haydar had zijn pion achterstand uit de opening terug gewonnen en was in het voordeel met zijn loperpaar tegen 2 paarden in het eindspel. Vandaar ook dat hij een remiseaanbod afsloeg en voor de winst ging. Helaas was er een moment van concentratieverlies en ging de partij verloren. De partij van Marco was behoorlijk open en de krachtsverhoudingen op het bord fluctueerden voortdurend. Ik, op het bord ernaast, had mijn kans gemist op stukwinst en was in een gelijk ogend eindspel terecht gekomen. De activiteit van mijn toren dwong de vijandelijke koning in een soort gevangenis met constante matdreiging. Mijn tegenstander kon niet veel doen terwijl ik hier en daar een pion snoepte. Ik moest nog een patvalletje en een dolle toren ontwijken maar mijn 2 verbonden vrijpionnen leken de overkant te gaan halen. Gezien mijn voordeel bood Marco, wellicht in iets sterkere positie, remise aan om de matchpunten veilig te stellen. 5 seconden laten gaf mijn tegenstander op en was de overwinning binnen. 4,5-2,5. Het remiseaanbod van Marco werd dan ook snel geaccepteerd.

We hebben nu 4 matchpunten en zijn uit de degradatiezone omhoog geklommen. Maar veilig zijn we nog zeker niet.

Arjen

1 opmerking: