roterende banner

zaterdag 7 januari 2017

Koppelsnelschaaktoernooi 2017 een prooi voor Bakker(Kees) en Ribero.

Gisteravond werd het allereerste koppelsnelschaakclubkampioenschap met fischer tempo (3 minuten + 2 seconden) gehouden. Dit toernooi is/was ter vervanging van een 3e avond Rapid.

De gedachte hierachter was en is nog steeds dat een 3e avond rapid iets teveel van het goede is aangezien een toernooi in dergelijke vorm normaal gesproken wel beslist is na 9 a 10 ronden. Tevens bood het ons de gelegenheid om eens te expirementeren met het nieuwe officiele snelschaaktempo van de KNSB.

De avond zelf begon een beetje rampzalig omdat onze man van de catering (Bert W.) er niet was, maar gelukkig nam Kees halverwege de avond de rol van bitterballenbrenger over van de man met de snor.

Qua opkomst zaten we op 20 (21 omdat Boudewijn nog wat later binnenkwam) man wat voor de tijd van het jaar een goede opkomst valt te noemen en zeker vanwege het dreigende winterweer (code oranje)

Dit betekende dus 10 teams waarbij het uitgangspunt was dat iemand van de bovenste helft van de club met iemand samenspeelde die in de andere helft zat:

Het was de bedoeling om 9 rondes te spelen waarbij beide spelers een snelschaakpartij speelden tegen iemand van gelijkwaardige sterkte afgesloten met een snelschaakpartij tussen de beide koppels waarbij men om de beurt een zet moesten doen.

De negen ronden bleken in de praktijk niet haalbaar omdat ik een beetje onnadenkend de computer een zwitserse paring liet doen waardoor in de 8e ronde het arme programma er niet meer uitkwam. Van de strijd om de eerste plaatsen heb ik niet veel meegekregen omdat ik zelf ook meespeelde, maar ik geloof dat het wel heel spannend geweest is. Na zware strijd met de koppels Jonkers en Nitschke kwam uiteindelijk het team Bakker/Ribero als winnnaar uit de strijd. Helaas ging er wat mis in de computerstand (mijn schuld) waardoor ten onrechte Ron Heeneman en Albert de Roo de prijs voor de 4e plek uitgereikt kregen. In de correcte stand gemaakt door Bas zijn ze als 6e geeindigd. Nieuw? lid Michel Smit werd dus knap 4e en dat lag meer aan hem dan aan Steve als ik het goed heb begrepen. Verder vielen de koppels Wiering/vd Maas en Hoekstra/Blenderman erg tegen.

Al met al vond ik het een leuk toernooi en voor de volgende keer beloof ik de schoonheidsfoutjes eruit te halen. Het fischertempo 3+2 valt mij nog altijd erg tegen. Ik heb het idee dat ik slechter schaak dan bij vluggertjes van 5 minuten. Ik weet eerlijk gezegd niet wat de ervaring van anderen met dit tempo is? Wat mij betreft gaan we ook gewoon door met 2 rapidronden en een koppelsnelschaaktoernooi en ik zal dan ook geen voorstel doen om weer terug te gaan naar 3 rapid avonden.

Peter Hoekstra
 
Eindstand

Team matchpunten bordpunten
1. Bakker/Ribero 11 12,5
2. Jonkers/Korf de Gidts 10 13,5
3. Nitschke/Lange 9 14,5
4. Michel/Smit 8 13,5
5. Oldenhove/ De Graaf 7 10,5
6. Heeneman/de Roo 7 10
7. Wals/Van Leeuwen 5 9,5
8. Visser/Van Bekh/Bartman 5 7,5
9. Hoekstra/Blenderman 4 8,5
10.Wiering/van de Maas 4 7

10 opmerkingen:

  1. Leuk verslag Peter! De naam van mijn teamgenoot (en nieuw lid) is trouwens Michiel. Snel schaken kan hij zeker, volgens mij heeft hij meer punten gescoord dan ik.

    Ik vond de tempo 3'+2 prima, beter dan 5 min nmi. Ik had liever niet een maar 2 blitz partijen tegen dezelfde tegenstander gespeeld , een keer met wit en een met zwart. Het is frustrerend om niet gelijk mano a mano revanche te kunnen nemen na een onnodig verliespartij ;) Mijn nederlagen tegen Pieter O en Kees heb ik namelijk nog niet verwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Steve, .
      Met 2 blitzpartijen hadden we hooguit 4 rondes gered maar je kan evengoed nog revanche nemen op het snelschaakkampioenschap van 17 maart :). Ik zal maar moeten gaan wennen aan het nieuwe fischer tempo.

      Verwijderen
  2. Het was een vrolijk begin van het nieuwe jaar. Ik heb veel geblunderd, maar in het eindspel tegen Steve viel alles per ongeluk goed op zijn plaats. Leuk dat Marcello gewonnen heeft; hij zag er blij uit. Er werd trouwens opgemerkt dat hij langer denkt met snelschaken dan met lange partijen, maar ik denk dat dat komt omdat hij veel inde tijd van zijn tegenstander denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzondere foto, die tweede, het lijkt net of Tom Korf de Gidts er in gefotoshopt is!

    En inderdaad geen wonder dat Marcello wint, die schaakt altijd al sneller dan zijn schaduw. Had Kees even geluk dat ie aan hem werd gekoppeld zeg. Gefeliciteerd mannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb geluk gehad met Marcello en tegen Steve, met een paar seconden op de klok mat in 1 cadeau, dat gebeurd Steve niet zo vaak.... De biertjes zijn van bijzondere kwaliteit, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. btw.. de mutsen waren er ook weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag dat Clive 3 uit3 had in Wijk aan Zee groep 2. Peter Hoekstra had 1.5 uit 3. In de interne was Aran weer aanwezig en kon in een eindspel van Kees winnen. Aran zei dat hij gaat proberen zijn kampioenschap te prolongeren. Peter Nitschke won van Ron H en ik van Arjen. Er waren nog 6 partijen. Het 5e won met 5-3.
    won

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waar zijn toch de uitslagen een compleet verslag van vrijdag de 13e?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Onze Niek staat nog in de sneeuw. Even geduld, dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. uhm kan iemand anders het dan niet plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen