roterende banner

woensdag 15 oktober 2014

Post uit de VS

De club wordt lekker druk bezocht, lees ik tot mijn genoegen.
Afgelopen weekend heb ik een toernooitje gespeeld en bijgevoegd zitten 4 van de 5 partijen.
Hier komt een klein verslagje, want de partijen zeggen genoeg.
De Midwest Class Championshipsis een vrij groot toernooi (250 deelnemers) dat in 5 ratingsgroepen wordt gespeeld. Het toernooi had 2 mogelijkheden om te spelen: 5 ronden over 3 dagen met 110 minuten voor de eerste 40 zetten en dan 30 minuten of 5 ronden in 2 dagen waarbij de eerste 2 ronden met 60 mintuten per persoon worden gespeeld. Vanaf ronde 3 werden de 3-daagse en 2-daagse sectie bij elkaar gegooid. Bovendien kreeg je ook nog 10 sec "delay" per zet, die tijd krijg je echter niet bij je tijd opgeteld maar je klok blijft 10 sec stil staan.
Aangezien ik vrijdagavond geen tijd had, deed ik aan de 1700-2100 groep mee in plaats van de open. Daarbij kwam dat ik 3 weken geleden in Madison (Wisconsin) een toernooi had gespeeld waar ik ~100 ratingspunten had verloren doordat ik winnende stellingen zelfs nog wist te verliezen en het dus relatief rustig aan wilde doen.

Was uiteindelijk een raar toernooi waarin ik mijn wit partijen makkelijk won en al mijn zwart partijen om zeep hielp. Score ondermaats met 2 uit 5, maar alle partijen waren leuk of interessant en zeker niet kansloos. Echter was ik tactisch dat weekend niet al te scherp. Tijd voor extra training?
De 1e partij was een erg interessante opening waarbij wit zijn 2 lopers gaf voor de 2 paarden. Juist toen ik dacht dat ik beter kwam te staan, zag ik een tactiek niet. Slecht en dus een slechte start. 2e partij was een Spaanse afruilvariant waarin de tegenstander niet begreep waar het om ging, niks op aan te merken van mijn kant behalve dat ik ook daar Lxh6 heb gemist. Dat geeft wel aan hoe het dat weekend ging. Partij nummer 3 ging eerst gelijk op met een leuke stelling door tegenovergestelde rokades. Was uiteindelijk de eerste die blunderde en had (mocht ik scherp geweest zijn) zelfs de partij nog kunnen keren. Maar uiteindelijk had ik geen wit en mocht ik dus niet winnen.... De laatste partij die ik heb toegevoegd is mijn 2e wit partij aangezien het een leuke aanvalspartij was, waar weliswaar de tegenstander zichzelf de das om deed maar dat mag de pret niet drukken. De 5e partij ging tot zet 20 gelijk op, had zelfs een klein plusje tot ik besloot om een "pion te winnen" en daarbij een tussenzetje miste en een stuk verloor en mocht opgeven.
Al met al gemengde gevoelens over dit toernooi. Opening ging goed en dat is wel eens anders maar juist waar het tactisch eigenlijk altijd goed gaat ging het nu fout. Er komen nog meer toernooien.
Groeten uit Chicago,
Stefan

Carl Stefan Lehmann - Zachary Z. Chua
1. e4 c5 2. Na3 Tegenstander was een 14-16 jarige, die ik eerder naast me had zien spelen. Theorie kende hij aardig, maar posities kon hij niet al te goed inschatten, dus mijn favoriet maar weer van stal gehaald Nc6 3. Bb5 a6 4. Bxc6 bxc6 5. f4 d6 (5... d5 6. e5) 6. Nf3 Bg4 7. O-O Nf6 8. d3 Qd7 9. Qe1  (9. h3 Bxf3 (9... Bh5 10. Nc4 Rd8 11. Re1) 10. Qxf3) 9... Bxf3 10. Rxf3
Wit heeft de iets betere stelling zodra het paard van a3 mee gaat doen 10. ... e5  positionele zelfmoord, vanaf hier heeft wit duidelijk het betere van het spel 11. fxe5 dxe5 geeft wit het veld c4 en zichzelf een geïsoleerde dubbelpion. Kan niet al te best zijn (11... Ng4 12. Nc4 Nxe5 13. Nxe5 dxe5 14. Be3 Bd6 15. Qc3 ) 12. Nc4
12. ... Qc7 13. Qg3 Nd7 14. Bd2 f6 15. Raf1 Rg8 al is het moeilijk om goed advies te geven 16. Qh3 Rh8 17. Qe6+ Be7 18. Ba5 Qb8 19. Rg3 g5 (19... g6 20. d4 cxd4 (20... exd4 21. Rb3) 21. Rb3) 20. Rxg5 sterke laatste 5 zetten om de partij snel te beëindigen. Goede partij, al zorgde de tegenstander er zelf voor dat zijn stelling ondragelijk werd 1-0

1 opmerking: