roterende banner

zondag 27 september 2020

Partij uit ronde 4

ENPS kampioen Ardin speelde tegen de altijd goed gehumeurde Tom Bottema. Dat is al vooraf een boeiende strijd. Ze zijn aan elkaar gewaagd en er staat prestige op het spel. Hun stijlen lijken een beetje op elkaar, ze hebben in de opening altijd een voorkeur voor kleine pionzetjes op de 3e (resp 6e) rij. Vervolgens kan er in het middenspel van alles gebeuren, alles tussen saai positiespel en felle taktiek. En beide hebben als troef het eindspel achter de hand. Dit biedt ze vaak redding, want daarin zijn ze vaak beter dan de tegenstander.

Dit potje werd heel erg boeiend. Als ik de computer mee laat lopen zie ik dat Tom vanuit de opening snel heel goed komt te staan. Maar het was Ardin die het spel maakte. Met niets ontziende aanvalszetten als 9. g4 en 10. g5 probeert hij Toms koningsstelling te kraken, maar hij verzwakt die van zijn eigen koning des te meer.

Tom schrijft: "Ik overspeelde hem in de opening strategisch. Sommige varianten kon ik niet uitrekenen. Het stukoffer met 17.. 0-0-0 was niet nodig, maar ik dacht dat het heel goed voor me was. 22. Le5! is een sterke tussenzet die ik overzien had. Ardin speelde het eindspel snel en accuraat"

De engine zegt dat in plaats van 17.. 0-0-0, 17.. Tf8 en daarna pas evt 0-0-0, zwart +5 oplevert. Zelfs na 17.. 0-0-0 staat zwart beter, maar de stelling is erg ingewikkeld. Het is een super vermakelijke partij, bekijk hem snel:

Niek

10 opmerkingen:

  1. 22.Le5 was een fraaie zet idd.

    Over pionnen zetjes op de derde rij moet ik aan Tony Slengard (wat is het met hem gebeurt?) denken. Hij zette ALLE pionnen op de derde rij, met wit en met zwart!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is toch volkomen logisch Steve, 1.b3 opent de lange diagonaal voor wits loper. En 1. ... f6 sluit hem weer! ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als mijn leerlingen 1.f3 of 1...f6 spelen krijgen ze een waarschuwing. Bij de tweede keer zet ik ze uit de klas.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Iemand versloeg iedereen online met 1.f3 en 2.Kf2 online, misschien 15 jaar geleden al. Men dacht dat het Fischer was maar dat was hem niet, het was geloof ik een IM met een engine.
      Weet iemand wie dit was? Ik kon dit niet achterhalen via google, ik kon alleen maar de naam van deze opening vinden: The fried fox attack! :)

      1.b3 f6 is de Bosboom-Bottema attack ;)

      Verwijderen
    2. Volgens mij is nooit bekend geworden wie dat was, er is wel een leuk artikel op chessbase over geschreven: https://en.chessbase.com/post/the-third-coming-of-bobby-fischer-

      Verwijderen
    3. Bedankt voor de link Ardin. Bijna 20 jaar geleden al! Time flies :/

      Verwijderen
    4. Een paar dagen geleden speelde Carlsen het tegen So en won

      Verwijderen
    5. Ja dat klopt, hij speelde ook een keer 1.a4 en won van Radjabov. Maar dat waren blitz partijen en puur psychologisch oorlog, ik denk niet dat hij dit gaat proberen in zijn partijen voor de wereldkampioenschap!

      Verwijderen