roterende banner

zondag 20 september 2020

Voor Steve

Ik speelde tegen Michiel remise. Op verschillende momenten kon het evenwicht verbroken worden. Ik laat vier van die momenten zien. Van de vier stellingen werd in de partij slechts 1x de juiste zet gevonden. Leerzame opgaven dus, in elk geval voor Michiel en mij. Kijk pas in de comments als je klaar bent met oplossen, want ik verwacht dat daar snel de goede (of verkeerde) zetjes verschijnen. Van Steve bijvoorbeeld, of Kees die is ook altijd snel met oplossingen insturen. Maar wie dan ook, laat van je horen, schrijf bij wat je gevonden hebt, liefst met een variantje natuurlijk!

Als de juiste zetten gevonden zijn zet ik de PGN van de partij hieronder.

Niek


1. Zwart aan zet

2. Zwart aan zet

3. Wit aan zet (deze keer het bord niet op de kop, dus wit speelt gewoon van onder naar boven)

4. Zwart aan zet

12 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Niek!

    Diagram 1: 1...Pxh2 (a tempo) gevolgd door 2...Pfg4
    Diagram 2: Ik zie niets dwingend. Ik zou de voor de hand liggende Ke7, Tag8 en h4 spelen.
    Diagram 3:1.Pg5+ Kd5 2.Pxe4 fxe4 3.f5 en zwart is in Zugzwang lijkt me.
    Diagram 4: Ik zie het nog niet. Het moet ook een Zugzwang motief zijn denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij diagram 4 lijkt het paard bijna gevangen? Na f5 is wit gedwongen eerst het paard naar g2 te spelen, bij exf5 gaat het na Kxf5 verloren. En na fxe4+ en fxe4 lijken me de zwarte g & h pionnen niet meer te houden?

      Verwijderen
    2. Arjen draait de a-h lijn om, ik vertaal zijn analyse daarom even:

      Na c5 is wit gedwongen eerst het paard naar b7 te spelen, bij dxc5 gaat het na Kxc5 verloren. En na cxd4+ en cxd4 lijken me de zwarte b & a pionnen niet meer te houden?

      Verwijderen
    3. Ja dat ziet er sterk uit idd

      Verwijderen
    4. Misschien heeft wit nog b4 na c5 (?)

      Verwijderen
    5. ja maar dan krijgt zwart een vrije a pion en als het paard beweegt dringt de zwarte koning door
      Na 1...c5 2.b4 cxd4 3.cxd4 a3 4.Pb3 Kc4 bij voorbeeld lijkt me over en uit

      Verwijderen
  3. Ik had moeite met diagram 1, maar ben het na flink doorrekenen eens met Steve. Diagram 2 en 3 had ik hetzelfde als Steve en diagram 4 ook c5.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij diagram 1 moet namelijk ook de toren worden geofferd na 1....Pxh2 2. Kxh2 Pg4+ 3. Lxg4 hxg4+ Lh4 en dan dus Txh4+ met even later mat door Dxh4 en Ld5

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Trouwens, wat moet zwart in diagram 1 doen na 1....Pxh2 2. Lxf6? Ik neem aan 2.....Dxf6, maar dan is na 3. Kxh2 de aanval niet duidelijk en een paard verloren.....
    Enig idee Steve?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwart neemt eerst de loper op f3 ket schaak:
      1...Pxh2 2.Lxf6 Pxf3+ 3.Dxf3 en dan terugslaan op f6. Zwart wint geen materiaal trouwens maar heeft wel een forse ontwikkelingsvoorsprong. Dit moet allemaal gespeeld zijn want na 3...Dxf6 4.Dxf6 gxf6 5.Txf6 wordt de stelling uit diagram 2 bereikt

      Verwijderen
    2. Dat klopt, maar dan is deze oplossing dus of niet goed, of slechts de ene oplossing die wel goed was.
      Overigens heeft Roeland in al zijn oplossingen het evenwicht verbroken in de partij, dus dat heeft hij goed gedaan.

      Verwijderen