roterende banner

zaterdag 18 februari 2017

ENPS 4 blijft in de race

ENPS 4 houdt na een zwaar bevochten gelijkspel tegen Caissa 10 kansen op het kampioenschap. Held van de wedstrijd was invaller Tom Korff de Gidts, die bij de stand 3-4 een eindspel waarin hij beter stond onverstoorbaar naar winst voerde. Een zwakte op d5 en een loper die tegen zijn eigen pionnen aankeek werden zijn tegenstander fataal en gaven Tom de kans met zijn b-pion op te rukken en tot dame te lopen.

De andere punten werden aangedragen door achtereenvolgens Bert Wijchgel, die een eindspel won met aan beide kanten twee torens en verder alleen een paar pionnen; Rene Nooteboom, die een forse voorsprong in ontwikkeling verwierf en een paard offerde op g5, om een eindspel te bereiken met vrijpionnen op h2 en g2; en Daan Poldermans, die een vijandelijke vrijpion onschadelijk maakte met een torenoffer om vervolgens zelf te promoveren.

Johan van der Maas en tweede invaller Jan de Fries namen het op tegen de puntenmachines van het vijandelijke team, te weten Taner Mutlu en Di Cheng, zonder succes helaas. Johan mopperde dat hij al na zes zetten verloren stond. Jan kwam ook moeilijk uit de opening maar werkte zich los. Toch verloor ook hij. Har Lesmeister verspeelde tot zijn eigen verbijstering een stuk. Dick de Graaff ging in vliegende tijdnood ten onder.

Het gelijk spel brengt ons op de gedeelde eerste plaats, met Oosten-Toren. We treffen hen in de laatste wedstrijd van het seizoen. Voordien spelen wij tegen Boven IJ-Nieuwendam en De Volewijckers; zij tegen De Amstel en Boven IJ-Nieuwendam.

Victor 18-2-2017

7 opmerkingen:

  1. Het was wel even teleurstellend vrijdag. Maar E4 ontsnapte en heeft alles nog in eigen hand!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben wel benieuwd naar de partij van Rene Nooteboom, is die toevallig beschikbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Tom ,leuk dat je geinterreseerd bent in mijn partij. Het was geen meesterwerk want mijn tegenstander hielp hard mee aan zijn ondergang door zijn ontwikkeling schromelijk te verontachtzamen.Ik speel vaak de Sicilian Grand Prix methode tegen het siciliaans en ken deze vrij goed, zelfs 3x van 1900 plus spelers er mee gewonnen.Hier de eerste zetten van de partij: 1.e4,c5 2.Nc3,Nc6 3.f4,d6 4.Nf3,e5?!( kan wel maar positoneel dubieus) 5.Bb5!,f6?!(idem) 6.0-0,Bd7 7.Bc4!,a6 8.a4,Nge7? 9.fxe,dxe??(maar dit kan natuurlijk helemaal niet) 10.Ng5+- en het is eigenlijk al min of meer over, na veel materiele schade gaf zwart op zet 28 op .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik een paar maanden geleden tegen Rene moest bij The Best Of The West was ik even aan het googlelen geslagen om te kijken of ik er achter kon komen wat hij zoals speelt, en toen ontdekte ik ook die Grand Prix Attack (die je trouwens ook in een soort reverse variatie met zwart in het asymmetrische Engels kunt spelen). Op YouTube staat een instructief videootje van Roman Dzindzichashvili en er is een boek van (geschreven door Sveshnikov). Ailco heeft dit ook op zijn repertoire staan volgens mij, en ik overweeg om mijn huisfavoriet (het Morra-gambiet) er voor in te wisselen...

      Verwijderen
    2. Ook hier een spelfoutje: zoals moet natuurlijk zijn: zo al...

      Verwijderen
  4. Mmm...te snel in getikt , twee spelfouten : veronachtzamen en geinteresseerd, sorry... Rene

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken de opening niet maar zwart blijkbaar ook niet, ik zag de stelling na Pg5 dus ik was benieuwd naar het verloop, mooi gespeeld.

    BeantwoordenVerwijderen