roterende banner

zaterdag 21 januari 2017

20 januari, een reconstructie

Wat gebeurt er als je je pas in de loop van de ENPS-avond realiseert dat het toch best aardig zou zijn als er een verslag komt – het draagt tenslotte bij aan de binding, nietwaar ? – en dat het zo onderhand tijd wordt dat je daar zelf eens een steentje aan bijdraagt, maar je door het verloop van je eigen schaakpartij gedwongen wordt om die gedachte de hele avond te verwaarlozen ? Dan zit je daar, vastgekleefd aan je stoel, terwijl de handel en wandel als een onscherpe diavoorstellling aan je voorbij schuift, en drink je opgelucht nog een paar biertjes als het allemaal eindelijk voorbij is. Maar de volgende dag, dan wordt je wakker met de vraag: ‘Hoe was het ook alweer ? Wie, en waarom eigenlijk ? Wat nu ?’

Wat is er wel bijgebleven? 11 (of waren het er 12?) partijen, helemaal geen slechte opkomst gezien WaZ, met notabene Bas en Jord als heuse Tata-deelnemers present. De verdere signalementen: Asha, Mark, Kees, Jeannot, Erik, Michiel, Pieter, Peter N, Albert, Ron H, Ron van L, Rob, Robin, Jan de F, Har, Dick L, Johan, Toni en mijzelf. Zo hark ik een totaal van 22 spelers uit mijn geheugen bijeen, ben ik er nog vergeten?

Er werd serieus geschaakt, het was opmerkelijk rustig, zonder opruiende praatjes. Welke partijen werden er gespeeld? Hier levert het graaf- spitwerk in mijn herinnering het volgende op: Bas-Jord; Toni-Kees; Peter N – Pieter; Erik – Michiel; Jan de F – Robin; Albert – Ron H; Asha – Dick; Rob – Rimme; Ron v L – Arjen (onwillekeurig zwart of wit). Blijven over: Mark, Har, Johan, Jeanot. Het zal wel Jeanot vs Mark zijn geweest, dus Johan en Har?

Als winnaars weet ik iig Dick, Michiel(!), Bas, Pieter, Albert, Kees & mijzelf aan te wijzen; Robin en Jan kwamen snel remise overeen. Peter N beklaagde zich hartgrondig over zijn verlies. Ik herkende dat wel: alles gaat fantastisch, tegenstander kansloos, totdat één misrekening het scheepje pardoes laat kapseizen. Kees vertelde dat hij vijftien Ikeakasten had afgemonteerd, maar dat het nog wachten was op de WC en badkamer voor zijn nieuwe huis; Bas sloot naast mij een lopertje in, waarna Jord het voor gezien hield; Ron H analyseerde gelaten zijn eigen verlies; Mark heeft volgens mij alleen maar sigaretjes staan roken. En dan is daar natuurlijk nog Michiel, die weer bewezen heeft dat hij kan schaken. Wat deed de rest?

Er werd nog tot rond twee uur doorgeschaakt door een aantal, en Robin en Bas pakten nog een biertje aan de overkant. Blijft toch trekken, die Plakhoek, ik hoop maar dat ze goed zijn thuis gekomen. Tot zover, dan maar. Ik ben benieuwd naar aanvullingen, de resultatenlijst, enzovoort. En hoe gaat het ondertussen bij Tata? Ik lees het graag in de comments.

Rimme

PS Niek: Dankjewel Rimme, voor je geheugenkunsten. Kees had vannacht de bestanden gestuurd, o.v.v.: "het was een CO2 neutrale avond waarop het nogal koud was, de partijen waren daarentegen zeer de moeite waard, ik hoop er een paar te zien op de site. Pieter won van Peter N en blijft aan de leiding..."

Uitslagen- Stand

3 opmerkingen:

  1. heerlijk verslag! nu die partijen nog....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel fijn verslag. Een heerlijk gevoel ook om twee weken achtereen de ranglijst aan te voeren.
    De partij tegen Peter N was zeer interessant. Ik bespreek hem over een tijdje in een training op de club.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verslag, maar 1 kleine aanvulling: de heren Bas en Jord waren al uitgeTaTaat op die dag. Op vrijdag 20 januari begonnen de 10-kampers, Ailko, Jan, Victor & ondergetekende. Wij waren daarom niet op de clubavond...

    BeantwoordenVerwijderen