roterende banner

maandag 16 juli 2012

Seizoen ten einde, Steve zomerkampioen

We hebben het schaakseizoen lang opgerekt en met de lessen en zomercompetitie werd het mooi afgesloten. Kees had als enige onderwerp van de les de psychologie van het schaken en daar was meer interessants over te vertellen dan ik op voorhand had gedacht. Er was ook veel interactie en ik heb in ieder geval onthouden dat te veel koffie en alcohol niet goed is en dat je een partij twee keer moet winnen. Steve en Kees werden voor hun lessen bedankt met een fles Rosé en het was zeker een geslaagde opzet.

Daarna vond de laatste ronde plaats en ik mocht proberen Steve van de zomertitel af te houden. Ik heb mijn best gedaan en ondanks dat Steve lang een licht voordeel had, won ik omdat zijn offer niet goed was.Daarbij kwamen we allebei op 3 gewonnen partijen, maar de tegenstanders van Steve waren hoger geeindigd en daarom was hij de terechte winnaar. Hieronder vinden jullie nog de uitslagen en de eindstand.

De ledenvergadering is op 7 september. Ik wens iedereen een mooie zomer toe.

Uitslagen 4e ronde zomercompetitie:
Steve-Pieter 0-1
Arjan-Mark 0-1
Theo-Frans 1-0
Jord-Albert 0-1
Roeland-Niek 0-1

De eindstand:
1. Steve 151
2. Pieter 135
3. Kees 108
4. Arjan 99
5. Mark 96
6. Theo 95
7. Duck 62
8. Johan 60
9. Rimme 59
10. Albert 55

Pieter

6 opmerkingen:

  1. Ik heb van de reeks alleen deze laatste les bijgewoond en ik was erg onder de indruk! Niet alleen vanwege de inhoud van 'psychologie van het schaken', die was nl erg goed en volledig, en bevatte weinig open deuren (terwijl dat risico nogal groot is zou ik vooraf denken). Maar het knapst vond ik de kalmte waarmee Kees zijn verhaal uit het hoofd afdraaide en zich voortdurend liet onderbreken en daar goed op inging zonder de rode draad te verliezen. Een groot didactisch talent! Ook lachen was het spontane vragenrondje van Mark Hecker, waardoor iedereen iets moest vertellen over zijn/haar schaakhoogtepunt. Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het Science Park toernooi kent ook enkele deelnemers van ENPS.
    In groep B begon Steve goed met 2 overwinningen, maar die werden gevolgd door 2 nederlagen en hij staat nu in de middenmoot. Ben de Leur deed het iets beter met 2.5 uit 4. Erik van Rijkom moet zijn vorm nog vinden en heeft slecht 0.5 uit 4.
    In groep C doet Ron Heeneman goede zaken met 3.5 uit 4. Huib Vriens staat met 2 uit 4 in de middenmoot. Nog de hele week duurt het toernooi en je kunt ook de NK met Giri en een grootmeestergroep met Kamski en Ivanchuk aan het werk zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ron staat inmiddels op 5.5 uit 6 als ik de website mag geloven. Echt super goed, zijn partijen ook live te volgen, leuk leuk leuk!
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het Science Park toernooi is afgelopen en hier de resultaten van de ENPS-ers.
    In de B-groep eindigden Steve en Erik met 4.5 uit 9 op de 48e en 55e plaats. De TPR van Steve was 1879 en van Erik 1836. Ben de Leur eindigde met 3.5 uit 9 op de 72e plaats en had een TPR van 1791.
    In de C-groep wist Ron Heeneman zijn koppositie niet te handhaven. Hij verloor in de voorlaatste ronde en speelde niet in de laatste ronde. Toch had hij 5.5 uit 9 en een TPR van 1861. Huib Vriens werd 51e met 4 uit 9 en een TPR van 1630.
    In groep D behaalde Frans Altena ook 4 uit 9, hetgeen goed was voor de 28e plaats en een TPR van 1391.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ramptoernooi voor mij. Ik begon goed maar nadat ik voor de tweede keer een volle punt weggaf (Ronden 4 en 6)´had ik geen zin meer. Ik heb de 3 laatste partijen a tempo gespeeld, dankzij het increment had ik na deze partijen evenveel bedenktijd als in het begin :)

    Volgend jaar beter.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het a tempo spelen is ook genoemd in het leuke verslag van Maaike Keetman:
    http://maaike-schaken.blogspot.nl/

    net onder het briljante damfilmpje

    Fijne zomer allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen