roterende banner

dinsdag 24 oktober 2006

VAS6 - ENPS2 2½-5½

Captain Bas is een weekje op vakantie, samen met de basisspelers Jan de Vries en Arjan van Tuyl. Vakantiebestemming: Budapest! Ik hoop maar dat ze de rellen ongeschonden door zijn gekomen. Omdat Raf moest overwerken moest het tweede op zoek naar drie invallers, het werden Johan, Peter K en ik.

Ik werd wat in beslag genomen door mijn eigen partij dus ik kan niet veel over de wedstrijden vertellen. Over de Elogetallen dan maar.



Je ziet dat we op Elo favoriet waren, 1714 om 1743. Dat lijkt de ruime zege enigzins te rechtvaardigen. Maar als je de Elo-verschillen in de laatste kolom bekijkt dan zie je dat we op bijna alle borden minder Elo hadden, onze Goliath Kenworty trekt de zaak nogal scheef. Een knappe prestatie van ons dus!

Ronald vertelde in zijn vorige verslag dat de tegenstander van Mark Hecker met 2 biertjes aan het bord kwam, die beide voor hemzelf bleken. Onze Gary pikt de nederlandse gewoontes snel op. Hij was 10 minuten te laat, en bij binnenkomst zette hij vier (4!) flesjes bier naast zijn bord. In tegenstelling tot Lucien Purperhart probeerde hij ze nog uit te delen, maar voor de schakers was dat te vroeg. Geen nood, dan drinkt Gary ze toch zelf op! Hij won wel gewoon in 22 zetjes.

Het viel me op dat er de tegenstander van Martin Jongsma heette. Een bekende naam in de schaakwereld, je denkt gelijk even aan de beroemde journalist en commentator Lex Jongsma. Maar dat het familie zou zijn dat leek me toch al te sterk. Toen ik Martin met Jongsma hoorde analyseren leek de stem, het hoofd, de mimiek, de te korte armen en de te grote bloes toch wel heel erg op het orakel van de Telegraaf. Bij navraag bleek het de zoon van!

Verder deed het me groot plezier dat Rahmat won van de Casparis, de man die kort geleden zijn externe wedstrijd tegen Klaas Mastenbroek won. Dat zal hem leren!

Kortom, een zeer geslaagde avond. Behalve dan.... mijn eigen partij. Gelukkig verloor ik niet, maar ik stond zo mooi, zo mooi.... van zulke stellingen kun je normaal gesproken alleen maar dromen. Toch kan je altijd alles om zeep helpen. Zie het diagram. Zwart, ik, aan zet.

Ik overwoog natuurlijk eerst het goede en mooie Ta2 met aanval op g2, maar ik zag nog een andere zet. Mijn paard staat aangevallen door de dame dus ik dacht Ta2 doe ik straks, eerst maar eens dat Paard richting slagveld: 24. ... Pf6? Dat werd natuurlijk beantwoord met 25. Tb2! En nu is mijn dame gevangen! Ze heeft geen enkel veld meer! Zo had ik plotseling een idiote materiaalverhouding op het bord en na vele capriolen werd het gelukkig nog remise.

Niek

2 opmerkingen: