roterende banner

zaterdag 4 november 2017

Interne, ronde 9

Partijen       |       Kruistabel       |       Stand       |       Alle ronden per speler

Ik speelde gisteren tegen Martin Randt een saaie touwtrekpartij. Soms ontkom je daar niet aan, hoe graag je het ook anders wil. Ik zocht wel naar manieren om de gesloten pionnenstructuren te openen, maar ik zag ze niet. Toen ik op de 29e zet de kans kreeg om h4-h5 te spelen, zie diagram, was ik eindelijk opgelucht. Lekker, paardje ingesloten, waar kan die straks als ik g3 speel naartoe? Nergens! Martin begon te puffen en te steunen en was er ook van overtuigd dat het voorbij was. Hij legde het hoofd in de schoot, speelde 29. ... g6?? en na 30. hxg6 Pxg6 gaf hij op.

De computer (altijd weer die computer!) liet zien dat de diagramstand eigenlijk een heel interessante stelling is. Zwart heeft nog een heel aantal mogelijkheden anders dan g6??, waarna het nog lang niet uit is. Er is zelfs één zet die de rollen omdraait en zwart een voordeel(tje) geeft. Ik zou hem nooit gevonden hebben, maar misschien na deze inleiding iemand anders wel - wel een variantje er bij geven hè!

Niek

6 opmerkingen:

  1. 29. ... c4! after which
    30. bxc4 Qxa4 threatening mate and b3
    30. dxc4 d3 31. g3 Qd4 and things are getting nasty for white
    30. g3 Nxd3+ 31. cxd3 cxb3, a4 is falling and that king on c1 feels airy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Muy bueno! Een peuleschilletje (pequeña cáscara de vaina) voor de computer én voor Francisco, Aran cs

      Verwijderen
    2. Ik had hem ook, ik had hem ook Niek! Maar alleen omdat je de tip gaf dat er nog een redding was, dat wel.

      Verwijderen
  2. klapperdeklapperdeklap wat is het schaken toch mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mark is helemaal hersteld van zijn tegenvaller van donderdag en won van Tom, gefeliciteerd Mark!
    Is de partij het publiceren waard?

    BeantwoordenVerwijderen