roterende banner

donderdag 8 december 2022

VERSLAG AMSTERDAM WEST 5 – ENPS 4

Op donderdag 24 november 2022 speelde het 4 de een uitwedstrijd tegen Amsterdam West 5. Volgens captain Wiering zou gelet op de gemiddelde rating ‘een uitslag mogelijk moeten zijn’. Hieronder alsnog een ietwat verlaat verslag, met dank aan Arjen en Ailko voor hun input. 

De chronologische volgorde waarin de partijen werden beslist weet ik niet, wel dat Johan als eerste klaar was en een punt scoorde. De partij van Arjen was de laatste. Over mijn eigen partij kan ik kort zijn. Het lijkt wel of de hoeveelheid tijd die ik thuis aan schaakstudie besteed omgekeerd evenredig is met mijn spelpeil en de resultaten. Ik speelde beroerd en mijn tegenstander strafte dat op gepaste wijze af.

Ailko gaf mij het volgende verslag van zijn partij: Ik speel met zwart tegen Rob Thijssing een Scandinavische opening, waarin ik de eerste 15 zetten onder de voet word gelopen (-4.4 na 10 zetten). Dan maakt wit de strategische fout om bijna alle stukken af te ruilen, waarna een lopereindspel met zwartvelderige lopers ontstaat, met alle zes witte pionnen op zwart en alle zes zwarte pionnen op wit. (De pionnen zijn keurig 3-3 verdeeld over beide vleugels.) En hoewel de computer dit nog best wel te spelen vindt voor wit omdat er weinig ruimte voor zwart is om door te breken is, is dit voor mij een hele prettige stelling: Ik kan proberen te winnen zonder risico te lopen. Eerst probeer ik wit een zet of tien tot zetdwang te dwingen, maar heb inderdaad te weinig ruimte. Daarna probeer ik door het uitdunnen van de damevleugel, zoveel mogelijk afstand tussen de beide vleugels te creëren zodat de witte koning en loper het niet meer kunnen belopen. Het plan lijkt me goed, maar ik faal op techniek en in plaats van met een a-pion eindigt wit met een b-pion. Net nu de stelling weer min-of-meer gelijk is maakt wit een fout en gaat wit een pion verliezen, waardoor zwart op de damevleugel als enige een pion zou overhouden, die de witte koning en witte loper gaat binden, waarna de witte koningsvleugel niet meer te verdedigen is. Misschien vroeg, maar terecht geeft wit dan op.
Albert speelde remise in een partij waarin hij iets beter schijnt te hebben gestaan.
Gerben stond volgens enige teamgenoten huizenhoog gewonnen en had de partij met een dame-offer kunnen beslissen, maar kwam helaas niet verder dan remise.
Martin Hulsing won snel een loper door een penning op de koning die nog in het centrum stond. Zijn tegenstander hield het snel voor gezien en gaf op.
Bart speelde tegen André Marcus, een oerdegelijke speler die ik nog van jaren geleden ken toen ik bij ODI speelde. Wat ik ervan gezien heb, is dat Bart op de damevleugel een paard gaf en daarvoor 2 verbonden vrijpionnen terugkreeg, maar dat was helaas niet genoeg.
Op het moment dat Arjen nog als laatste bezig was stonden we dus met 3 - 4 voor… Ik geef het verslag van die partij in zijn eigen woorden: Ik kwam prima uit mijn opening met wit, een aangenomen Damegambiet. Ik wist het loperpaar te bemachtigen. Mijn tegenstander had zijn loper op b7 geposteerd, wat ik met pionnen op f3 en e4 opving. Ik vond dat ik een stuk actiever stond, zonder een direct materieel voordeel. Mijn tegenstander vond dat blijkbaar ook, want hij offerde een paard voor de 2 pionnen op f3 en e4. Zijn loper op b7 werd ineens een monster, met zicht op de pion voor mijn koning. Maar wel ten koste van een stuk. De computer geeft me hier ook +3. In plaats van rustig mijn materiële voorsprong  te consolideren en wat stukken af te ruilen, ging ik op avontuur. Iets wat me heel slecht bekwam. Ik kwam in een ellendige penning te staan. Er was geen redden meer aan. Binnen enkele zetten stortte mijn hele stelling in elkaar. Ik ploeterde nog een tijdje door omdat de stand inmiddels 4-3 was geworden en ik genoeg had gehad aan een gelijk spel, maar mijn tegenstander maakte geen fouten. Echt zonde.

Het resultaat: 4 - 4.

Net wat Arjen zegt: echt zonde, zeker als ik naar mezelf kijk: er had meer in gezeten. Maar goed, nog kansen genoeg.

Voor handhaving lijken me de wedstrijden tegen VAS 4 (thuis op 17 februari 2023) en De Volewijckers 2 (uit op 15 maart 2023) cruciaal. Hieronder nog de uitslagen op een rijtje:



Daan Poldermans

4 opmerkingen:

  1. Oke, dit team gaat vol revanchegevoelens het nieuwe jaar in en zal nog veel moois laten zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik speelde zelf vanavond een interne partij bij A'dam West, en was er deels getuige van dat ons 5de de eerste overwinning van dit seizoen pakte, tegen A'dam West 7: gefeliciteerd!
    En voor de 'ouderen' onder ons: je kunt je nu inschrijven voor het Open Veteranentoernooi van de SGA, wees er snel bij!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je verslag, Daan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een zondagskind die captain Arjen! Jan en alleman staan te springen om uitgebreide & grondige verslagen over zijn 4e team te publiceren. Hoe doet ie dat??

      Verwijderen