roterende banner

vrijdag 3 juni 2016

Kampioenschap ENPS op Teletekst

Ik ben een fan van Teletekst. Nu.nl vind ik sensatiebelust en rommelig, maar Teletekst is goed, kort en bondig. Mijn liefde stamt uit de jaren 80, en ik was gelijk verkocht. Het is denk ik hetzelfde als waarom we zo van internet houden. Op Teletekst kon je toen al zelf kiezen wat je wilt, en alles was zo ontzettend actueel, geweldig. Het was gewoon het prehistorisch internet. Helemaal het toppunt was de schaakverslaggeving. Niet te geloven, een toernooi in Moskou of New York, maakt niet uit, zo je huiskamer in, met zetten en al.

Op mijn mobiel is teletekst mijn derde icoon, en ik gebruik het nog steeds, de hele dag door. Maar nu is er iets gebeurd. Ik denk dat de mensen op de Teletekstredactie net zo prehistorisch zijn als hun medium zelf. En dat ze helaas eea niet meer op een rijtje hebben. Wat is het geval? Er is een toernooi bezig, het EK dames. Niks bijzonders, en helaas doet de Nederlandse top niet mee. Er is wel een Nederlandse deelneemster, Linda Jap Tjoen San. En Teletekst volgt haar elke dag. Daar is niks mis mee, in eerste instantie is het zelfs schitterend voor de sport, hoe meer aandacht hoe beter.

 ...maar. Er is een toptoernooi gaande. Met Giri. Giri is goed bezig en die staat ongedeeld tweede met 5 uit 7. Hij staat boven jongens als Karjakin, Mamedyarov, Radjabov en andere top 10 of 20 spelers. En daarover geen woord op NOS-teletekst.
Linda heeft een Elo van 2116 en staat met 2 uit 6 op de 87e plaats. Je ziet het zelf op het plaatje hierboven. Pff. Ik schaam me rot. Als ik Giri was zou ik een Belgisch paspoort aanvragen. Onze Aran en Tom zijn sterkere spelers dan Linda! Ik ga Teletekst bellen. Of ze hun verstand verloren hebben. Waarom ze geen verslag doen van het ENPS-kamioenschap. Hoe hebben ze dat nou kunnen missen!?

http://www.shamkirchess.az/
http://ecuwomen2016.ro/

Niek 
UPDATE za 4 juni: Giri staat inmiddels (gedeeld) eerste in het toptoernooi. Linda verloor en staat 99ste. En ja hoor. Teletekst heeft aan de schaakpagina 643 een extra bladzijde toegevoegd: ..... van het OKU. Dat is een weekendtoernooi in Utrecht, met klinkende namen als Peng en Ernst.

2 opmerkingen:

  1. Niek,
    Belg worden is denk ik geen optie, want deze week is juist de Belgische tv gestopt met teletekst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja Peter dus Belgie is geen optie :-D
      Ik denk dat Nederland ondanks dit toch het beste Teletekstland op aarde is...

      Verwijderen