roterende banner

zondag 11 september 2022

Ronde 2

Het uploaden van de stand ging niet helemaal lekker, dus dan maar even zo:

En de top 20 voor wat het waard is:

Hopelijk binnenkort met een grotere opkomst? Je kan tegenwoordig zelfs je biertjes met pin betalen ;)


Op het liveboard speelde Steve tegen Arjen. Steve stuurde zijn analyse en schrijft erover:

De opening: Ik was verrast door 7...Ph5, volgens Arjen aangegeven door engines. Het paard gaat naar f4 en f7-f5 kan gespeeld worden. Alleen na f7-f5 e4xf5 is de gewenste g6xf5 niet mogelijk wegens  Pf3xe5 en het paard op h5 hangt. Zwart zou dus Lc8xf5 moeten spelen maar heeft dan minder controle over het  centrumveld e4.
De voortzettingen 7....a5 en Pa6-c5, direct 7...Pa6 of 7....Pbd7 zijn gebruikelijker.

Ik speelde 8.Lg5 maar 8.g3 is ook mogelijk.
Het middenspel: Arjen had een pion moeten offeren met 11...f5 of 13...f5 voor activiteit. In de partij was de zwarte loper een probleemstuk.
17...Pd7? kost en kwaliteit. Ik geef de kwaliteit terug (28.Txf3) voor een pion en een stelling met goed paard tegen slechte loper.

Steve voegde droogjes onderstaande diagram uit de partij Michiel - Kees nog toe:



Hoe maakt Kees het af? Zwart speelt en wint.

Hier is de partij: https://lichess.org/2uCV3P7U


-- Michiel

8 opmerkingen:

  1. Ik hoef me toch geen zorgen te maken om de administratieve organisatie in onze club? Zijn er volgende week wel weer notatiebriefjes of moeten we die zelf meenemen? 😜😉
    Overigens eens met de opmerking/vraag van Michiel, de opkomst was wel mager. Nou weet ik wel dat ik daar gelet op mijn eigen gedrag de laatste jaren misschien iets bescheidener in moet zijn maar desalniettemin!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn vanavond genoeg notaformulieren, ook al zit het stampvol.

      Verwijderen
  2. goed gedaan Bas ,Albert en Daan P (van de 0 af !!!) 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Top dat we kunnen pinnen! Helaas kan ik er vrijdag weer niet bij zijn maar kan niet wachten om mijn kaart door de gleuf te halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. https://view.livechesscloud.com/#74e4588a-d53f-4fb2-bfbc-b9f2aeae3e6d
    Vanavond het duel der giganten Gerben S versus Kees B

    BeantwoordenVerwijderen