roterende banner

donderdag 30 juni 2016

Voorgiftpartijen

Een kleine reminder: vrijdag 1 juli geeft ENPS een toegift. Hoewel het seizoen al is afgelopen gaan we nog een keer open. De organisatoren van het NK organiseren bij ons een pilot-toernooi om de regels van het NK-voorgeefschaak te testen en te vervolmaken. Voor ons is het gewoon een leuke snelschaakavond, waarbij de kansen om te winnen voor elk lid gelijk zijn. Ik hoop op een grote opkomst, en dat alle ratingcategorieën goed vertegenwoordigd zijn, van laag tot hoog. Ik schreef eerder al een stukje over dat toernooi.

Voorgiftschaak komt niet veel meer voor, maar als variant op het gewone schaak is het eigenlijk helemaal niet zo gek. Grote sporten, zoals Go en Golf, hebben standaard in hun reglementen voorgift- of z.g. handicapregels om spelers van verschillende niveaus tegen elkaar te kunnen laten uitkomen.

Vroeger, in de negentiende eeuw, was het schaken met voorgift wel gebruikelijk bij twee spelers van verschillende sterkte. Ik heb een mooi boek, "The Turk, Chess Automaton" waarin alle partijen van de eerste schaak"computer" zijn gebundeld. Veel daarvan zijn voorgiftpartijen. Ik kopieer twee partijtjes uit mijn boek. De eerste wordt gespeeld door De Turk met zwart, zonder pion op f7:
En dit is een partij gespeeld door William Lewis, die De Turk in 1818 in Londen bediende. Lewis speelde zonder Paard b1.

Hier is ook nog een leuk artikel op chess.com waarbij je door verschillende voorgiftpartijen van De Turk heen kunt klikken. Kun je alvast een beetje oefenen!

tot morgen! Niek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten